Starostwo zajmie się transportem publicznym

Zmiany w transporcie publicznym przyniosą nowe rozwiązania między innymi w Powiecie Cieszyńskim. Od 2017 roku to Starostwo będzie organizatorem transportu międzygminnego. Co się zmieni od 1 stycznia 2017 roku? Jakie działania zastaną podjęte? Jakie są priorytety?

Od 1 stycznia 2017 roku w myśl ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w całej Polsce pojawią się pewne zmiany, które nie ominą także Powiatu Cieszyńskiego. To właśnie Starostwo od 2017 roku będzie pełniło rolę organizatora tegoż transportu. My jako powiat w sposób tylko pośredni wpływamy na to, co dzieje się na liniach w komunikacji powiatowej. Oczywiście wydajemy decyzje, koncesje, uzgadniamy rozkłady jazdy ale to wszystko robimy dzięki dobrej współpracy z przewoźnikami. (…) Od roku 2017, bo planujemy, że w tym roku staniemy się organizatorem transportu publicznego, sytuacja się zmieni. Wtedy to my będziemy mieć wpływ na to jakie linie będą obsługiwane przez operatorów itd. Tego od nas wymaga ustawa o transporcie publicznym. Przygotowujemy się do tego  - mówił Janusz Król już podczas czerwcowej konferencji poświęconej komunikacji publicznej łączącej Cieszyn z innymi miejscowościami. Co więc, tak naprawdę się zmieni, kiedy powiat przejmie odpowiedzialność za publiczny transport?

Na dzień dzisiejszy przewoźnicy  wykonują powiatowe przewozy na podstawie zezwoleń wydawanych przez Starostę. Ich wydawanie odbywa się na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym, a przewoźnicy świadczą usługi w pełni komercyjnie. Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym zobowiązuje Starostę do organizacji publicznego transportu zbiorowego, dając możliwość zawarcia umów z przewoźnikami, którzy po 1 stycznia 2017 roku staną się "Operatorami". Ponadto Starosta Cieszyński, jako organizator, będzie miał możliwość określenia dodatkowych kursów objętych użytecznością publiczną, obecnie nierentownych dla przewoźnika, a społecznie niezbędnych. Jednakże wykonywanie deficytowych przewozów wiązać się będzie z ich dofinansowaniem. Jak dotychczas nie wskazano źródeł finansowania nowego zadania nałożonego na samorząd powiatowy. Organizator odpowiada też m.in. za system informacji pasażerskiej, może również określić wymagania odnośnie taboru itp. – informuje Janusz Król, Starosta Powiatu Cieszyńskiego.

Nowy kierunek działań ma na celu zaspokojenie potrzeb transportowych mieszkańców powiatu w sposób efektywny, ekonomiczny i ekologiczny. Szczegóły na temat publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Powiat Cieszyński opisane zostały w "Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Powiatu Cieszyńskiego", który został zatwierdzony uchwałą Rady Powiatu Cieszyńskiego z dnia 29 kwietnia 2014 roku. Priorytetem będzie zapewnienie powiatowej komunikacji autobusowej najlepiej dopasowanej do potrzeb mieszkańców – dodaje Starosta.

Starosta Cieszyński zgodnie z ustawą, jako organizator publicznego transportu w Powiecie Cieszyńskim, zamieścił ogłoszenie o zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Forma bezpośredniego zawarcia umów z przewoźnikami wyklucza formę przetargową, w związku z czym przetarg nie będzie przeprowadzony. Jednym z głównych zadań nie wynikających bezpośrednio z ustawy, a raczej z poczucia odpowiedzialności za pasażerów jest wspólna z Miastem Cieszynem inwestycja budowy węzła przesiadkowego w Centrum Cieszyna – informuje Starostwo.

Obecnie Starostwo nie stosuje żadnych dopłat do transportu publicznego prywatnym przedsiębiorcom. Według informacji przekazanych przez Starostę przewozy wykonywane są przez przewoźników na zasadach komercyjnych i w oparciu o ustawę o transporcie drogowym. Zwrot za bilety ulgowe rozliczając się bezpośrednio z Urzędem Marszałkowskim otrzymują przedsiębiorstwa transportowe. Ulgi są też głównym argumentem, który skłania powiat do przejęcia na siebie obowiązków organizatora.

