Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Cieszyn będzie stolicą polskich gier wideo? Powstał Akcelerator, który pomoże tworzyć gry

Któż z nas choć raz w życiu nie grał w grę komputerową? To duży rynek, w Polsce ciągle się rozwijający. Jak szacują specjaliści z branży, w 2017 roku osiągnie 1,84 mld złotych. Pierwszy w Polsce Akcelerator gier wideo powstał w Cieszynie, a stolica powiatu ma stać się centrum Akceleratora.

Agencja Rozwoju Przemysłu, Uniwersytet Śląski w Katowicach oraz Powiat Cieszyński podpisały list intencyjny powołujący Akcelerator gier wideo. Jest to pierwszy tego typu projekt w Polsce, który będzie dodatkowym impulsem rozwojowym dla branży.

Wspólna inicjatywa pomoże absolwentom kierunków związanych z tworzeniem gier w zakładaniu firm oraz pozwoli przezwyciężyć pierwsze bariery związane z wejściem na rynek. Dodatkowo poprzez wsparcie samej edukacji, działanie Akceleratora będzie szerzej oddziaływało na branżę gier wideo dzięki tworzeniu wykwalifikowanej kadry.

- Polskie gry wideo już dziś podbijają serca milionów graczy na całym świecie i udowadniają, że światowej sławy produkty mogą powstawać w Polsce i w oparciu o rodzimą myśl technologiczną. Akcelerator powołany dzięki współpracy grona instytucji przyczyni się do jeszcze skuteczniejszego wykorzystania potencjału, jaki tkwi w młodych Polakach. Nowy projekt to szansa na połączenie ich pasji z biznesem. Jednym z priorytetów rządu jest stworzenie takich warunków, które pozwolą zatrzymać w Polsce utalentowanych, tu wykształconych młodych ludzi – powiedział obecny na podpisaniu minister skarbu państwa Dawid Jackiewicz. - Atrakcyjne i innowacyjne projekty biznesowe potrzebują solidnego zaplecza intelektualnego. Takie właśnie zaplecze chcemy zapewnić naszym przedsiębiorcom i inwestorom. Wykorzystanie talentów młodych, ambitnych ludzi – absolwentów polskich uczelni, to szansa na rozwój gospodarki i zwiększenie jej efektywności. A długofalowym efektem takich działań będzie niewątpliwie wzrost udziału rodzimego kapitału w naszym PKB – dodał.

Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz podkreśliła, że Ministerstwo Rozwoju będzie wspierać budowę Akceleratora. - Z dużą nadzieją przyglądamy się temu projektowi. Bardzo nam zależy na dalszym rozwoju branży, który już święci swoje triumfy na świecie – dodała wiceminister Emilewicz.

Partnerem merytorycznym projektu został Uniwersytet Śląski. Jego zamiejscowy Wydział Artystyczny w Cieszynie, kształci wyspecjalizowaną kadrę na kierunku: Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej. Administracyjnie Akcelerator powiązany będzie z Powiatem Cieszyńskim, który zapewni niezbędną infrastrukturę. Natomiast ARP, która postawiła sobie za cel rozwój tej innowacyjnej branży, zapewni wsparcie finansowe projektu.

- Branża gier wideo to bardzo innowacyjny sektor gospodarki. Szacujemy, że w 2017 r. wartość polskiego rynku gier wideo, osiągnie 1,84 mld złotych. Uruchomienie akceleratora będzie dodatkowym impulsem rozwojowym dla branży. Chcemy, aby w Polsce powstawała jak najwięcej światowych hitów, na miarę słynnego „Wiedźmina" – podkreślił prezes ARP Marcin Chludziński.

Akcelerator powstanie w oparciu o ścisłą współpracę z uczelniami kształcącymi specjalistów: grafików, informatyków, designerów.
Rektor Uniwersytetu Śląskiego prof. zw. dr hab. Wiesław Banyś podkreślił, że jego uczelnia reaguje na potrzeby rynku i jest kreatorem nowych rozwiązań. - Dlatego też z wielką przyjemnością rozpoczynamy kolejną inicjatywę z Agencją Rozwoju Przemysłu oraz Powiatem Cieszyńskim utworzenia pilotażowego programu w obszarze rynku gier komputerowych. Jestem przekonany, że nasze wspólne działanie przyczyni się do generowania nowych pomysłów projektów badawczych, skutecznej komercjalizacji rozwiązań, a przede wszystkim stymulowania edukacji w zakresie gier – dodał.

Siedzibą Akceleratora będzie Cieszyn, gdzie prężnie działa kierunek studiów: Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej. Natomiast początkowym obszarem działania Województwo Śląskie.

- Powiat Cieszyński wspiera inicjatywę utworzenia na naszym terenie programu pilotażowego w obszarze rynku gier komputerowych. Z naszej strony dołożymy wszelkich starań, aby stworzyć u nas przyjazne warunki dla działalności firm i osób w tym zakresie
– powiedział Janusz Król, Starosta Cieszyński

Na czym będzie polegała pomoc Akceleratora? Akcelerator będzie wspierał absolwentów poprzez opiekę mentorską, pomoc w pozyskaniu finasowania wydawcy lub inwestora, prowadzeni księgowości, tłumaczeniu gier. Dodatkowo będzie można ubiegać się o dofinansowanie projektów, wejście kapitałowe, a także finansowanie działań marketingowych np. koszt targów.

