Oczami niewidomego (odcinek 86):''Dzień na Marsie...'' - widziane dotykiem
Dwukrotnie Dyrekcja – kierownictwo przygotowało ekspozycję dla osób słabo-widzących oraz niewidomych. Osoby z tego środowiska z tej formy w obu przypadkach skorzystały.
Wejścia na wystawy miały miejsce 14 i 27 marca br.
Pomimo, że my z racji dysfunkcji wzroku nic nie możemy zobaczyć i dlatego załączyliśmy inny zmysł – dotyk – i obejrzeliśmy eksponaty dotykiem (obrajlując).
Rzeźby Agaty Agatowskiej wykonywane są w klasycznych technikach: odlewa swoje rzeźby w brązie, aluminium, żywicach i betonie. - „Dzień na Marsie / One Day on Mars” to opowieść Agaty Agatowskiej o kondycji współczesnego człowieka w dobie gwałtownego rozwoju cywilizacji i eksploracji kosmosu. Wystawę tworzy 10 rzeźb powstałych w latach 2008-2015 - wyjaśnia Krzysztof Morcinek; kurator wystawy.
Szlifowanie, polerowanie i nadawanie każdej rzeźbie niepowtarzalnego, intensywnego koloru wskazują na zainteresowanie autorki najnowszymi trendami w rzeźbie.
- Przedstawione klasycznie w formie torsów i figur stojących postaci - to najczęściej portrety kobiet. Charakteryzujące je poza i kostium wynikają z aktorskich doświadczeń autorki z pantomimą i teatrem lalek Velvets w Wiesbaden. Wkomponowane w rzeźby przedmioty-rekwizyty podkreślają ich baśniowy charakter. Jednocześnie zwracają uwagę na ludzkie cechy portretowanych – powiedział Krzysztof Morcinek. Po czym dodaje: - Eksponowane na wystawie prace zostały wykonane z barwionego w masie mastiku (to rodzaj żywicy, której zastosowanie w technikach rzeźbiarskich odkryła i wykorzystała Agata Agatowska). Bez względu na rozległe zainteresowania czy inspiracje rzeźbiarki sięgające sztuki japońskiej, mangi, bohaterów kreskówek czy kreacji ze świata mody, zawsze w centrum zainteresowania Agatowskiej pozostaje człowiek.
Osobiście pierwszy raz obejrzałem takie właśnie rzeźby dotykiem; wrażenie jest. Palcami można dostrzec najdrobniejsze szczegóły takie jak np. oczy, rzęsy, usta i nos. Każdy detal na rzeźbach są tutaj doprowadzone perfekcyjnie. Jeżeli dodatkowo oprowadzające nas dołożyły audiodeskrypcję do wystawy przygotowaną to można śmiało nazwać „wystawą dostępną dla niepełnosprawnych”. To samo dotyczy całej galerii.
Wystawa trwała do niedzieli 02.04. ale już od czwartku (06.04.) można obejrzeć kolejną „Usłyszeć Ziemię”, którą stworzyli Małgorzata Skałuba-Krentowicz, Katarzyna Handzlik, Daniel Badura oraz studenci II roku Edukacji Artystycznej Wydziału Artystycznego w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Na wystawie można będzie zobaczyć ceramiczne instrumenty i obiekty dźwiękowe, których pierwowzory pochodzą z różnych kultur.
Andrzej Koenig
Agata Agatowska urodziła się w 1976 roku w Oświęcimiu. Studiowała rzeźbę w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz rzeźbę i scenografię w Kunstakademie w Düsseldorfie w Niemczech. W latach 2002-2006 współpracowała z Velvets Theater w Wiesbaden, jako aktorka pantomimy.
Za swoje rzeźby artystka otrzymała wiele nagród, m.in. Nagrodę Darmstädter Sezession, w Darmstadt w Niemczech oraz Grand Prix na 5. Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko w Słupsku, obie w 2008 roku. Jest kilkakrotną stypendystką miasta Oświęcim oraz fundacji niemieckich z Düsseldorfu.
Agata Agatowska swoje prace prezentowała na 15 wystawach indywidualnych, brała udział w 65 wystawach zbiorowych, prezentowanych w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, USA i Chinach. W Galerii Bielskiej BWA prezentowała po raz pierwszy swoje prace w 2001 roku.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.