Historia muzyki na Śląsku Cieszyńskim
Sekcja „przeszłość i teraźniejszość” działa pod skrzydłami Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Cieszynie, a jej liderem jest lokalna historyk, autorka książek o kobietach Śląska Cieszyńskiego, Władysława Magiera. Spotkania odbywają się w każdy trzeci wtorek miesiąca na terenie sali konferencyjnej Biblioteki Miejskiej w Cieszynie. Spotkania za każdym razem dotyczą innego tematu, który w jakiś sposób wiąże się jednak z historią, często również z historią samego Śląska Cieszyńskiego.
Tym razem zaproszonym gościem była prof. dr hab. Magdalena Dziadek, ekspert w dziedzinie historii muzyki. Jest związana między innymi z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, zajmuje się głównie historią kultury muzycznej XIX i XX wieku, szczególnie w odniesieniu do historii twórczości kompozytorskiej oraz krytyki muzycznej.
W czasie spotkania można było dowiedzieć się między innymi wielu rzeczy na temat Karola Hławiczki, urodzonego końcem XIX wieku w Ustroniu pianisty, organisty i kompozytora – W bibliotece Tschammera w Cieszynie Hławiczka odkrył XVIII wieczne anonimowe polonezy. Badał również pieśni ewangelickie. Zajmował się również badaniami nad muzyką Chopina, mógł pochwalić się publikacjami w wielu uznanych periodykach – tłumaczyła Magdalena Dziadek.
Historia muzyki na Śląsku Cieszyńskim obfitowała w wiele ciekawych wydarzeń, które zostały przytoczone przez prowadzącą. Przykładowo, niektórzy z muzyków, czy też kompozytorów nie mogła tworzyć na skutek podejrzenia o współpracę z Niemcami. Do dziś wiele ważnych dzieł znanych muzyków, tak jak praca Karola Chławiczki na temat Chopina znajduje się w rękach prywatnych, a w opinii prelegenta, powinny znajdować się w bibliotekach.
JŚ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.