- Akcelerator, jako forma pomocy w zakładaniu firm nie jest jeszcze w Polsce popularny. To połączenie inkubatora przedsiębiorczości z funduszem seed, w przypadku gier może dać to bardzo dobre efekty. Cieszyński Akcelerator to program pilotażowy. Pozwoli nam zdobyć cenne doświadczenie przy realizacji projektu ogólnopolskiego, którym ARP chce się zająć
– powiedział wiceprezes ARP, Michał Szaniawski.

Kiedy ruszą prace związane z akceleratorem, nie wiadomo: - Harmonogram jest dopiero ustalany. Jednak nie będzie to w krótkim czasie. Wymaga to długich przygotowań. Zebrania sporej grupy mentorów, przygotowania lokalizacji itp. – powiedział nam dr Remigiusz Kopoczek Prodziekan Wydziału Artystycznego UŚ w Cieszynie.

red./mat.pras.
 

źródło: OX.PL/mat.pras.
dodał: NG

Komentarze

4
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2016-04-19 12:44:31
igorrodz: Moim zdaniem lepszym rozwianiem w tego typu sytuacjach jest wolny rynek. Wolny rynek to nie tylko niskie podatki - postuluję zniesienie PIT i CIT, obniżenie podatków pośrednich (VAT) oraz akcyzy a także likwidację przymusowości ZUS-u i NFZ-u, ale także brak wtrącania się państwa w gospodarkę, w działalność przedsiębiorców, w powstawanie nowych firm etc.<br /><br />Dajcie studentom uniwersytetu - mówię to do władz uczelni - solidne wykształcenie, również w dziedzinie ekonomii: jak prowadzić firmę, jak księgowość, jak pozyskiwać nowych partnerów biznesowych; pokażcie im sposoby wyszukiwania nowych partnerów, nauczcie nowych technologii i korzystania z nich; wspierajcie kreatywność, pomysłowość, twórczość. Sprawcie, aby wasi absolwenci nie musieli korzystać z publicznych pieniędzy, z naszych pieniędzy które państwo zabiera nam nazywając to podatkami ale aby rozwijali własne firmy bez tego. Czy nie potraficie wyposażyć swoich studentów w odpowiednie narzędzia?<br /><br />Pytam - władze samorządowe - czy tego typu wasza działalność wspierająca da w niedalekiej przyszłości zauważalne wpływy do budżetu z podatków od tych firm, które będziecie wspierać? Czy wpływy te będą wyższe niż koszty budżetowe, które zostaną poniesione? Te koszty to nie tylko dofinansowania bezpośrednie ale też praca urzędników, koszty pomieszczeń, wyposażenie biur, telefony, wyjazdy etc. Wszystko to pokrywane będzie z NASZYCH PODATKÓW - tak ma wyglądać tanie państwo? Etatyzm, interwencjonizm, dotacje, dofinansowania, redystrybucja dóbr, wysokie podatki... w skrócie: socjalizm. O to chodzi? A przecież wolność gospodarcza i niskie podatki zawsze były (i nadal są są) lepszym czynnikiem rozwojowym, nieprawdaż?<br />Pytam też, dlaczego dyskryminujecie inne gałęzie działalności gospodarczej nie udzielając im jednakowego wsparcia tak, jak w zakresie projektowania gier? Gdzie równość podmiotów wobec prawa i brak stronniczości urzędów wobec gałęzi i przedstawicieli gospodarki? A może macie tu jakiś ukryty cel?<br />Ponadto pytam - zagwarantujecie, że działalność tego typu nie zostanie zlikwidowana przez właścicieli (twórców) po ustaniu wsparcia tudzież dofinansowywania a oni sami nie wyjadą do lepiej płatnej i mniej obciążonej podatkami i składkami pracy za granicą - choćby do USA czy Wielkiej Brytanii?<br /><br />Reasumując - sama idea słuszna ale sposób jej wykonania nie gwarantuje zysków, wpływów, dochodów i stabilności istnienia firm ale wydatki i rozrost biurokracji.
2016-04-19 13:07:32
bronsky1964: no i gitara,na po co dworzec i inne gadżety?
2016-04-19 19:29:58
Mach: Od jakiegoś czasu na lamach lokalnych portali ukazują się hity wirtualne zmiany rzeczywistości w powiecie cieszyńskim, którym patronuje lokalny \&quot;establiszment\&quot; polityczny, który serwuje nam projekty, których realizacja zapowiadana jest w dość dalekiej przyszłości wybiegające poza kadencję obecnych elit politycznych. Czas najwyższy zejść na ziemię i wskazać te cele, które obecna władza ma zamiar realizować w ciągu najbliższych 3 lat- nim upłynie jej kadencja.<br />===================================<br /> Wydział zamiejscowy UŚ w Cieszynie ulegnie likwidacji wraz ze spadkiem populacji rocznika 2002 r kiedy to liczba młodzieży podejmującej studia zmaleje do 1/3 obecnie studiującej. W obecnej chwili Cieszyński UŚ walczy o swoje przetrwanie i szuka sponsorów na finansowanie swojej agonii i ostatecznie do tego sprowadza się współpraca z miastem.<br />======================================== <br /> W roku 2022 zniknie ślad po UŚ w Cieszynie.
2016-04-19 22:50:09
miglanc_7: Panie Mach twój komentarz skłania do refleksji. Fakt niż demograficzny może zrobić swoje ale otwarcie nowego kierunku może przyciągnąć zdolna młodzież do cieszyńskiego grodu. Więc póki co brawo panowie, idea niezła. Ocenimy w przyszłości owoce. Pozdrawiam
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: