Linia kolejowa nr 190 ma czerwone światło
Temat przywrócenia linii kolejowej nr 190 został poruszony na czwartkowej (11.06) konferencji, na którą zaprosił mieszkańców Starosta Powiatu Cieszyńskiego Janusz Król i Burmistrz Cieszyna Ryszard Macura. Czytaj również: komunikacja-jako-priorytet.html
Linia kolejowa nr 190 na odcinku Cieszyn – Goleszów – Skoczów – Jaworze – Bielsko-Biała to już historia? To pytanie zadają sobie nie tylko mieszkańcy powiatu cieszyńskiego ale również wielu samorządowców. Jak już wiadomo rewitalizacja wspomnianej linii otrzymała czerwone światło. Przykro o tym mówić tym bardziej, że zawsze mówiło się o liniach kolejowych, jako o liniach, które nobilitowały dany region. Były to wyznaczniki i determinanty rozwoju. Dlaczego Cieszyn nie ma mieć połączenia kolejowego z Bielskiem? – pytał Jan Gerlach, pełnomocnik Burmistrza Miasta Cieszyna ds. infrastruktury transportowej.
Wspomniana linia została zawieszona stosunkowo niedawno. W lutym 2013 roku PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły listę linii kolejowych w tym nr 190, które zostały wyłączone z eksploatacji w tym samym roku. Lista objęła odcinek z Bielska-Białej do Skoczowa i odcinek z Goleszowa do Cieszyna. W zakresie przewozów pasażerskich linia została zamknięta w 2009 roku. To było tylko formalne pokazanie, że linia ta nie będzie dalej funkcjonowała. Dlaczego właściciel, czyli PLK zamyka trasę, na której jest majątek, który teraz będzie niszczał i zarastał chwastami? Czy najpierw musimy coś zniszczyć żeby potem to znów odbudować? Na coś takiego nie można się zgodzić – podkreślał Gerlach.
Jan Gerlach przedstawił uczestnikom konferencji fragmenty korespondencji m.in. pismo Dyrektora PKP PLK z lutego 2013 roku do Marszałka Województwa Śląskiego. „Wg pierwotnej propozycji z 2011 roku zaproponowaliśmy ujęcie w przyszłym RPO projektu modernizacji linii nr 190 na odcinkach: Bielsko – Biała – Skoczów i Goleszów – Cieszyn. Aktualnie, po wnikliwej analizie postanowiliśmy wycofać tą inicjatywę z uwagi na fakt występowania na tych szlakach niskich parametrów geometrycznych linii oraz ze względu na brak zainteresowania tymi połączeniami ze strony przewoźników kolejowych. Nadto, linia pomimo jej ewentualnego dofinansowania osiągnie najprawdopodobniej wątpliwą konkurencyjność w stosunku do równolegle do niej przebiegającej drogi ekspresowej S1.” – odczytał Gerlach.
Z kolei w kwietniu br. PKP Cargo otrzymało pismo od PLK w związku ze złożonym zamówieniem na wykonanie próbnych przejazdów po liniach kolejowych. Zakład poinformował, że linia jest wyłączona z eksploatacji, a tor został zamknięty dla ruchu pociągów 19 marca br. z powodu złego stanu – mówił Gerlach. W sprawie linii 190 miasto Cieszyn zgłaszało uwagi w dokumentach strategicznych województwa śląskiego. Nie przyniosło to jednak żadnych rezultatów. Starania o reaktywację podjęli samorządowcy i społecznicy. Nie zabrakło również zapytań poselskich. Do Minister Infrastruktury i Rozwoju pismo wystosował Poseł na Sejm RP Stanisław Szwed. Pytając m.in. o to czy Ministerstwo podejmie działania mające na celu przywrócenie wspomnianej linii oraz czy i w jakim terminie zamierzają dokonać dokładnego przeglądu technicznego torów oraz przeprowadzić niezbędne prace modernizacyjne. W odpowiedzi otrzymano informację, iż linia 190 jest nierentowna.
Jan Gerlach przedstawił również szacunkowe koszty funkcjonowania komunikacji pasażerskiej. Według wyliczeń 1 para pociągu relacji Cieszyn - Bielsko to 833 zł, przy założeniu 6 par koszt wynosi 4 998 zł / doba. Roczny koszt to 1 824 270 zł. Prognozowany wpływ z biletów przy założeniu 40 osób w pociągu oraz cenie biletu wynoszącym 5 zł to 876 zł – wyliczał Gerlach. Jeżeli chodzi o szacunkowe koszty rewitalizacji 1 km linii kolejowej to oscylują w kwocie 4 mln zł.
Na koniec swojego wystąpienia pełnomocnik Burmistrza Miasta Cieszyna ds. infrastruktury transportowej wyliczał uczestnikom konferencji dlaczego konieczne jest przywrócenie ruchu na linii 190. Wskazał m.in. na potrzebę korzystania z tego połączenia przez studentów, uczniów, pracowników, czy inne osoby załatwiające swoje sprawy w Bielsku-Białej. Zaznaczając dla porównania, iż podróż samochodem jest często nieopłacalna – wskazał na wysokie koszty paliwa, opłaty parkingowe, brak miejsc parkingowych, czy wzmożony ruch w mieście. Remont infrastruktury kolejowej linii nr 190, rewitalizacja niezbędna do przywrócenia ruchu osobowego oraz towarowego na tym szlaku może przyczynić się do zwiększenia dostępności transportowej i turystycznej zarówno do lokalnego ośrodka rozwoju, jakim jest Cieszyn, jak i Aglomeracji Bielskiej wraz z jej bezpośrednim otoczeniem funkcjonalnym, dając w rezultacie lepszą integrację transportową tej części województwa także w aspekcie międzynarodowym – podkreślał Gerlach.
MSZ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.