Statut Powiatu Cieszyńskiego Nieważny
Statut powiatu to zasadniczy akt jednostki, który stanowi o jej ustroju. Jest on uchwalany przez radę powiatu i musi być zgodny m.in. z ustawą o samorządzie powiatowym oraz innymi ustawami, tworzących system prawa polskiego. Zgodnie z przepisami statut powiatu jest aktem prawa miejscowego, w związku z czym, tak jak inne uchwały rady powiatu, wchodzi w skład przepisów prawa, obowiązujących na danym terenie.
Zgodnie z prawem, statut powiatu powinien regulować: zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich, zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i komisji powoływanych przez radę, a także zasady tworzenia klubów radnych, zasady działania klubów radnych, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu. W przypadku uchwały, podjętej na wrześniowej sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, statut nie zawiera wszystkich wyżej opisanych elementów, w związku z czym nie spełnia wymogów formalnych. W uchwale brak jest kompleksowych regulacji dotyczących zasad dostępu do informacji publicznej. Rada nie uregulowała również prawidłowo organizacji pracy — statut nie zawiera bowiem określenia, w jaki sposób Radni zawiadamiani są o terminie, miejscu, porządku obrad itp. (art. 19 ustawy). Tym samym Statut pozbawiony został elementów obligatoryjnych, co wpływa na legalność całego aktu – wyjaśnia organ nadzorczy, jakim jest wojewoda.
Uchwała nie jest pozbawiona również innych wad, które wpływają na jej niezgodność z prawem powszechnie obowiązującym, a co za tym idzie na jej nieważność. Jednym z nich jest nieodpowiednie nakreślenie kompetencji przewodniczącego Rady Powiatu — zgodnie z § 9 ust. 1 Statutu Przewodniczący Rady reprezentuje Radę na zewnątrz oraz kieruje jej pracami (…) Powyższy zapis został podjęty z istotnym naruszeniem art. 14 ust. 3 zd. 1 ustawy (o samorządzie powiatowym – przyp. red.). W myśl tego przepisu zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Zadania związane z pełnieniem funkcji przewodniczącego rady gminy mają charakter materialnotechniczny. Przepis art. 14 ust. 3 zd. 1 ustawy jednoznacznie kształtuje usługowy charakter funkcji przewodniczącego w stosunku do rady powiatu, przez co nie jest dopuszczalna zmiana, nie mówiąc już o odwróceniu tej relacji w Statucie Powiatu – wskazuje organ nadzorczy w uzasadnieniu.
Innymi uchybieniami jest m.in. stwierdzenie, że „kierownicy kontrolowanych podmiotów są obowiązani do zapewnienia warunków do przeprowadzania kontroli, w szczególności do udostępnienia potrzebnych dokumentów oraz udzielenia informacji i wyjaśnień”, gdyż zgodnie z prawem Rada Powiatu nie ma prawa decydowania o takich kwestiach, jest to więc przekroczenie kompetencji; czy przepisywanie treści aktów prawa powszechnie obowiązującego. Wszystkie te błędy spowodowały, że wojewoda stwierdził nieważność uchwały, w związku z czym w świetle prawa uważa się ją za nieistniejącą, a radni będą musieli pochylić się nad odpowiednimi regulacjami jeszcze raz.
JŚ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.