Zmarł inż. Wisław Wiatrak, konstruktor auta Beskid

Stworzył prototyp samochodu Beskid oraz zaprojektował Syrenę 105 w wersji użytkowej Bosto. Nie żyje inż. Wiesław Wiatrak.

Inż. Wiesław Wiatrak, wieloletni pracownik Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, wykładowca bielskiej fili Politechniki Łódzkiej zmarł w wieku 84 lat.

Wiesław Wiatrak urodził się 1933 roku w Krakowie, ale od lat 70. związany był z regionem. Pracował jako kierownik zakładu konstrukcji rozwojowych Ośrodka Badawczo-Rozwojowego w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, w latach 1983-99 wykładał w bielskiej fili Politechniki Łódzkiej (obecnie Akademia Techniczno-Humanistyczna). Zajmował się m.in. wdrożeniem do produkcji towarowo-osobowej syreny bosto oraz modyfikacji fiata 126p.

Był autorem kilkunastu patentów krajowych i zagranicznych (m.in. stworzył projekt ekologicznego sposobu pozyskiwania energii z węgla wraz z reaktorami zgazowywania węgla). Na początku lat 80. opracował prototyp samochodu Beskid. Auto cechowało się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza i niewielkim spalaniem paliwa (ok. 3,9 l na 100 km przy średniej prędkości ok. 90 km/h), jednak władze PRL nigdy nie zdecydowały się na jego masową produkcję. W sumie powstało tylko siedem egzemplarzy tego modelu w czterech wersjach.

Inż. Wiatrak zaprojektował również samochód Syrenę 105 w wersji użytkowej Bosto, który trafił do produkcji seryjnej w 1974 roku.

Pogrzeb śp. inż. Wiesława Wiatraka obędzie się w dziś, 20 listopada o godz. 14.00 w kościele pw. Opatrzności Bożej w Jaworzu.

 

red.

źródło: OX.PL/mat.pras.
dodał: NG

Komentarze

2
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2017-11-20 17:59:51
acd1055: Beskid nie wszedł do produkcji masowej. Na jego bazie powstał Reno Twingo pierwszej generacji.
2017-11-21 08:32:44
Temperance: Cześć Jego pamięci!<br /><br />***********<br />@acd1055 - cytat z artykułu powyżej: \&quot;Na początku lat 80. opracował prototyp samochodu Beskid. Auto cechowało się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza i niewielkim spalaniem paliwa (ok. 3,9 l na 100 km przy średniej prędkości ok. 90 km/h), jednak władze PRL nigdy nie zdecydowały się na jego masową produkcję.\&quot;
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
kontakt z redakcją