Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

Reforma edukacji gorącym tematem sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego

Wiodącym tematem wtorkowej (28.02) sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego była wprowadzana rządowa reforma edukacji. Radny Stanisław Kubicius, Klub PO i CRS złożyli wniosek o poszerzenie porządku obrad o punkt, podpisanego przez nich, oświadczenia w sprawie reformy oświaty. Burzliwa dyskusja rozgorzała również przy omawianiu uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Jerzy Nogowczyk, w imieniu radnych Klubu Platformy Obywatelskiej, Cieszyńskiego Ruchu Samorządowego i radnego Stanisława Kubiciusa, zaraz na początku sesji, złożył wniosek o poszerzenie porządku obrad o punkt - Oświadczenie Rady Powiatu w sprawie planowanej od 1 września reformy oświaty. Uważamy, że Rada Powiatu, a także wszyscy radni reprezentujący nie tylko ten samorząd, ale również mieszkańców i gminy na terenie powiatu, powinni zająć w tej sprawie stanowisko – podkreślał Nogowczyk. Poniżej fragment oświadczenia:

Oświadczamy, że wprowadzana, rewolucyjna, zmiana ustroju szkolnego oparta jest na błędnej tezie, że polski system edukacji, a gimnazja w szczególności, jest niewydolny. Zmiany w oświacie powinny mieć charakter ewolucyjny i być poprzedzone szeroką, publiczną dyskusją nad realnie istniejącymi problemami, a tak nie było podczas debat organizowanych przez MEN. (…) Dostrzegając istniejące problemy, nie negujemy konieczności wprowadzania zmian w oświacie, jednak przedstawiona w takim kształcie reforma oświaty zawiera mnóstwo błędów i niedopowiedzeń, bez racjonalnego uzasadnienia niweczy dorobek ostatnich kilkunastu lat polskiej oświaty. (…) Cała oświata przez kolejne lata będzie skupiała się na wdrożeniu i przetrwaniu reformy, zamiast na zwiększaniu efektywności i jakości kształcenia.

Starosta Powiatu Cieszyńskiego Janusz Król poprosił, aby nie wprowadzano wspomnianego oświadczenia do porządku obrad - dziwię się, że takie oświadczenie pojawia się na sesji Rady Powiatu. (…) Dziwi mnie to dlatego, że jesteście radnymi powiatowymi, a ta reforma oświacie powiatowej służy. (…) To oświadczenie niczego nie wnosi – zwracał uwagę Król.

Ostatecznie w wyniku głosowania nie wprowadzono oświadczenia do porządku obrad. Dyskusja o reformie oświaty wróciła przy omawianiu projektu uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół.

Uchwałę omówiła Lilla Salachna-Brzoza, członek Zarządu – jest to uchwała intencyjna. Jedyna zmiana, jaka nastąpi to włączenie gimnazjum, które działa w ramach Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Cieszynie do szkoły podstawowej, która również znajduje się w ZPSWR.  (…) Zachowujemy sieć szkół taką, jaką mieliśmy do tej pory. Niczego nie likwidujemy, o nic, póki co, nie powiększamy. ZPSWR kształci dzieci od najmłodszych do najstarszych. W związku z powyższym logiczne jest włączenie gimnazjum do szkoły podstawowej, która znajduje się w ZPSWR. Wobec czego Gimnazjum Specjalne nr 4 w Cieszynie wchodzące w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego, działającego w ramach ZPSWR z dniem 1 września 2017 roku zostanie włączone do ośmioletniej Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 8 w Cieszynie wchodzącej w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego, działającego w ramach ZPSWR.

Dyskusję na temat przedstawionego planu sieci szkół rozpoczął radny Stanisław Kubicius, zadając Zarządowi kilka pytań. (…) Odnoszę wrażenie, że jesteśmy w zasadzie niepotrzebni. Ustawodawca przewidział sytuację, że jeżeli rady gmin, czy powiatu nie podejmą tej uchwały to wówczas plan sieci szkół opracowuje i podaje do publicznej wiadomości zarząd powiatu, wójt, czy burmistrz – zwracał uwagę samorządowiec. Głos zabrała także m.in. radna Czesława Haczek. Ta reforma, przepraszam za określenie, trąci myszką. To wszystko już było. Już to przerabialiśmy. (…) Czy ta reforma to rzeczywiście dobra zmiana, która przyniesie sukces i rozwój naszemu krajowi? – pytała Haczek.