Przewoźnik, by obsługiwać linie na terenie powiatu będzie musiał również spełniać odpowiednie wymagania, które zostaną zawarte w umowie z operatorem. Starosta wskazuje m.in. na warunki dotyczące norm jakości oraz podnoszenia jakości świadczonych usług, wymagania w stosunku do środków transportu itp. Wszystkie te założenia będą miały na celu stopniowe podnoszenie jakości świadczonych usług i jak najlepsze dostosowanie ich do potrzeb mieszkańców. Obecnie nie mamy praktycznie wpływu na zakres i jakość świadczonych usług przez przewoźników. Pewne ogólne zasady świadczenia usług są omawiane i uzgadniane na odbywających się spotkaniach Rady Przewoźników – podkreśla Janusz Król. 

 

MSZ

źródło: ox
dodał: MSZ

Komentarze

10
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2015-08-04 21:07:16
maria1966: mam nadzieję że starostwo zakaże busy są małe , mało miejsca między siedzeniami i duszno w nich i trzeba jechać jak śledzie jednym słowem to trzeba zakazać albo trochę większe były bo to jakaś masakra jest<br />
2015-08-04 23:19:18
alternatywy 5: Prawicie, że przetargów nie będzie, tylko tz. \&quot; forma bezpośredniego zawarcia umów \&quot; ? Czyli hmmm.... ma się rozumieć, najpierw trzeba łobalić flachę z kimś \&quot; kompetentnym \&quot; i pomaścić by się dobrze jeździło.<br /> I dziwić się, że urzędasy są skorumpowani jak daje im się nieograniczoną swobodę w działaniu. Czysta PRYWATA !!!
2015-08-05 00:35:26
Cysorski: Te wszystkie zmiany moga isc w dobrym kierunku i mam nadzieje ze tak sie stanie. Mimo tego pojawiaja sie podobne obawy jak u \&quot;alternatywy 5\&quot;. Z rzetelnoscia przy zawieraniu takich umow, praktycznie bez kontroli, roznie moze byc. Roznie tez juz bywalo. Oby na to nie wyszlo, ze wszyscy sa zadowoleni tylko nie podrozni!
2015-08-05 00:51:21
Cysorski: Droga Anetko, troche to nie w temacie, ale nie szkodzi. Jesli pan Dariusz taki cwaniak, to trzeba innych ostrrzec!<br />Masz tez odpowiedz od \&quot;miriam11\&quot; pod \&quot;Poszukiwany i bez prawa jazdy\&quot; Zobacz, choc nie warto!
2015-08-05 05:25:19
Mach: Czytam, ze zdumieniem. Treść artykułu dotyczy zdarzeń przyszłych. To, że transport publiczny jest w kompetencji powiatu nie stanowi novum . Tak było od zawsze odkąd wprowadzono reformę samorządową administracji naszego kraju. Chociaż powiat był odpowiedzialny za transport publiczny to wszyscy byliśmy świadkami jak ten transport publiczny w naszym powiecie popadał w ruinę, łącznie z kasacją dworców autobusowych w Cieszynie czy Wiśle. Co to znaczy, ze od 2017 r. powiat planuje być organizatorem transportu publicznego? Czy do tej pory nim nie był? Czemu \&quot;planuje\&quot; być organizatorem od 2017 r. a nie np. od 2016r? Co to za mowa trawa.? cytuję \&quot; Wtedy to my będziemy mieć wpływ jakie to linie będą obsługiwane przez operatorów. Pan starosta ma nadmiar operatorów(może lepiej mówić o przewoźnikach zamiast operatorach), ze w sposób nieograniczony będzie narzucał im gdzie im wolno a gdzie nie wolno im będzie wykonywać usługi? Skąd ten optymizm? Od kiedy to fakt istnienia ustawy przedkłada się na ilość \&quot;operatorów\&quot; by hipotetycznie snuć rozważania ,że linie autobusowe będą się mnożyły za sprawą ustawy i decyzji starostwa.Z komunikacją publiczną cofnęliśmy się do lat dwudziestych XX wieku tj. czasów Molina . To czy transport publiczny będzie sprawnie funkcjonował w naszym regionie zależeć będzie głownie od rentowności danych linii autobusowych i środków przeznaczonych na rozwój transportu