Adam Swakoń: Myślę, że warto..
Panie Burmistrzu, polskie drogi to główny temat naszych narzekań. Cierpimy my i nasze samochody. Jak sytuacja z drogami wygląda w Cieszynie?
Zamiast narzekać spróbujmy cieszyć się tym, co udało się już zrobić na naszych drogach. Jest połowa lutego, więc może warto podsumować ubiegły, 2011 rok w zakresie inwestycji i remontów dróg w Cieszynie. We wrześniu zakończyliśmy remont nawierzchni ulicy Stawowej. To droga powiatowa, więc zadanie to było realizowane na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą Cieszyn i Powiatem Cieszyńskim. Wyremontowaliśmy spore fragmenty jezdni, od skrzyżowania z ulicą Sarkandra w kierunku ulicy Katowickiej oraz jeden pas ruchu od skrzyżowania z ulicą Bielską w kierunku ulicy Kościuszki. Kolejny fragment to odcinek od skrzyżowania z ulicą Cegielnianą w kierunku Sarkandra. Chcę podkreślić, że remont ten nie był ujęty we wcześniejszych planach, zadecydowały o nim okoliczności, czyli przebudowa ulicy Bielskiej. Wprawdzie nie doszło do jej trwałego wyłączenia z ruchu, ale musieliśmy być przygotowani na taką ewentualność. Roboty trwały od maja do początku września. Koszt całkowity to prawie 600 tysięcy zł. W tym połowa pochodziła ze środków Gminy Cieszyn, drugą połowę dołożył Powiat.
Końcem zeszłego roku została także oddana do użytku ulica Mleczna.
Tak. Ostatnie odbiory miały miejsce pod koniec listopada. Ulica Mleczna była współfinansowana z budżetu państwa. Prace polegały na przebudowie i remoncie odcinków o łącznej długości prawie 7 kilometrów. W sumie inwestycja ta kosztowała około 2 miliony zł, z tego połowa to koszty poniesione przez naszą gminę.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 zakładał poprawę spójności komunikacyjnej miast. W ramach tego programu została wybudowana ul. Ładna-Boczna oraz przebudowana ulica Bielska.
Ładna-Boczna to 1200 metrowa droga powiatowa. Prawie kilometrowy odcinek jest całkiem nowy, a pozostała, 300 metrowa część, powstała z przebudowy ulicy Jabłonnej. W sumie inwestycja ta kosztowała prawie 9 milionów zł, z czego 85% to dofinansowanie zewnętrzne, a pozostałe środki to wkład własny, po połowie GminyCieszyn i Powiatu. Natomiast realizacja ulicy Bielskiej polega na przebudowie ponad kilometrowego odcinka od Cienciały do skrzyżowania ze Stawową. Droga jest poszerzana, przebudowywanych jest 8 skrzyżowań, powstają nowe chodniki. Inwestycja kosztuje w sumie ponad 5 milionów zł, połowa tych kosztów to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostała część finansowana jest z budżetu Gminy Cieszyn i Powiatu, tak jak w poprzednim przypadku kosztami dzielimy się po połowie. Ten etap, jak deklaruje wykonawca, zostanie zakończony w maju tego roku. Natomiast spora część Bielskiej od przystanku „Krasna Gruszka” do węzła z S1 w Krasnej została już przebudowana. Na ponad kilometrowym odcinku powstał nowy, dwustronny chodnik, 2 zatoki autobusowe, nowe oświetlenie, wymieniona została nawierzchnia.
Miesiąc temu byliśmy świadkami pojawienia się na mapie Cieszyna nowego połączenia ulicy Frysztackiej z Mała Łąką.
25 stycznia oddaliśmy do użytku nową ulicę Łączną. To droga gminna. Ma ona długość ponad 700 metrów. Wzdłuż jezdni znajduje się chodnik, ciąg pieszo-rowerowy oraz zatoki autobusowe, czekamy jeszcze na uruchomienie nowej linii autobusowej, która ułatwi mieszkańcom dojazd z centrum do dzielnicy Mała Łąka. Koszt całości to ponad 6 milionów zł, z czego 4 miliony to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Dobrze się jeździ po Cieszynie?
Wiem, bo sam jestem kierowcą, jak bardzo irytujące są utrudnienia w ruchu drogowym. Trzeba jednak pamiętać, że te inwestycje realizowane są dla nas, mieszkańców. Jeżeli chcemy mieć dobre drogi, przez pewien czas musimy liczyć się z utrudnieniami, Myślę, że warto.
Rozmawiała Edyta Subocz
Promocja UM Cieszyn - Przedruk z dwutygodnika Wiadomości Ratuszowe
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.