Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Rondo za rondem… Aż trzy ronda powstaną w Jasienicy

Wpierw powstanie jedno rondo na ul. Międzyrzeckiej (rejon koło McDonalda) oraz łącznik z rondem (w planach) na ul. Strumieńskiej. Potem wybudują rondo koło biblioteki. Całość będzie swoistym rodzajem obwodnicy dla centrum Jasienicy i sposobem na rozładowanie ruchu w rejonie węzła S52 w Jasienicy.

Rozpoczęły się prace koło Urzędu Gminy przy budowie nowego ronda i łącznika z ul. Międzyrzeckiej do Strumieńskiej. To część przebudowy układu komunikacyjnego, który ułatwi przejazd w rejonie węzła drogi ekspresowej S52 w Jasienicy.

Rondo i nowy łącznik w części rozładują korki samochodów, jakie tworzą się przy zjeździe z dwupasmówki od strony Bielska, a także podczas przejazdu pod wiaduktem. Ostateczny efekt uzyskamy jednak dopiero po wybudowaniu całego nowego układu komunikacyjnego, a więc jednego ronda przy ul. Strumieńskiej koło szkoły oraz kolejnego przy bibliotece. W tym pierwszym przypadku Powiat Bielski przygotowuje się już do rozpoczęcia budowy wraz z całym odcinkiem ulicy Strumieńskiej – wyjaśnia wójt Janusz Pierzyna.

Umowę na wykonanie inwestycji „Rozbudowa układu drogowego w sąsiedztwie węzła drogi ekspresowej S52 w Jasienicy – etap II” w systemie „zaprojektuj i wybuduj” wójt podpisał w kwietniu tamtego roku, przez pierwszy okres trwały więc prace projektowe. Obecnie wykonawca rozpoczął prace w terenie, mają potrwać do sierpnia przyszłego roku.

- Inwestycja obejmie budowę ronda na ul. Międzyrzeckiej oraz drogi poprowadzonej po nowym śladzie od ronda koło Biedronki do ul. Strumieńskiej w rejonie szkoły. Łącznik długości ok. 220 m stanowić będzie rodzaj obwodnicy dla centrum Jasienicy, z chodnikiem, oświetleniem i kanalizacją deszczową. Aby umożliwić jego wybudowanie, przed pięcioma laty wójt Janusz Pierzyna kosztem 2,5 mln zł doprowadził do wykupienia prywatnych gruntów, po których obecnie wieść będzie nowa droga. Ta część kosztować będzie 9 894 513 zł, z tego 95 proc., a więc 9 399 787,35 zł pochodzi z dofinansowania pozyskanego przez wójta Janusza Pierzynę z Polskiego Ładu, zaś 494 725,65 zł dołoży Gmina Jasienica z własnego budżetu - informują jasieniccy urzędnicy.

Nowa droga będzie się łączyć z zaplanowanym drugim rondem, jakie powstanie w rejonie szkoły na ul. Strumieńskiej. Kolejne rondo, trzecie, powstanie także koło biblioteki, rozdzielając ruch prowadzący od strony Urzędu Gminy, krzyżówki w Jasienicy, a także zjazdu z dwupasmówki od strony Skoczowa.

- Jak wspomniano, rondo koło szkoły zbuduje Powiat Bielski, zaś budowę ronda koło biblioteki przejęła Gmina Jasienica. Wójt Janusz Pierzyna uznał, że w ten sposób prace będą mogły zostać przyspieszone i pozyskał na ten cel 1 231 694,95 zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Podczas przetargu w kwietniu tego roku wynegocjował z wykonawcą cenę na 3 875 238 zł. Obecnie trwa projektowanie tej części nowego układu komunikacyjnego - podają włodarze gminy.

Obecne prace terenowe odbywają się na zakupionych niezagospodarowanych gruntach i na razie nie powodują utrudnień. Pod koniec roku roboty obejmą już obecne drogi, przy przebudowie ul. Międzyrzeckiej i budowie ronda, wtedy należy liczyć się z większymi utrudnieniami.

 Czytaj również:

NG/mat.pras.

