Sesja Rady Miejskiej Skoczowa
Ostatnia sesja Rady Miejskiej Skoczowa upłynęła pod znakiem informacji, sprawozdań, ocen i analiz przedstawionych przez różnego rodzaju jednostki i instytucje. W porządku obrad znalazło się między innymi sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2014, które przedstawiła Kierownik OPS Teresa Setnicka. W 2014 roku OPS w Skoczowie realizował bardzo szeroki zakres zadań, nie tylko z zakresu pomocy społecznej, współpracował z wieloma organizacjami pozarządowymi, instytucjami oraz osobami prywatnymi – czytamy w sprawozdaniu.Kierownik podkreślała, iż w 2014 roku dysponowano kwotą 11 mln zł z czego zdecydowana większość przypadała na zadania zlecone, czyli zadania wojewody, które ośrodek wykonuje zgodnie z ustawą o pomocy społecznej. Na zadania własne gminy przypadło ponad 4 mln zł. Budżet został wykonany praktycznie w 98% - zaznaczyła Setnicka.
Oprócz wspomnianego sprawozdania została również przedstawiona ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2014 dla Gminy Skoczów. We wnioskach końcowych wspomnianej oceny czytamy, iż sytuacja demograficzno-społeczna w gminie w latach 2012-2014 uległa niewielkim zmianom. Zauważalna jest przede wszystkim poprawa w sferze mieszkaniowej w kwestii mieszkań komunalnych. W dalszym ciągu najważniejszą przyczyną przyznawania pomocy społecznej jest bezrobocie. Kolejne przyczyny to niepełnosprawność i długotrwała lub ciężka choroba. Coraz częściej również uzależnienia. W ostatnich latach widać także wzrost ilości osób korzystających z OPS z powodu występującej przemocy w rodzinie. Coraz więcej osób decyduje się na założenie niebieskiej karty. Ośrodek świadczy również pomoc w formie usług opiekuńczych i mieszkań chronionych. (…) Stale wzrasta liczba osób objętych tylko i wyłącznie pracą socjalną, czy poradnictwem. Nadal wzrasta ilość osób długotrwale korzystających z pomocy społecznej. Ośrodek realizuje założenia ustawy o pieczy zastępczej i wspieraniu rodziny – m.in. te właśnie zagadnienia można znaleźć we wspomnianej ocenie.
Podczas sesji wysłuchano również informacji o działalności Biblioteki Publicznej w Skoczowie w 2014 roku oraz o współpracy MCK z sołectwami skoczowskiej gminy. Tę ostatnią przedstawił dyrektor MCK Robert Orawski. Zależy nam na dobrej współpracy z sołectwami. Tam się sporo dzieje wiec na wszystkie możliwe sposoby staramy się z nimi współpracować i im pomagać. Najczęściej wypożyczamy im różny sprzęt. To są zazwyczaj jakieś ławki, namioty. Odgrywamy w tym przypadku rolę usługową, pomocową – tłumaczył Orawski. Dlaczego do tej pory wypożyczano sprzęt na takich zasadach? Ważna jest chociażby amortyzacja – pytał radny Eugeniusz Skarwecki. Jak zaznaczył Orawski kwestia odpłatności to bardzo delikatny problem. Głos w tej sprawie zabrała również wiceburmistrz Anna Stefaniak-Bacza. Nie chcemy w ciągu roku zmieniać zasad. Budżet planuje się wcześniej. Natomiast nie ulega wątpliwości, że jest kilka rzeczy do omówienia i będziemy pracować nad takim zdroworozsądkowym wynajmem tego sprzętu – zaznaczyła.
Kolejnym punktem w programie sesji było sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Skoczów z organizacjami pozarządowymi. Sprawozdanie te omówiła Naczelnik Wydziału Funduszy Europejskich, Promocji i Informacji Magdalena Goryczka. Gmina Skoczów w 2014 roku na współpracę finansową z organizacjami przewidziała kwotę ponad 160 tys. zł. Przyznano dotację na realizację zadań w łącznej wysokości 158.750,00 zł. Łączna kwota zrealizowanych zadań to 154.242,63 zł, co stanowi 97,16% przyznanych dotacji – mówiła Goryczka.
