Nowe przepisy dla pasażerów kolei. Parlament Europejski zaakceptował zmiany
Nowe proponowane przez Europarlament przepisy mają być rewolucją szczególnie dla osób z niepełnosprawnością. Według proponowanych przez europosłów przepisów znacznie skróci się czas, w którym osoba z niepełnosprawnością będzie musiała zawiadomić przewoźnika o tym, że chce skorzystać z jego usług. Do tej pory trzeba było to robić nawet z dwudniowym wyprzedzeniem, a i tak nie było pewności, że nie zostanie się na lodzie. Teraz ten czas ma skrócić się nawet do trzech godzin na mniejszych stacjach. Na dużych dworcach asysta powinna być dostępna non-stop. - Planowanie podróży koleją dla osoby niepełnosprawnej to wyzwanie niczym wejście zimą na K2 – mówi europoseł Marek Plura. – Wiem coś o tym, bo jako osoba niepełnosprawna wielokrotnie miałem kłopoty na dworcach, szczególnie kiedy okazywało się, że pociąg lub peron nie jest dostępny. Mam nadzieję, że dzięki zaproponowanym przez nas rozwiązaniom niepełnosprawni będą mogli wreszcie z przyjemnością jeździć także pociągami. Koniec czasów, w których niepełnosprawny pasażer był mniej więcej dodatkowym bagażem – dodaje. Dodatkowo, za ewentualne uszkodzenia lub utratę używanego w podróży sprzętu wspomagającego osoby z niepełnosprawnością będzie odpowiadał przewoźnik. Ułatwienia obejmą także podróżujących z psem asystującym. Zwiększony pakiet praw podróżnych z niepełnosprawnością obejmuje brak konieczności zakupu dodatkowego biletu dla psa asystującego.
Nowe przepisy zmierzają do tego, aby pasażerowie kolei mieli podobne prawa do tych, jakie dzięki Unii Europejskiej mają już klienci linii lotniczych. - Dzisiejsze głosowanie to odpowiedź na oczekiwania pasażerów kolei. Przegłosowaliśmy szereg rozwiązań, które sprawią, że podróż koleją stanie się znacznie dogodniejsza – mówi europoseł Elżbieta Łukacijewska. – Wprowadziliśmy pojęcie podróży łączonej, co oznacza, że za przesiadkę będzie odpowiadał przewoźnik. Uwzględniliśmy dobre rozwiązania dla osób niepełnosprawnych, cyklistów i, co najważniejsze, podnieśliśmy progi odszkodowań, nawet do pełnej kwoty biletu za spóźnienia przekraczające 120 min. Ochrona podróżnych jest kluczowa, jeżeli mamy zwiększyć atrakcyjność i konkurencyjność polskich kolei – dodaje.
Europosłowie pomyśleli także o rowerzystach. W ciągu dwóch lat od wejścia przepisów w życie, każdy nowy lub remontowany skład będzie musiał mieć osiem stojaków na rowery z wydzieloną i oznakowaną strefą. - Nowe przepisy, dotyczące rowerzystów i osób niepełnosprawnych, obejmą wszystkie rodzaje przewozów pasażerskich. Niezależnie od tego czy pojedziemy podmiejską kolejką do pracy i szkoły, czy też wybieramy się w daleką podróż na wakacje, na przykład z rowerem – mówi europoseł Róża Thun. Zmiany mają objąć wszystkich przewoźników od kolei regionalnych, aż po międzynarodowe tak, by każda podróż bez względu na odległość i cel przebiegała na tych samych zasadach, a pasażerowie kolei mieli takie same prawa jak ci podróżujący na pokładzie linii lotniczych. Do wejścia przepisów w życie konieczne będzie teraz uzyskanie porozumienia z krajami członkowskimi (Radą) i Komisją.
mat. pras.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.