Wykręcili 10 tysięcy

Nauka wcale nie jest nudna, a naukowe zagadnienia można przedstawić w kreatywny i nieszablonowy sposób. Udowodnił to zorganizowany przez Grupę Adamed konkurs ''30 laboratoriów na 30-lecie Adamedu'', w którym uczniowie z całej Polski rywalizowali o nowoczesne wyposażenie szkolnych pracowni laboratoryjnych. W gronie zwycięzców znaleźli się gimnazjaliści z Dębowca.

Ogromne zaangażowanie młodych ludzi oraz bardzo duża liczba zgłoszeń pokazują, że polska młodzież chce i potrafi uczyć się nowocześnie. Konkurs zorganizowano z okazji 30-lecia Adamedu. Do wygrania było wyposażenie 30 szkolnych pracowni badawczych – każde warte około 10 tys. zł. Aby zwyciężyć, uczniowie musieli opracować scenariusz lekcji i na jego podstawie nagrać maksymalnie 3-minutowy film na jeden z zadanych tematów. Gimnazjaliści z Dębowca wybrali temat 'Chemia w kuchni i jedzeniu'. Scenariusz pomogła napisać nauczycielka chemii.

Na filmiki umieszczone na kanale youtube głosowali internauci z całej Polski. 150 tysięcy online’owych opinii pozwoliło wyłonić 100 najciekawszych propozycji, spośród których konkursowe jury wybrało 30 najlepszych prac. Wśród nich znalazł się właśnie film uczniów z Dębowca. Dzisiaj (18 X) odebrali w imieniu szkoły czek na 10 tysięcy złotych.

- Szkoła zdecyduje jakie wyposażenie kupi, ale pieniądze będą przeznaczone na pomoce naukowe do pracowni chemicznej, fizycznej bądź matematycznej. W sumie ufundowano 30 nagród, w województwie śląskim trafiły one do trzech szkół – mówi Joanna Paczka, przedstawiciel firmy farmaceutycznej Adamed.

Z aktywności uczniów cieszy się dyrektorka gimnazjum. - Choć pracownie mamy dobrze wyposażone, to zawsze kolejne pomoce się przydadzą. Bardzo się cieszę z tej nagrody, w ciągu piętnastu lat jak jestem dyrektorem, to chyba pierwsza tak duża nagroda pieniężna. – mówi Felicja Dudzińska.

Młodzież, kiedy wiosną usłyszała o konkursie, zwróciła się o pomoc do Ingi Majki, nauczycielki chemii. - Pomogłam im napisać scenariusz filmu, jednak realizacją, nakręceniem, montażem zajęli się sami – mówi. Jak dodaje nauczycielka, pieniądze z nagrody najpewniej przeznaczone zostaną na zakup projektora, będą też środki na nowe szkła laboratoryjne i odczynniki. Przede wszystkim chciałabym zaszczepić pasję do chemii, żeby podczas doświadczeń mogli się uaktywnić i popracować na nowych produktach - mówi Majka.

Gimnazjaliści stworzyli film opowiadający o reakcjach chemicznych, jakie zachodzą w kuchni podczas przygotowywania potraw. Trzyminutowy film nosi tytuł 'Kulinaria i chemia, czyli coolchemia '. - To wyjaśnienie praktycznego wykorzystania chemii w codziennych, prostych czynnościach w kuchni. Film powstawał w domowej kuchni, tam przeprowadziliśmy wszelkie reakcje. Wcale nie trzeba drogich przyrządów czy odczynników, żeby to wszystko stworzyć. - objaśnia Anna Woźniak uczennica III klasy gimnazjum. Jej klasowy kolega, Adam Szeruda dodaje - Podczas chociażby smażenia zachodzi reakcja chemiczna odpowiedzialna za nadawanie jedzeniu złotej barwy. Reakcje są odpowiedzialne za smak, zapach.

Mieliśmy do dyspozycji dwie kamery, kolega Andrzej Czyż wszystko zarejestrował. Całość nakręciliśmy w jeden dzień. Z racji, że zajmowaliśmy się jedzeniem nie mogliśmy sobie pozwolić na powtórki. Później był montaż. On zajął najwięcej pracy- dodaje uczennica Wiktoria Kojma.

Jak podkreślają gimnazjaliści za sukces odpowiedzialna jest większa grupa – każdy coś wniósł do filmu – dodają.

Jan Bacza

Zobacz nagrodzony film

źródło: ox.pl/mat. prasowe
dodał: JB

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
kontakt z redakcją