publicznego. A na ten temat jakoś pan starosta milczy. Przewoźnicy na tyle będą się rozwijać na ile pozwolą im zyski z wykonywanych usług i żadna ustawa tego nie zmieni ani fakt ,że starostwo poczuje się organizatorem transportu publicznego, którym tak naprawdę było od zawsze. Dlatego mieszanie łyżeczką w tej herbacie panie starosto nie uczyni ją słodszą dopóki nie dosypie się cukru czyli zwiększy się nakłady na rozwój transportu publicznego. jak na razie trzeba ogromnych pieniędzy by przywrócić stan transportu publicznego z lat 60 ubiegłego wieku.
2015-08-05 06:54:47
cd minerwa: Wiara czyni cuda, oby jednym z jej namacalnych efektow byl wreszcie normalny dworzec PKS. Proponuje poswiecic plac i?. wziac sie wreszcie do roboty. <br />Oby tylko nie skonczylo sie na poswieceniu i flaszki lobaleniu...
2015-08-05 08:02:19
elektryk2201: Cóż począć jedni zniszczyli transport PKS i dorzec autobusowy prywatne firmy reanimowały transport a WŁADZA do gotowego garnaka znów łapy wsadzi co lepsze powyciąga i biedakom lure zostwi!!!!!!!!
2015-08-05 10:08:38
TomLem: Oczywiście, że powiat ma w zadaniach organizację transportu publicznego, tylko niestety włodarze przyjmują to zbyt dosłownie i do siebie jako ich wyłączne prawo do działań w tym kierunku. Nie zauważony jest rozdział pomiędzy taborem a infrastruktura dotyczącą tego tematu. Jeżeli infrastruktura jest podstawą tych działań to starostwo nie dość, że nie dbało i nie dba o jej utrzymanie to robi wszystko aby ją zniszczyć a przede wszystkim obarcza odpowiedzialnością gminy . Przykłady dworców PKS i PKP są dowodem na te działania i wygląd Wisły, Skoczowa a przede wszystkim Cieszyna, którego place do tego przewidziane zlokalizowane są pod oknami powiatowych włodarzy, uwidaczniają poglądy i stanowisko działaczy powiatu w tym zakresie. Ruina infrastruktury transportu międzygminnego jest jedynym powodem braku komunikacji między gminami. Poglądy starostwa uwidaczniają się także w organizowaniu spotkań dotyczących transportu międzygminnego, na które jako partner z dziedziny taboru jest zapraszany ekspert komunikacji miejskiej Cieszyna, który chętnie załatwi problem jako spółka miejską, lecz jak uczy doświadczenie nie za własne wypracowane środki ale jedynie skorzysta z dofinansowania ze środków publicznych. Działania te ukierunkowane są na tworzenie monopolisty w tym zakresie będącego pod kontrolą włodarzy a beneficjentem ewentualnych zysków nie będą mieszkańcy lecz osoby zasiadające w gminnych lub powiatowych firmach powołanych do tych zadań. Budujemy w ten sposób nie społeczność lokalną tylko twory działające pod szyldem ? KOMUNALNE? posługujące się wiedza o kapitalizmie wyssaną z lektur na WuML.
2015-08-05 13:38:27
An.: A w mojej ocenie nic się nie zmieni, poza tym, że ceny biletów pójdą w górę... A twierdzę tak, na podstawie kosztów wywozu nieczystości w Skoczowie. Kiedy miałem umowę indywidualną na wywóz niesegregowanych i segregowanych odpadów nie miałem powodów do narzekania na firmę z Pogórza. Teraz organizuje mi to skoczowska gmina... no tyle, ze dwa razy drożej... I jest dobrze wszystkim, tylko nie mnie...
2015-08-05 20:39:06
Anonim_jeden: Kolesiowski kapitalizm - ustrój gospodarczy w którym sukces w biznesie zależy od <br />bliskich powiązań przedsiębiorców z urzędnikami. Może się objawiać faworyzowaniem<br />niektórych przedsiębiorców przy wydawaniu pozwoleń, dotacji, ulg lub innymi formami<br />interwencjonizmu państwowego.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
kontakt z redakcją