źródło: ox.pl
dodał: NG

Komentarze

18
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2024-09-18 09:32:58
piotr186: Po co tyle rond? Ronda tylko generują korki.
2024-09-18 11:05:56
Bugs: Korki generuje sygnalizacja świetlna lub jej brak.
2024-09-18 11:10:59
CzekoMlekoladowe: To idź tam i im powiedz że są debilami i ronda tylko generują korki. I niech cię zatrudnią boś taki ekspert w internecie.
2024-09-18 12:24:11
ktoś: To nie ronda generują korki, tylko kierowcy. Nie wiem po co przed rondem się zatrzymują.
2024-09-18 12:59:52
paulus601(dawny paulus60): Ktosiu, Ty tak na poważnie?
2024-09-18 14:06:54
Bugs: Takich co przed pustym rondem stają trafię 2-3 na tydzień, takich co nie potrafią dostosować swojej prędkości tak aby wpasować się w płynny ruch na rondzie jest 8/10. No ale trudno się dziwić jak nawet instruktor PJ stwierdził, że woli z kursantami jeździć tam gdzie są światła, niż tam gdzie są ronda. Bo na rondzie łatwiej "wymusić" co kończy się oblaniem egzaminu, a jak jest czerwone to jest czerwone.
2024-09-18 14:32:04
piotr186: Bugs Nie widziałem jeszcze płynnego ruchu na rondzie. No chyba, że było wszystkiego 2-3 auta.. Gdy tylko jest większe natężenie ruchu ronda tylko generują korki całkowicie tamując ruch z każdej strony ronda (a nie tylko na drodze ze zwiększonym ruchem).
2024-09-18 14:34:29
piotr186: Choćby przez fakt, że na rondzie chcąc skręcić w lewo trzeba objechać prawie całe rondo skutecznie blokując ruch że wszystkich pozostałych dróg dochodzących do ronda (bo pojazd poruszający się na rondzie na pierwszeństwo).
2024-09-18 15:31:06
Bugs: Bzdura, rondo to najlepszy rodzaj skrzyżowania o samoregulującym się natężeniu ruchu, dodatkowo wymusza wytracenie prędkości w jego obrębie. (z pominięciem debili traktujących wysepkę jak skocznie) I paradoksalnie im więcej samochodów tym bardziej wpływa na płynność ruchu, gdzie sygnalizacja świetlna zabija płynność ruchu. Co do skrętu w lewo to przy "światłach" masz albo wariant, że jedziesz jak przepuścisz tych z przeciwka, albo osobny cykl dla skręcających w lewo. I wtedy faktycznie wszyscy stoją oprócz nich.
2024-09-18 15:38:29
Vito: Bugs to zapraszam do Wisły na rondo przy orlenie w weekend. Cały ruch blokuje się na rondzie. Piotr ma rację, przy wzmożonym ruchu ronda powodują zatory. Więc dlaczego je budują? Bo są najtańsze i nie licząc okresów wzmożonego ruchu faktycznie regulują ruch.
2024-09-18 15:38:33
Bugs: I jeszcze jedno, wystarczy, że padnie sygnalizacja i na skrzyżowaniu powstaje armagedon bo kierowcy nie potrafią się nawet ustawić. Jak to wyglądało w Cieszynie wiedzą Ci co pamiętają światła obok targowiska gdzie obecnie jest rondo.
2024-09-18 15:42:39
Bugs: Vito: problem na rodzie powstaje tylko wtedy gdy np. wszyscy jadą przez rondo prosto i nie ma kto przeciąć tej "gąsienicy" z kierunku bocznego, faktycznie wtedy jeden kierunek jest uziemiony szczególnie jak pierwszy w kolejce jest tłumok.
2024-09-18 16:08:05
piotr186: Bugs Bzdura, na rondzie nie ma żadnej "samoregulacji" natomiast wymuszenie obniżenia prędkości to kolejny element który zwiększa korkogennośc ronda. Przy małym ruchu (bardzo małym) rondo faktycznie upłynnua ruch, ale tylko wtedy. Realnie rondo działałoby przy dużym ruchu tylko wtedy gdyby wszyscy skręcało w prawo (w pierwszy możliwy zjazd) co jest oczywiście absolutnie nierealne.
2024-09-18 16:12:32
