O kosztach utworzenia linii autobusowej pomiędzy Czeskim Cieszynem, a Cieszynem
Z wnioskiem o wyliczenie kosztów utworzenia linii autobusowej pomiędzy dworcem w Czeskim Cieszynie, a placem przesiadkowym w Cieszynie zwrócił się do Burmistrza Cieszyna radny Rady Miejskiej Krzysztof Pszczółka. Zadania tego podjął się Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie, choć jak podkreśla włodarz Cieszyna oszacowanie takich kosztów przed ustaleniem docelowego rozkładu jazdy może być obarczone dużym błędem. Jak informuje magistrat za bazę do kalkulacji kosztów przyjęto uśrednione koszty eksploatacyjne autobusów użytkowanych przez ZGK w 2015 roku.
Aby dokonać obliczeń założono również, że linia byłaby obsługiwana 7 dni w tygodniu w godzinach od 6.00 do 22.00 z częstotliwością średnio jedno-godzinną. Nie wzięto pod uwagę zakupu na ten cel nowych autobusów, ale konieczne byłoby zatrudnienie dodatkowych kierowców (w liczbie 3,2 etatu). Oszacowano, że roczne koszty zatrudnienia wyniosłyby około 150 tys. zł. Co ważne pod uwagę należałoby wziąć jak podkreśla Burmistrz ruch transgraniczny. Do obsługi takich połączeń jest bowiem wymagana odpowiednia licencja i zezwolenia. Wysokość kosztów uzależniona byłaby również od wyboru trasy przejazdu autobusu, a jak podaje magistrat pod uwagę brane są dwie: Mostem Przyjaźni i Wolności lub przez most w Boguszowicach.
W przypadku pierwszego wariantu konieczna byłaby jednak zmiana organizacji ruchu na obu mostach. Obecnie są na nich ograniczenia dla ruchu pojazdów powyżej 3,5 tony. Po wprowadzeniu takich zmian długość trasy na jednym kursie wyniosłaby 4 km. Przy założeniu, że obsługiwanych będzie 15 kursów dziennie oraz wliczając podjazdy i zjazdy dzienny przebieg na tej linii wyniesie 74 km. Średni koszt eksploatacyjny wynosi 3,37 zł, tym samym roczny koszt eksploatacji i utrzymania autobusów dla funkcjonowania tej linii to ok. 90 tys. zł – zaznacza Ryszard Macura.
Przyjmując powyższe założenia w przypadku przejazdu przez most w Boguszowicach magistrat podaje, iż przejazd tą trasą na jednym kursie to ok. 15,5 km. Dzienny przebieg autobusów wyniósłby ok. 247 km, co daje roczny koszt eksploatacji ok. 304 tys. zł. Koszty jakie należy zabezpieczyć na uruchomienie i roczne funkcjonowanie wnioskowanej przez Pana Radnego linii, to dla 1. wariantu (Most Przyjaźni i Wolności) 250 tys. zł netto, zaś dla 2. wariantu 464 tys. zł netto – reasumuje Burmistrz, po czym dodaje.
Z uwagi na niemal dwa razy wyższe koszty wariantu drugiego, a także ze względu na wydłużony czas przejazdu w tym wariancie poprosiłem Prezesa ZGK w Cieszynie Sp. z o.o. by zwrócił się z prośbami do zarządców dróg po polskiej i czeskiej stronie granicy, o sprawdzenie technicznych możliwości dopuszczenia ruchu Mostami Przyjaźni i Wolności dla autobusów komunikacji miejskiej w ramach regularnej linii komunikacyjnej. Temat utworzenia linii autobusowej pomiędzy Czeskim Cieszynem, a Cieszynem nie jest nowy. O działania jakie należy podjąć by uruchomić wspomnianą linię, pytał już w zeszłym roku radny Pszczółka. Odpowiedź Burmistrza można znaleźć tutaj. Jakie jest Wasze zdanie na temat wprowadzenia takiego połączenia?
MSZ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.