Przyjazny urząd: pozwolenie na budowę
Wniosek o pozwolenie na budowę może złożyć inwestor, czyli osoba, która będzie właścicielem domu lub w jego imieniu pełnomocnik.
Przed rozpoczęciem budowy warto sprawdzić, czy dla terenu, na którym znajduje się Twoja działka, został ustalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Możesz o to zapytać w urzędzie powiatowym lub gminnym, na terenie którego jest działka.
• Jeśli dla terenu, na którym znajduje się twoja działka, nie został ustalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - potrzebna ci będzie decyzja o warunkach zabudowy. Organem samorządowym wydającym decyzję o warunkach zabudowy jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). W praktyce decyzję wydaje w jego imieniu odpowiednia komórka w urzędzie gminy. Najczęściej jest to (zależnie od organizacji gminy) wydział urbanistyki, geodezji albo planowania przestrzennego.
• Jeśli dla terenu, na którym znajduje się twoja działka, został ustalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - nie musisz składać dodatkowych dokumentów.
Kiedy możemy rozpocząć budowę? Wtedy, gdy:
• geodeta wytyczy dom na działce,
• wykonana zostanie niwelacja terenu, to znaczy zlecisz pomiary geodezyjne i odpowiednio wyprofilujesz grunt, na przykład wyrównasz,
• podłączysz się do sieci infrastruktury technicznej (to znaczy do prądu i wody),
• dojdzie do zagospodarowania terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów (na przykład ogrodzisz teren budowy, umieścisz na nim kontenery, z których korzystać będą robotnicy).
Więcej informacji znajdziesz w art. 41 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane (tekst jednolity — Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.).
Co musisz zrobić, żeby dostać pozwolenie na budowę?
1. Sprawdź, czy dla terenu, na którym znajduje się Twoja działka, został ustalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
2. Przygotuj wszystkie potrzebne dokumenty :
• wniosek o pozwolenie na budowę - pobierz wniosek i wypełnij w domu albo weź w urzędzie powiatowym albo urzędzie miasta. Jeśli we wniosku nie zmieszczą się wszystkie dane, uzupełnij je w załączniku informacje uzupełniające - do wniosku o pozwolenie na budowę. W załączniku możesz dopisać na przykład dane kolejnych inwestorów lub pełnomocników.
• projekt budowlany domu w czterech egzemplarzach,
• zaświadczenie, które potwierdzi, że projektant ma odpowiednie uprawnienia do projektowania domów. Zaświadczenie musi być wydane przez właściwą izbę samorządu zawodowego (na przykład izbę architektów) i być aktualne na dzień, w którym został opracowany projekt,
• oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane - w którym potwierdzisz, że możesz zarządzać działką, na której będzie budowany dom - pobierz oświadczenie i wypełnij w domu albo weź w urzędzie powiatowym,
• decyzję o warunkach zabudowy - jeśli dla terenu, na którym znajduje się Twoja działka, nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dowiedz się, jak dostać decyzję o warunkach zabudowy,
• potwierdzenie zapłaty - jeśli część domu będziesz użytkować w innych celach niż mieszkaniowe, na przykład będziesz prowadzić sklep lub warsztat,
• urząd może wymagać dodatkowych dokumentów w nietypowych przypadkach. Dlatego wcześniej dowiedz się w urzędzie powiatowym, czy musisz dostarczyć dodatkowe dokumenty.
Następnie:
3. Zapłać opłatę skarbową - tylko jeśli część domu będziesz użytkować w innych celach niż mieszkaniowe, na przykład będziesz prowadzić sklep lub warsztat.
(usługa jest bezpłatna - jeśli budujesz dom jednorodzinny i nie będziesz w nim prowadzić żadnej działalności gospodarczej, opłata wynosi 1 zł za każdy m2 powierzchni użytkowej, jednak nie więcej niż 539 zł - jeśli część domu jednorodzinnego będziesz użytkować w innych celach niż mieszkaniowe, na przykład będziesz prowadzić sklep lub warsztat.)
4. Złóż dokumenty w urzędzie - starostwie powiatowym
5. Czekaj na decyzję o pozwoleniu na budowę.
Wniosek trzeba złożyć w Starostwie powiatowym na terenie którego znajduje się Twoja działka.
Decyzji możemy spodziewać się do 65 dni kalendarzowych od złożenia wniosku.
Jeśli urząd powiatowy zgodzi się na budowę Twojego domu, dostaniesz:
• pozwolenie na budowę, które urzędnik wyśle Ci pocztą,
• projekt budowlany z pieczątkami urzędu - musisz odebrać go osobiście lub przez pełnomocnika w urzędzie, który wyda pozwolenie na budowę. Pamiętaj, że pełnomocnik musi mieć od Ciebie pełnomocnictwo. Dowiedz się w urzędzie, jak załatwić sprawę przez pełnomocnika.
Pamiętaj, że przed rozpoczęciem budowy musisz odebrać ostemplowany dziennik budowy z urzędu i go uzupełnić.
Pozwolenie na budowę ważne jest 3 lata.
Oznacza to, że pozwolenie na budowę traci ważność jeśli:
• przez 3 lata od wydania pozwolenia, nie rozpoczniesz budowy domu,
• przerwiesz budowę domu i ta przerwa będzie trwać dłużej niż 3 lat.
Musisz wtedy złożyć nowy wniosek o pozwolenie na budowę.
(congnito)
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.