Ulica Frysztacka w Cieszynie doczeka się remontu?
Przebudowa drogi powiatowej, ulicy Frysztackiej w Cieszynie na odcinku ok. 1,2 km (od przejazdu kolejowego do granicy administracyjnej miasta Cieszyna) była przedmiotem otwartych konsultacji społecznych, które odbyły się w piątek (16.01) w Starostwie Powiatowym w Cieszynie. Celem spotkania było zaprezentowanie wstępnych rozwiązań projektowych w związku ze wspomnianym odcinkiem ulicy Frysztackiej. Ogólne informacje na temat projektu oraz parametrów drogi zaprezentował uczestnikom spotkania projektant Remigiusz Machej z firmy ML Design z Kończyc Małych. Inwestorem tego zadania jest Powiatowy Zarząd Dróg. Wytyczne, które są niezbędne przy pracach projektowych to warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne. Drugim ważnym elementem jest dostosowanie parametrów do odcinka już wykonanego wcześniej – zaznaczył Machej.
Jak podał projektant parametry drogi przedstawiają się następująco: szerokość jezdni 7 m na odcinkach prostych, na łukach poziomych szerokość zostanie zwiększona maksymalnie do 8,1 m, szerokość ciągu pieszo – rowerowego wyniesie 2,5 m po stronie wschodniej, zaś szerokość chodnika dla pieszych po stronie zachodniej będzie wynosiła 2 m. Długość kanalizacji deszczowej składającej się z 3 odcinków to 974,5 m. Ilość słupów oświetleniowych, które zostały zaprojektowane to 40 sztuk.
W ramach zadania zaprojektowano m.in.: poszerzenie lub ujednolicenie szerokości jezdni do 7 metrów na przedmiotowym odcinku, 4 zatoki autobusowe, na całej długości zaprojektowany został po stronie wschodniej ciąg pieszo - rowerowy z kostki betonowej, po drugiej stronie odcinkowo został zaprojektowany chodnik dla pieszych również z kostki betonowej. W ramach zadania projektujemy także oświetlenie uliczne oraz przebudowę systemu odwodnienia. Planujemy przebudowę zjazdów indywidualnych oraz publicznych. W niektórych miejscach powstaną mury oporowe, by zmniejszyć ingerencję w działki prywatne. Jezdnia na całym odcinku zostanie ograniczona z dwóch stron krawężnikiem betonowym o wymiarach 20x30x100cm. Jest to krawężnik większy niż tradycyjny. Za chodnikiem oraz za ciągiem pieszo - rowerowym zaprojektowano klasyczne betonowe obrzeże o grubości 8cm. W miejscach, gdzie znajdują się rowy przydrożne od strony jezdni powstaną umocnienia z płyt ażurowych, po to, by konstrukcja drogi z tej strony nie była podmywana. Zaprojektowano również przebudowę skrzyżowań z drogami gminnymi – wymienia Remigiusz Machej.
Projektant wspomniał również o wycince niektórych drzew i krzewów. Po konsultacjach z Wydziałem Ochrony Środowiska w Urzędzie Miasta Cieszyna wynika, iż jeżeli wytniemy drzewa będziemy musieli wykonać nowe nasadzenia w jak najbliższym obszarze ul. Frysztackiej – tłumaczy Machej.
Ważnym tematem, który zainteresował uczestników spotkania, była kwestia odwodnienia. By przygotować wspomniane odwodnienie dokonano podziału ul. Frysztackiej na 2 podstawowe odcinki. Projektowany system odwodnieniowy będzie przyjmował również wody spływające z okolicznych terenów, głównie ze wzniesienia po wschodniej stronie ul. Frysztackiej. Wspomniano również o przejściach dla pieszych, które zostaną zaprojektowane w kolejnym etapie przy okazji organizacji ruchu. Istotnym tematem było zajęcie prywatnych terenów. Jeżeli wejdziemy z inwestycją na teren prywatny, gdzie na przykład znajduje się ogrodzenie, wówczas oprócz odszkodowania za grunt zostanie również odtworzone ogrodzenie o standardzie takim, jak w chwili przed rozbiórką na koszt inwestora – zaznaczył Machej.
Mieszkańcy Cieszyna uczestniczący w konsultacjach zwrócili uwagę na to, by remont drogi nie kończył się na wyznaczonym odcinku ulicy Frysztackiej. Zarówno z jednej, jak i drugiej strony nie ma już dalej chodnika dla pieszych – mówili mieszkańcy. Jak zaznaczyła Magdalena Suchanek-Kowalska, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie taki podział przebudowy i rozbudowy drogi został przyjęty na wcześniejszych konsultacjach również z miastem. Kwestia odcinka w rejonie przejazdu kolejowego stanowi odrębne rozwiązanie projektowe. Nie braliśmy tego w tym momencie pod uwagę. Wynika to chociażby z problemów proceduralnych, jakie bardzo często pojawiają się w przypadku uzyskania pozwolenia od PKP. Postanowiliśmy rozłożyć tę inwestycję na etapy, by nie blokować remontu wspomnianej części ulicy Frysztackiej – tłumaczyła.
Wśród wielu pytań pojawiło się również to o planowany termin rozpoczęcia remontu ulicy Frysztackiej. Magdalena Suchanek-Kowalska nie podała żadnej konkretnej daty, ani przybliżonego terminu realizacji inwestycji. Musimy w chwili obecnej skończyć projekt i uzyskać pozwolenie na realizację. Dopiero wówczas będzie można ubiegać się o dofinansowanie. Powiat podejmuje wszelkie możliwe działania ubiegania się o środki zewnętrzne. Również wcześniejszy odcinek ul. Frysztackiej był zrealizowany przy dofinansowaniu zewnętrznym. Trudno mi jednak powiedzieć, kiedy inwestycja się rozpocznie – przyznała Suchanek-Kowalska.
Do wspomnianego odcinka ulicy Frysztackiej już wcześniej był opracowywany projekt. Jest to drugie opracowanie. Poprzedni wykonawca nie wywiązał się z warunków umowy. W związku z tym odstąpiliśmy od niej, a projektant zapłacił karę. Powiat nie poniósł wówczas żadnych kosztów finansowych – zaznaczyła Suchanek-Kowalska.
MSZ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.