piotr186: Oczywiście najlepsza jest sygnalizacja świetlna (ale dobrze ustawiona pod realny ruch drogowy co niestety w Polsce się praktycznie nie zdarza - by światła były ustawione z sensem...) ale też najdroższa więc jest tylko na większych skrzyżowaniach. Sygnalizacja może paść? Oczywiście ale to skrajnie rzadkie sytuacje. Wtedy realnie problem jest ale tylko wtedy kiedy przecinają się dwie nie równorzędne drogi. Wtedy oczywiście ruchem powinna kierować policja...
2024-09-18 16:27:32
Bugs: Oczywiście, że jest samoregulacja i dowodem na to jest rondo w Cieszynie na Katowickiej/Stawowej. Światła w tym miejscu korkowały cały wyjazd z Cieszyna. Oczywiście nie w każdym miejscu powinno być rondo i nie każde miejsce się na nie nadaje.
2024-09-18 20:48:15
MieszkaniecOX: Bo rondo ma własnie taką zasadę - spowolnić ruch. A że 99% kierowców nie potrafi z ronda korzystać poprawnie to inny aspekt. Najciekawsze ronda wielopasmowe i problem "byle kierowcy" bo nie potrafi zmieniać na nim psów ruchu. Ale za to rondo "turbinowe" jak w Żorach czy Jastrzębiu i ten sam "byle kierowca" usilnie próbuje zmieniać pasy ruchu łącznie z wewnętrznym brukiem - przeznaczonym dla pokonywania przez długie ciężarówki. No i ronda. Starczy zabrać znak A7 i to dopiero problem dla 99% kierowców z płatków śniadaniowych. Narzekacie że rond i świateł nie chcecie. Jastrzębscy kierowcy na każdym skrzyżowaniu przy każdej stłuczce wymagają od władz miasta rond i świateł. Pozdrawiam. I mniej korków.
2024-09-18 21:58:32
Marx.: Paru tu nie rozumie jak rondo działa i dlaczego. Piotr pierwszy z brzegu. Nie powinni siadać za kierownicą. Oprócz wzroku powinni też IQ badać na prawo jazdy.
2024-09-19 13:53:34
RysiekK22: Problem z większością rond jest taki że są za małe. Nastała debilna moda robienia ich małych nawet tak gdzie zmieściłyby się większe . Przykłady : rondo bielska-kolejowa w Cieszynie. To po primo. -- Po drugo w wiekszości przypadków z punktu widzenia płynności nie trzeba rond bo wystarczyłyby skrzyżowania z sekundnikami ( wciąż blokowane przez sabotażystów -zażontcuf drug , również tych w Cieszynie). Przykłady z Cieszyna gdzie możnaby to zmienić : węzeł Bielska-Wiślańska i rondo Stawowa-Katowicka (tymczasowo- o czym dalej ) . ----Faktem jest ze spowolnienie ruchu powodowane przez każde rondo , jest co prawda korzystne w miastach, ale na drogach pozamiejskich to spowolnienie do prędkości <30 jest całkiem zbędne - to apropo planowanego ronda na drodze Cieszyn -Pawłowice.----------- W miastach tam gdzie jest dość miejsca i jest potrzeba istnienia przystanków i centrów przesiadkowych należy natomiast bezwzględnie budować wielkie ronda by uzyskać maximum korzyści komunikacyjnych. Przykłady pokazałem w mych Wielkich Projektach dotyczących węzła Bielska -Stawowa w Cieszynie oraz głównych skrzyżowań przy 2-pasmówce w Skoczowie i Ustroniu .----Jeszcze w temacie węzła Katowicka -Stawowa : co prawda dla płyności wystarczy zwykłe skrzyżowanie z sekundnikami jesna ze wzgledów estetycznych -urbanistycznych przydałoby sie tam duze rondo siegające aż do mostka na potoku Sarkander, no i oczywiście należałoby zlikwidować kamienice przy stawowej bo tam jest po prostu za ciasno.----- Wracając do sedna merituma czyli Jasienicy to wg pokazanych planów te ich rondka też sa dość małe, co jest błędem biorąc pod uwagę ze ruch może tam wzrosnąć ( zawsze wzrasta gdy się ałteczkom robi ułatwienia i więcej miejsca )
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: