Bezpośrednie pociągi Kolei Śląskich z Częstochowy do Krakowa – trzy pary od sierpnia, czwarta od grudnia 2025
Pociągi będą kursować codziennie, zatrzymując się m.in. w Zawierciu, Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu. Na wybranych odcinkach składy będą osiągać prędkość do 160 km/h. Dzięki temu czas przejazdu z Częstochowy do Krakowa Płaszowa wyniesie około 1,5 godziny.
Wspólna inicjatywa
Uruchomienie połączeń między Częstochową a Krakowem było inicjatywą samorządowców, w którą włączyły się Koleje Śląskie.
- Cały czas pracujemy nad wzbogaceniem oferty Kolei Śląskich, co nie jest łatwe ze względu na inwestycje, które się toczą. O połączeniu z Częstochowy do Krakowa, przez Zagłębie Dąbrowskie rozmawialiśmy w gronie samorządowców od dawna i cieszę się, że wreszcie będzie taka możliwość, bo to dobra wiadomość dla naszych mieszkańców. Kolej się zmienia, inwestujemy w nowoczesny tabor i infrastrukturę. Chcemy, by podróż z Kolejami Śląskimi była komfortowa, bezpieczna, poszerzamy naszą siatkę połączeń i dajemy mieszkańcom coraz więcej ciekawych propozycji” – mówił wicemarszałek województwa śląskiego - Grzegorz Boski.
Dzięki wspólnym pracom, było możliwe rozpoczęcie rozmów z PKP PLK, które finalnie doprowadziły do uzgodnienia nowej trasy i uruchomienia połączeń z Częstochowy do Małopolski wraz z jesienną korektą rozkładu jazdy.
– Jesteśmy wdzięczni za zaangażowanie samorządów. Wspólnie pokazaliśmy, że ta trasa ma ogromny potencjał. Teraz, dzięki zakończeniu rozmów z PKP PLK, możemy oficjalnie ogłosić uruchomienie nowych połączeń Kolei Śląskich od 31 sierpnia – mówi Krzysztof Klimosz, prezes zarządu Kolei Śląskich.
Nie tylko bypass na czas przebudowy
Nowa trasa to nie tylko objazd w czasie przebudowy katowickiego węzła kolejowego realizowanej przez PKP PLK, ale także sposób na wykorzystanie potencjału taborowego Kolei Śląskich.
– Teraz, gdy wiele składów musi omijać stację Katowice ze względu na prace prowadzone przez PKP PLK, uruchomienie nowych połączeń pozwoli pasażerom na komfortową podróż, zapewniając ciągłość oferty przewozowej – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Trzy pary od jesieni, czwarta od grudnia tego roku
Od 31 sierpnia, wraz z wejściem w życie jesiennej korekty rozkładu jazdy, podróżni zyskają dostęp do trzech par codziennych połączeń na trasie Częstochowa – Kraków Płaszów. Kolejna, czwarta para do Krakowa Głównego, zostanie uruchomiona 14 grudnia – w momencie wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy na kolei.
– Pracujemy nad finalnym kształtem rozkładu jazdy między Krakowem a Częstochową. Wiadomo już jednak, że wśród obsługiwanych od 31 sierpnia przystanków będą stacje Sosnowiec Maczki i Dąbrowa Górnicza Południowa – informuje Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Pociągi Kolei Śląskich na nowej trasie zatrzymają się na następujących stacjach i przystankach: Częstochowa Raków, Poraj, Myszków, Zawiercie, Łazy, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Dąbrowa Górnicza Południowa, Sosnowiec Maczki, Jaworzno Szczakowa, Trzebinia, Krzeszowice, Zabierzów, Kraków Bronowice, Kraków Łobzów, Kraków Główny, Kraków Grzegórzki oraz Kraków Zabłocie – w przypadku pociągów kończących bieg na stacji Kraków Płaszów.
Do Krakowa i dalej
Koleje Śląskie zapewniają już bezpośrednie połączenia do Krakowa Płaszowa z Katowic pociągami linii S3, które należą do chętnie wybieranych przez pasażerów. – W około godzinę, za 21,50 zł można dotrzeć z centrum Górnego Śląska do serca Małopolski – bez stresu i stania w korkach – zachwala połączenie Tomasz Niedziela, wiceprezes Kolei Śląskich ds. handlowych i dodaje, że w 2024 roku z bezpośrednich połączeń z Katowic do Krakowa skorzystało niemal milion pasażerów.
artykuł sponsorowany
