Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Zintegrowany węzeł przesiadkowy w Cieszynie

Projekt pn. ''Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie'' nabiera rumieńców. Aktualnie opracowywana jest dokumentacja projektowa wraz z kosztorysem inwestorskim. Termin wykonania tego zadania został ustalony na dzień 30 kwietnia br. Później będzie można przystąpić do realizacji kolejnych etapów...

Temat budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie został wywołany przez Burmistrza Cieszyna, Ryszarda Macurę podczas konferencji prasowej (10.02).  Utworzenie wspomnianego węzła przesiadkowego zostało zaplanowane do realizacji w Strategii Rozwoju Miasta Cieszyna na lata 2010 – 2020. Ponieważ pojawiła się nowa możliwość finansowania przedsięwzięć komunikacyjnych wynikających z zatwierdzonego przez Komisję Europejską i Zarząd Województwa Śląskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (RPO) na lata 2014 – 2020,  Miasto Cieszyn już w 2013 roku zgłosiło do dofinansowania w tej perspektywie finansowej m.in. projekt zintegrowanego węzła przesiadkowego w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych.

Jak informuje Urząd, jednym z wymogów, już na etapie składania wniosku o dofinansowanie jest zapewnienie pełnego przygotowania projektu do realizacji w tym m.in.: dysponowania nieruchomością na cele budowlane, kompletną dokumentacją projektową wraz z kosztorysem inwestorskim oraz pozwoleniem na budowę. Przypomnijmy, iż w lipcu 2013 roku po kilkuletnich staraniach PKP przekazało na rzecz Miasta, Dworzec Kolejowy oraz teren dzisiejszego placu manewrowego. Kolejnym krokiem było ogłoszenie konkursu na opracowanie koncepcji zintegrowanego węzła przesiadkowego. Najwięcej punktów uzyskała Pracowania Architektoniczna z Poznania. Następnie przygotowano zakres rzeczowy inwestycji oraz ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i sporządzenie kosztorysów inwestorskich. Przetarg wygrała Pracownia Projektowa ARCHEX z Bielska-Białej. Obecnie jest więc opracowywana wspomniana dokumentacja projektowa wraz z kosztorysem inwestorskim. Termin realizacji zamówienia został ustalony w podpisanej umowie na dzień 30 kwietnia 2015 roku. Opracowana dokumentacja będzie stanowiła podstawę do uzyskania pozwolenia na budowę, jak również opracowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT).

Przedmiot zamówienia obejmuje m.in. odrestaurowanie budynku byłego dworca PKP, budowę przystanków autobusowych w komunikacji lokalnej i ponadlokalnej, przebudowę układu komunikacyjnego w rejonie węzła. W chwili obecnej projektanci wraz z przedstawicielami Miasta pracują nad wyborem najkorzystniejszych rozwiązań urbanistyczno-architektonicznych, funkcji użytkowych oraz komunikacyjnych (drogowych) w tym prawnych uwarunkowań spraw terenowych – informuje Burmistrz.

Jak podkreśla włodarz miasta w ciągu ostatniego miesiąca odbyło się 6 spotkań roboczych pod kierownictwem zastępcy Burmistrza Miasta, Bogdana Ścibuta. Został również opracowany szczegółowy harmonogram prac. Na bieżąco uzgadniamy z biurem projektowym pewne rozwiązania dotyczące przebudowy, czy rozwiązań kosztorysowych. Z postępu prac wynika, że prezentacja koncepcji węzła przesiadkowego w zakresie obiektów kubaturowych i ich funkcji, układu drogowego i zagospodarowania terenu, będzie przedstawiona komisjom rady w pierwszych dniach marca bieżącego roku – zaznacza Macura.

Realizacja przedsięwzięcia planowana jest na lata 2016-2017. Jak informuje Urząd Miasta całkowity koszt inwestycji wyniesie 10, 9 miliona zł, z tego  dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to  9,3 miliona zł, a  wkład własny Miasta  wyniesie 1, 6 miliona zł. Jak podkreśla Ścibut, szanse pozyskania tych środków są bardzo duże. Myślę, że ten projekt od początku był traktowany bardzo poważnie. Jesteśmy dobrej myśli. Trzeba na pewno przygotować profesjonalny projekt. Kwota jest duża i warta starań. To też spowoduje, iż realizacja tej inwestycji nazywanej roboczo „Przystanek Cieszyn” nie zablokuje nas w innych obszarach.

Pierwsze działania, związane z projektem pn. Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie, podjęto w minionej kadencji. My to zadanie kontynuujemy teraz z dużym przyśpieszeniem – przyznał Macura. Ścibut dodał, iż szeroka dyskusja na ten temat miała miejsce wcześniej. Nie możemy teraz do niej wrócić. Staramy się jednak zbierać wszystkie uwagi, które do nas docierają i wprowadzać pewne uzupełnienia, które uważamy za istotne dla ostatecznego efektu. Jesteśmy gotowi na pewne ustępstwa czasowe po to, aby efekt satysfakcjonował nas wszystkich, mimo tego, że położenie dworca kolejowego i obecnego przystanku autobusowego nie jest rozwiązaniem idealnym dla współczesnego miasta.

 

MSZ

Czytaj również: Komisja i internauci wybrali

źródło: ox.pl
dodał: MSZ

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: