W końcu pociągiem do Wisły
Uroczyste otwarcie zrewitalizowanej linii kolejowej z Katowic do Wisły rozpoczęło się na stacji Katowice. Stamtąd rozpoczął swoją podróż pociąg z gośćmi specjalnymi, a wśród nich m.in. Marszałek Województwa Ślaskiego Jakub Chełstowski, wicemarszałek Anna Jedynak, członek Zarządu Krzysztof Klimosz, a także prezes Kolei Śląskich Patryk Świrski i burmistrz Wisły Tomasz Bujok. - To ważny dzień i doskonała wiadomość nie tylko dla mieszkańców Wisły i okolicznych miejscowości, ale dla całego województwa śląskiego. Modernizacja linii kolejowej na odcinku Bronów-Wisła Głębce to 52 km trasy i wartość realizacji w wysokości 460 mln zł, z czego 85 proc. to środki pochodzące z Unii Europejskiej. Zyskujemy komfortowe, szybkie i bezpieczne połączenie z centrum aglomeracji, co ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców, ale i odwiedzających, którzy będą mogli podziwiać uroki Beskidów, korzystając z dogodnej i ekologicznej alternatywy dla podróży samochodem – podkreślał marszałek Jakub Chełstowski.
Łącznie powstało 52 km linii kolejowej za bagatela 460 mln zł. Większość pokryły środki europejskie.
- Czekaliśmy na zakończenie tej inwestycji kilka lat i bardzo się cieszę, że akurat teraz, przed startem sezonu zimowego wracają połączenia z Katowic do Wisły. Każdego roku przyjeżdża do nas mnóstwo turystów, zarówno w przypadku jednodniowych jak i kilkudniowych wyjazdów, tym większa radość, że będą mogli korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego transportu kolejowego. Ta trasa została zmodernizowana, ale można powiedzieć, że powstała w zasadzie od nowa – tłumaczył burmistrz Wisły, Tomasz Bujok.
Przebudowa rozpoczęła się w marcu 2020. Dzięki tej inwestycji w rozkładzie jazdy znajdzie się więcej szybkich i komfortowych połączeń łączących miejscowości Bronów-Bieniowiec-Skoczów-Goleszów-Cieszyn/Wisłę Głębcę. Uchochomionych zostanie 10 par połączeń w dni wolne od pracy (7 par w relacji Katowice – Wisła Głębce - Katowice, 1 para połączeń z Gliwic przez Katowice do Wisły Głębce, 1 para bezpośrednich połączeń z i do Częstochowy oraz 1 turystyczna para połączeń z i do Gliwic przez Knurów, Rybnik, Żory do Wisły Głębce) i 8 połączeń w relacji Katowice-Wisła Głębce w dni robocze.
Do dyspozycji pasażerów oddano także 23 nowe perony. Pojawiły się także nowe przystanki kolejowe: Skoczów Bajerki, Ustroń Brzegi, Wisła Jawornik. Wszystkie przebudowane perony zostały przystosowane dla osób o szczególnych potrzebach. Wybudowano nowe wiaty, ławki oraz poręcze do odpoczynku na stojąco. Nowe oświetlenie peronów zwiększy bezpieczeństwo. Przebudowa objęła też urządzenia sterowania ruchem i rozjazdy. Rozjazdy zyskały elektryczne ogrzewanie, dzięki czemu możliwe będzie sprawniejsze podróżowanie w okresie zimowym. Lokalne Centrum Sterowania, które powstało w Skoczowie jest wyposażone w nowoczesny sprzęt komputerowy i obsłuży zdalnie stacje Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko. Jak informuje województwo śląskie, poziom bezpieczeństwa na ponad 70 przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach dla pieszych.
Zakończeniem pierwszego przejazdu nowej linii kolejowej bylo wspólne rozpalenie bożonarodzeniowej choinki i Jarmark Śląski, który trwa w Wiśle.
KOD
Zdjęcia A. Grygiel/śląskie.pl
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.