Jestem przekonany, że ta zmiana jest dobra dla oświaty. (…) Trochę więcej optymizmu – podkreślał Janusz Król. Starosta wspomniał również o reformie, która miała miejsce w 1999 roku, kiedy to powstawały gimnazja. Zwrócił uwagę na koszty, które się z tym wiązały wymieniając - odszkodowania dla nauczycieli, czy kredyty zaciągane przez samorządy na budowę gimnazjów. Starosta dodał również, iż likwidacja gimnazjów to jeden z punktów programu wyborczego PiS, który partia realizuje.

Dyskusję wznowiono po przerwie, jednak bardzo szybko ją zakończono na wniosek radnego Andrzeja Łukasiaka. Przystąpiono więc do głosowania nad uchwałą w sprawie projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą - Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych, mających siedzibę na obszarze powiatu cieszyńskiego. Radni opozycyjni głosowali przeciwko (12 głosów). Uchwałę podjęto 16 głosami za.

Jak będzie wyglądała sieć szkół od dnia 1 września 2017 roku do 31 sierpnia 2019 roku oraz po 1 września 2019 roku tutaj  . Dodajmy, iż docelowo struktura szkolnictwa ma obejmować 8-letnią szkołę podstawową, 4-letnie liceum ogólnokształcące, 5-letnie technikum, 3-letnią szkołę branżową I stopnia, 3-letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, 2-letnią szkołę branżową II stopnia oraz szkołę policealną.

 

