Już po koncertach 14 Międzynarodowej Dekady Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Cieszynie i Czeskim Cieszynie
Już po raz czternasty cieszyńscy melomani mogli zakosztować piękna dźwięków króla muzyki – organów, chórów i zespołów instrumentalnych.
Jak zwykle Międzynarodowa Dekada Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Cieszynie i Czeskim Cieszynie / 15 – 24. X 2003 / zorganizowana przez Cieszyński Ośrodek Kultury „Dom Narodowy” i KaSS „Strelnice” z Czeskiego Cieszyna przy współpracy, stała się godnym forum dla prezentacji wirtuozów z Polski z Polski, Czech i Niemiec.
Kierownictwo artystyczne sprawował znany cieszyniakom, wybitny instrumentalista z Katowic Zygmunt Antonik. Scenerię koncertów stanowiły wnętrza kościołów; Jezusowego, św. Krzyża, o,o, Bonifratrów, św. Elżbiety i czeskocieszyńskie – Najświętszego Serca Jezusowego, ewangelicki – „Na Niwach” i czeskobraterski „Na Rozwoju”. Występowali tacy organiści jak; Holger Gehring z Niemiec, Zygmunt Antonik, Witold Zaborny /Katowice /, Jakub Garbacz /Łódź /, Katerina Chrobokova / Olomouc /, Elżbieta Karolak, Marcin Armański i Krzysztof Karcz / Katowice / /Poznań/, Piotr Rojek /Wrocław/ Ewa Bąk / Bielsko- Biała/ i Julian Gembalski / Katowice/. Z repertuarem na skrzypce wystąpił Krzysztof Durlow z Cieszyna, zaś brzmienie gitary zaprezentował Jan Oberbek z Krakowa.
Wystąpiły następujące chóry; Schola Gregoriana Pragiensis z Pragi, Collegium Canticorum z Czeskiego Cieszyna pod dyrekcją Haliny Goniewicz – Urbaś, Cieszyński Festiwal Wokalny /Zespół Śpiewaczy „Slezan” z Czeskiego Cieszyna pod dyrekcją Petra Jonszty/ , Pevecke Sdruzeni Moravskych Ucitelu z Brna, Chór „Harmonia” Cieszyńskiej Filii UŚ pod dyrekcją Izabeli Zieleckiej – Panek. Jako zespoły instrumentalne zaprezentowały się; Trio Cantabile z Pragi, Zespół Barokowy „Ardor Musicus” z Brna i Orkiestra Kameralna PSM im. Karłowicza w Katowicach pod dyrekcją W. Sokóła.
Uczestniczyłem w koncercie finałowym – przyciągnięty czarem improwizacji prof. Gembalskiego, jednego z największych wirtuozów organów w Polsce i Europie – laureata konkursów improwizacji organowych w Gdańsku, Weimarze i Warszawskiej Jesieni. Profesor jest także autorem radiowej „Antologii Organów na Górnym Śląsku”. Został on odznaczony przez papieża orderem „Pro Ecclesia et Pontifice”.
Treść koncertu stanowiła umiejętne powiązanie form barokowych, romantycznych i współczesnych – bogactwa Bacha, potęgi Liszta, lekkości Cimarosy, liryzmu Góreckiego i żywiołowości Kilara. Koncert zakończył utwór tego kompozytora „Orawa” wykonany na przemian przez orkiestrę i organistę – co dało mocny akcent innowacyjny.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.