Podczas sesji dyrektor MOSiR Zbigniew Gil przedstawił analizę i ocenę całokształtu funkcjonowania Skoczowskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w 2014 roku. Wśród wielu różnych informacji prezentowanych na sesji największe zainteresowanie wśród radnych wywołał temat o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w Gminie Skoczów. Odpowiedzi na pytania radnych udzielał komendant Komisariatu Policji w Skoczowie Jacek Stelmach oraz komendant Straży Miejskiej w Skoczowie Artur Tyrna. Od wielu lat staramy się o poprawę bezpieczeństwa. Od 4 lat mamy zauważalny wzrost wykrywalności przestępstw – zaznaczył Stelmach.
W punkcie tym na temat monitoringu głos zabrał m.in. Burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko. W paru miejscach na terenie Skoczowa są kamery. Chcemy aby były one obserwowane i można było z nich korzystać operacyjnie. Będę rozmawiał z Komendantem Policji by te kamery miały swój ekran, aby ktoś je monitorował, jak również rejestrował nagrania. Są takie miejsca w Skoczowie, w których chcielibyśmy mieć kamery. W tej chwili w parku na Górnym Borze są zamontowane. Jest to wymóg czasu. Burmistrz wspomniał również o wsparciu dla skoczowskiej policji. Nie pomogliśmy policji jeżeli chodzi o sprzęt. Zarówno w dopłacie do samochodu, jak i komputerów. Obiecuję, że tematem tym zajmiemy się w przyszłym roku. Niewątpliwie trzeba będzie podejść do kwestii samochodu Straży Miejskiej, który jest już wiekowy – podkreślał Burmistrz.
Z kolei radna Michalina Gociek-Salamon wskazała na obszar działania skoczowskiego komisariatu, który obsługuje nie tylko Skoczów, ale także gminę Branna oraz Dębowiec. Z czego to wynika, że taki obszar obsługujecie? – pytała radna. Warto dodać, iż Komisariat Policji w Skoczowie swym działaniem obejmuje teren 207 km kwadratowych, który zamieszkuje 40 tys. mieszkańców. Ten obszar został nam przydzielony decyzją Komendanta Powiatowego Policji w Cieszynie. Do zeszłego roku do października mieliśmy obszar Skoczowa i Brennej. Na wniosek Komendanta Powiatowego, który był związany z propozycjami społeczności Dębowca obszar działania zwiększył się. My czynimy starania o to żeby zwiększyła się liczba osób zatrudnionych w Komisariacie. Obecnie są to 42 osoby – tłumaczył Stelmach. Oprócz obszaru działania i monitoringu radni pytali również m.in. o służby ponadnormatywne, pożary, czy trasy rowerowe. Poruszono także temat wałęsających się psów oraz kwestię związaną ze sprzątaniem ich odchodów.
Na sesji nie zabrakło również informacji o realizacji Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy za 2014 rok. Jak czytamy w przedstawionej informacji wielkość zasobu mieszkaniowego Gminy Skoczów przedstawia się następująco: Gmina posiada 43 budynki ze 100% własnością, 25 wspólnot mieszkaniowych z lokalami Gminy, 196 lokali mieszkalnych, 81 lokali socjalnych, 144 lokale we wspólnotach mieszkaniowych. Ogółem w zasobie mieszkaniowym Gminy są 424 lokale o łącznej powierzchni użytkowej 16719,31 m kwadratowych. Ustaliłem z Prezesem Zarządu, iż na kolejne spotkanie będzie przygotowana informacja dotycząca zarówno nieruchomości, którymi dysponuje Gmina, jak i tymi, którymi dysponuje spółka, informacja na temat mieszkań, którymi dysponuje spółka lub są w jej użytkowaniu bądź są jej własnością, które będą proponowane do sprzedaży. Moim zdaniem niektóre lokale, takie jak ten na Mickiewicza gdzie nie za bardzo mamy kogo umieścić, trzeba by sprzedać i pozyskać środki na remont bądź budowę innych lokali. To jest propozycja. Będziemy również chcieli zgrać kwestię tej nieruchomości, na której jest sala gimnastyczna na Górnym Borze z tymi dwoma nieruchomościami, które są po obu stronach, być może zaproponujemy Radzie sprzedaż tych nieruchomości z tą nieruchomością, która należy do spółki – podkreślał Burmistrz.
Zanim radni przeszli do głosowania nad uchwałami przedstawiono jeszcze raport z wykonania „Programu ochrony środowiska dla Gminy Skoczów na lata 2011-2014 z perspektywą do roku 2018”, za lata 2013-2014. Pojawiło się także sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Skoczów za 2014 rok oraz informacja o stanie mienia komunalnego Gminy Skoczów.
MSZ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.