MSZ
 

źródło: ox.pl
dodał: MSZ

Komentarze

15
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2017-03-02 23:14:32
crank: Gdzie to \"tutaj\"?! Nic nie ma, albo nie można otworzyć! To kpina!
2017-03-03 11:03:13
czak: Nie popieram PIS-u. Popieram natomiast ustawę oświatową. Nie można negować wszystkiego co proponuje to ugrupowanie jedynie na zasadzie negacji, nie podając racjonalnych argumentów. Pamiętam dyskusje z przed kilku lat, gdzie przytaczano argumenty przeciw gimnazjom (wprowadzonym na zasadzie nostalgii za minionymi wspaniałymi, przedwojennymi czasami). Zarzuty były przytaczane przez samych zainteresowanych (pedagogów i nauczycieli). Poważne zastrzeżenia były też do wprowadzonego systemu testowego. <br />Teraz przeciw, przytaczane są tylko ogólnikowe argumenty nie poparte żadnymi konkretami. Przypomnę jeszcze, że gro negujących zostało wykształconych jeszcze za działania starego (trącącego myszką) systemu.
2017-03-03 13:09:36
mako: O tym czy reforma edukacji jest potrzebna - można dyskutować. Natomiast metody i styl jej wprowadzania - karygodny.
2017-03-03 18:40:53
krzysztof.mm: Komuniści i złodzieje dewastują polskie szkolnictwo.<br />Jeśli komuś to jest na rękę oprócz nich samych - to jedynie Putinowi.
2017-03-03 18:59:15
krokusik: A ja zapytam prosto: Czym jest lepsza ta od tamtej? Dlatego, że poprzedni rząd ją uchwalił? Po zmianie rządzących znowu zacznie się udowadnianie winy poprzednich rządzących i zmiana? Kiedy to się skończy? Jak ludzie oleją rząd i na ulicę wejdą?
2017-03-03 19:06:53
krokusik: @krzysztof.mm - przestań już żyć komunizmem. Już nawet Związek Radziecki odpuścił komunizmowi i zmienił nazwę, a ty ciągle żyjesz w latach 90-tych. Nie siej propagandy. Byli aktywni komuniści mają po co najmniej 60 lat - ci najciensi i niegroźni. Konkretni już na emeryturach. A ty żyjesz jak w komunie i walczysz z wiatrakami. Krzyżaków i rzymian nie widzisz casami? A może kogoś z maczugą? Ech, ile parę srebrników robi z człowieka.<br />
2017-03-03 19:07:08
krokusik: @krzysztof.mm - przestań już żyć komunizmem. Już nawet Związek Radziecki odpuścił komunizmowi i zmienił nazwę, a ty ciągle żyjesz w latach 90-tych. Nie siej propagandy. Byli aktywni komuniści mają po co najmniej 60 lat - ci najciensi i niegroźni. Konkretni już na emeryturach. A ty żyjesz jak w komunie i walczysz z wiatrakami. Krzyżaków i rzymian nie widzisz casami? A może kogoś z maczugą? Ech, ile parę srebrników robi z człowieka.<br />
2017-03-04 05:24:25
krzysztof.mm: mylisz się krokusik<br />komuna ma się w Polsce doskonale<br />siedzi we łbach aktywnych komuchów, których masz na co dzień w tv i gdzie ino i wcale nie są tacy starzy<br />komuch Piotrowicz, esbek Przyłębski, złodziej Pięta - mówi to coś pani?<br />nad nimi bolszewicki car którego kochający lud pieszczotliwie zwie kartoflem lub kurduplem<br />obrzydliwe mendy<br />
2017-03-04 09:00:34
maciek0: @ krzysztof.mm : <br />rządzący mają tyle wspólnego z komunizmem, co Ty z inteligencją. Zapisz się do psychiatry - serdeczne proszę !
2017-03-04 09:27:15
Marzanna: Panie Krzysztofie jestem na emeryturze i pamiętam siódme klasy ósme klasy i powiem panu że wychodzili z nich mądrzy ludzie. Po ukończeniu ósmej klasy nawet mierny uczeń miał w jednym palcu historię, geografię biologię i nawet tacy uczniowie dostawali się do średniej szkoły i kończyli porządne szkoły. Tu nie ma nic do rzeczy czy to PIS czy PO nareszcie nasze dzieci wrócą do normalności i nie będą z gimnazjów wychodzić matoły a doświadczyłam to na własnej skórze kiedy zwróciłam uwagę poloniście dlaczego dzieci nie czytają lektur i nie piszą odpowiednich opowiadań odpowiedział mi że nie jest to wymagane. Więc żadna wiedzą w gimnazjum nie jest wymagana. Czytam na tym forum każdy artykuł i powiem taka do krzysztofa.mm pisze pan bzdury tylko dlatego że czuje pan wielką nienawiść do PIS to widać po komentarzach. Walka o gimnazja to walka koryta i walka PO z PIS a nie o dobro naszych dzieci. Spuść pan z tonu bo pana komentarze na tym forach nienawiści do PIS są śmieszne. Musi być pan jednym z PO. Nie jestem za nikim tylko niech pan chociaż raz napisze o przekrętach złodziejstwie mafiach tej partii której tak pan strasznie broni.
2017-03-04 10:28:11
