Co zrobić, by nie zostać ofiarą internetowych oszustów
Policjanci radzą, na co należy zwrócić uwagę podczas zakupów realizowanych przez Internet:
• sprawdź w sieci jak sprzedawca i jego sklep został oceniony przez innych kupujących i ile jest o nim opinii,
• zwróć uwagę, czy opinie potwierdzają fakt, że komentujący faktycznie nabył dany towar,
• pamiętaj, że prawo wymaga od sprzedawców podania pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być sygnałem ostrzegawczym,
• sprzedawca ma też obowiązek opublikować regulamin określający szczegółowe zasady zawierania umowy przez Internet,
• sprawdź czy taki dokument istnieje i czy jest czytelny oraz zrozumiały, ponieważ prawo daje Ci możliwość zwrotu zakupionych towarów. Sprawdź czy sprzedawca nie utrudnia wykonania Twojego prawa regulaminem lub procedurami dokonywania zwrotów,
• jeżeli ktoś żąda płatności z góry i podaje dane wyłącznie jednej opcji płatności, skorzystanie z niej może być ryzykowne. Godne zaufania serwisy zazwyczaj oferują różne opcje płatności, z których najpopularniejsze to karta kredytowa oraz szybkie, bezpośrednie płatności za pośrednictwem różnych banków,
• pamiętaj, że operatorzy płatności, którzy obsługują sprzedawców internetowych często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących – też możesz z nich skorzystać,
• zachowaj kompletną korespondencję ze sprzedawcą do czasu zakończenia całości transakcji i otrzymania towaru.
Zapłacenie za przedmiot i nieotrzymanie go, to nic innego jak oszustwo. Kodeks Karny przewiduje za ten czyn karę nawet do 8 lat pozbawienia wolności.- informują policjanci.
Jeśli jednak padliśmy ofiarą oszustwa, bo zakupiony przez nas przedmiot nie dotarł bądź zamiast zamówionego towaru otrzymaliśmy bezwartościową rzecz, należy niezwłocznie zgłosić na Policję zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa.
red./mat.pras.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.