krzysztof.mm: pani Marzeno, ja też pamiętam tamte szkoły.<br /><br />Jest kosmiczną bzdurą wywołaną demencją albo wymyśloną naprędce na cele propagandowe, że "po ukończeniu ósmej klasy nawet mierny uczeń miał w jednym palcu historię, geografię biologię" jak pani pisze.<br /><br />Po pierwsze miernych nie było, tu też panią pamięć zawodzi, byli dostateczni. <br />Tacy po podstawówce nieraz ledwie dukali czytając proste teksty, mieli problemy w posługiwaniu się tabliczką mnożenia, a ów "jeden palec" trzymali zazwyczaj w nosie. <br /> Z ulgą kończyli karierę edukacyjną na podstawówce, marzeniem ich rodziców były przepełnione takimi miernotami zawodówki. Tam wszyscy byli pogodzenie z faktem, że ci ludzie z podstawówki nic nie wynieśli i trzeba ich tylko do roboty przyuczyć.<br /><br />Powroty do peerelowskiego systemu oświaty, peerelowskiej służby zdrowia i peerelowskiego systemu władzy nie przywrócą pani raz na zawsze utraconej młodości. <br /><br />Nie ma ani jednego, ANI JEDNEGO we wprowadzanych teraz zmianach argumentu za tym, że przyniosą one wyższy poziom nauczania. <br />Demolka dla demolki, motywowana co najwyżej ideologiczną nienawiścią do wszystkiego, co było przed bolszewicką pisczyzną.<br /><br />Obraziła pani nasze dzieci pisząc "nie będą z gimnazjów wychodzić matoły" - i zapewne nie ma pani pojęcia o tym, że polskie gimnazja zajmują od lat czołowe miejsca w rankingach szkół europejskich.<br /><br />Zwraca pani, emerytka z mentalnością wręcz muzealną, uwagę poloniście "dlaczego dzieci nie czytają lektur i nie piszą odpowiednich opowiadań". Żenada. Tak właśnie stare zramolałe mędrki od pokoleń udupiały nasze szkolnictwo ciągnąc je w prehistorię. Pani pisała opowiadania - to i teraz maja młodzi je pisać, a polonista co on tam wie. A ja pani powiem, że wielu młodych teraz czyta może i więcej niż pani , tyle, że czegoś zupełnie innego. I powiem, że te szkolne lektury były i dla mnie męką i obrzydzały mi skutecznie lekcje języka polskiego, te Siłaczki, Chłopi, Dziady itede. A czytałem wtedy bardzo dużo, bywało i kilka książek na tydzień. <br />Pisanie opowiadań w podstawówce? - wolne żarty. Po tych podstawówkach ledwie się uczniowie mogli na kartce pocztowej z kolonii zrealizować, za to kiedy przyszło do napisania najprostszego pisma do dowolnego urzędu - stali i beczeli jak barany. <br />Pani chce je zamknąć w szkolnym skansenie z czasów PRL-u - bo pani nie zauważyła, że świat się całkowicie zmienił, kiedy pani wpatrzona w lustro się starzała.<br /><br />Ciekawe jest to, jak pani postrzega cel tych zmian, " Walka o gimnazja to walka koryta". <br />Tak, pisczyzna kosztem paru miliardów naszych złotych rozwala istniejący i dobrze funkcjonujący system tylko po to , by dorwać się do kolejnych koryt, obsadzić je kolejnymi misiewiczami i rozpocząć ubzdurany przez siebie program tresury janczarów pod dyktando katolicko-nacjonalistycznej ideologii. <br /><br />Na koniec - nie, nie jestem z PO, nawet na PO nie głosowałem przez kilka ostatnich wyborów.<br />I nie bronię PO, co najwyżej polskich szkół, polskich dzieci, Polski samej wreszcie. <br />
2017-03-04 16:52:03
Herr Flick: PZPR zgniły ser. Ja reformę mam w nosie- nie dotyczy mnie więc się chyba nawet nie prawa wypowiadać się w tej sprawie. Faktem jest, że przy tej okazji wykazują spod ziemi tabuny hipokrytów, którzy przy wprowadzaniu gimnazjów protestowali a teraz gdy chcą je zlikwidować- tez protestują. Ręce opadają.
2017-03-04 16:57:39
krzysztof.mm: Problem nawet dla tych, co ze szkołą nie mają już nic wspólnego jest co najmniej taki, że ta demolka kosztuje kolejne miliardy naszych podatków.
2017-03-04 16:59:04
krzysztof.mm: A pożytku z tych miliardów żadnego.<br />Wyrzucone w błoto. <br />Albo lepiej, w koryto.
2017-03-06 22:49:20
wny: PIS popełniło niepotrzebny błąd. Wystarczyło oddać decyzję, czy szkoła podstawowa 8 letnia czy 6 + gimnazjum, samorządom. Dla zachęty 8 letniej SP dać dodatkowe pieniądze. Umożliwić funkcjonowanie obu rozwiązań jednocześnie. Czy program PIS byłby zrealizowany? a jakże. Co więcej nikt nie mógłby niczego PISowi zarzucić, bo przecież decyzję podjąłby suweren poprzez wybranych, w wyborach bezpośrednich (jednomandatowych okręgach), radnych samorządowych.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: