Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

"Nie po to rozwijaliśmy komunikację, aby ją teraz ograniczać". Starosta o decyzji wojewody

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o znacznej podwyżce cen biletów i ograniczeniu kursów autobusowych w powiecie, które spowodowała decyzja wojewody śląskiego o nieprzyznaniu dofinansowania w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Komentarz na ten temat wystosował starosta cieszyński Mieczysław Szczurek.

Pisaliśmy: Za bilet na autobus zapłacisz drożej. Zmiany w komunikacji

- Tak jak w poprzednich latach, składaliśmy wniosek o dopłatę z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. To program, który od dwóch lat umożliwia znaczne poszerzenie oferty i rozwinięcie kursów w tych miejscach, gdzie ich wcześniej nie było. W tym roku jednak zostało złożonych tak dużo wniosków, że powiat cieszyński po prostu nie otrzymał pieniędzy. Trudno tu mówić o jakiś niesprzyjających okolicznościach - wniosek był złożony prawidłowo i dobrze napisany, o czym świadczy fakt, że znaleźliśmy się na liście rezerwowej. Zasady przyznawania środków są niestety takie, że daje się całą wnioskowaną kwotę w kolejności przyznanej punktacji. To oznacza, że gdy znajdujemy się na liście rezerwowej, to możemy otrzymać pieniądze, gdy inni ich nie wykorzystają - wyjaśnia Szczurek.

Jak dodaje, budżet funduszu wynosił w tym roku 50 mln zł, a wartość wszystkich nadesłanych wniosków przekroczyła kwotę 60 mln zł. Dlatego też oprócz powiatu cieszyńskiego pieniędzy nie otrzymały również trzy inne. - Zarówno dla mnie, jak i całego zarządu powiatu jest to sytuacja bardzo trudna - nie po to przez dwa lata próbowaliśmy rozwijać komunikację autobusową, aby teraz ją ograniczać. Będziemy podejmować wszelkie możliwe działania, aby temu zaradzić. Z pewnością będziemy na ten temat dyskutować na najbliższej sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, aby po niej przedstawić jakieś sensowne rozwiązania. Chciałbym też dodać, że pomimo tej trudnej sytuacji na ten moment nie zlikwidowaliśmy ani jednej linii, która przez te ostatnie lata funkcjonowała. Zdecydowaliśmy się jedynie na czasowe zawieszenie niektórych kursów. Chciałbym też podkreślić, że szczególnie priorytetowo traktowaliśmy tak zwane kursy szkolne - dojazd młodzieży do szkół jest najważniejszy - podkreśla starosta.

KR

źródło: ox.pl
dodał: Krzysztof Rojowski

Komentarze

19
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2022-01-11 16:06:26
Marx.: nie po to PiS obiecywał autobusy w każdej gminie by one naprawdę jeździły
2022-01-11 16:19:26
+święty+Patryk+: budżet rządu za Tuska wynosił 120 mln zł, teraz przeszło 800 mln - Morawiecki tłumaczy, że to dlatego, że musiał zatrudnić super-specjalistów od cyberbezpieczeństwa - poczekamy na maile Dworczyka, może się dowiemy gdzie ich szukali, ja już dziś się założę, że to jakiś instruktor narciarski albo koleżanka żony premiera mieli te super-kwalifikacje
2022-01-11 16:21:40
+święty+Patryk+: a jak chodzi o autobusy to na pewno należy obciąć te najbardziej nierentowne kursy, do Istebnej, Jaworzynki i Koniakowa
2022-01-11 16:22:22
+święty+Patryk+: raciokom potrzebna słoma do butów a nie autobusy
2022-01-11 17:23:15
pawel21_13: Zamiast wyciągać swoje szczurze łapki do Wojewody, mógłbyś coś sam zrobić ZSLowcu. Aaa nie. Jaszczurek czeka na Tuska na białym koniu. On mu dofinansuje.
2022-01-11 18:45:46
miriam11: Niestety oto przykład na to iż wolny rynek nie w każdym przypadku się sprawdza.
2022-01-11 19:55:26
RysiekK22: Dotacje to 2-go rzędny czynnik w kwestii działania Systemu Transportowego. Głównym powinna być polityka wymuszająca / ułatwiająca właściwe zachowania transportowe ( przywileje drogowe i fiskalne dla pojazdów wykonujących usługi zgodne z ową polityką ) i szykanująca zachowania z tą polityką sprzeczne i jej przeszkadzające ( np. poSUV wielkimi furami po mieście ). Wtenczas automatycznie pojawi się wiele firm świadczących te pożądane usługi.-----do ob "miriam11" "wolny rynek" może być właściwym regulatorem o ile koszty będą uwzględniały szkodliwości danej działalności. Obecnie , w wypadku transportu, nie uwzględniają
2022-01-11 21:09:17
pawel21_13: Pan Sratka cudownie rozmnaza kciuki w dół. Urodzony hejter.
2022-01-11 22:26:18
miriam11: Rysiek , w transporcie publicznym nie da się zastosować metody " wolnego rynku" . Co zrobiono z PKS- ami różnej maści? Zastosowano wolny rynek i co ? Wszedł DAS i obsługiwał najbardziej dochodowe linie, na Bielsko do Brennej , potem pojawiły się busiki-gruziki a kto miał obrabiać boki ? Transkom z Pksem cieszyńskim? To tak nie działa. Panie obywatelu.
2022-01-11 22:37:20
pastor.ewangelikalny: Wbrew temu, o czym zapewniali nas nasi samorządowi przywódcy już dekadę temu, likwidacja regionalnego PKS nie wpłynęła na poprawę jakości funkcjonowania lokalnego transportu publicznego. Rzekomo chwilowe pogorszenie usług ukazało się trwałe, a wolny rynek samoistnie nie poprawił sytuacji.
2022-01-12 07:24:23
Marx.: niedobitki dinozaurów modlą się o powrót komuny, a ta już od przeszło 6 lat hula pełną gębą w Polsce - PKS-y?? - trzeba być zdemenciałym staruszkiem albo młodocianym idiotą by powielać bajki jakie to one wspaniałe były - stare pordzewiałe rząchy nabite zdesperowanymi pasażerami jak beczki śledziami, jeżdżące od przypadku do przypadku, bilety miesięczne załatwiało się po partyjnej znajomości, kierowcy nie zatrzymywali się na przystankach po wsiach, za to kombinowali ile wlezie na paliwie i rozkradali na potęgę swoje firmy beznadziejnie zarządzane przez partyjnych nominatów - taka jest prawda o PKS-ach, tak zresztą dziś wygląda każda państwowa firma po powrocie komuny z logo PiS
2022-01-12 07:25:17
Marx.: miriam mędrku ty załóż firmę transportową i obrabiaj boki
2022-01-12 08:38:32
miriam11: No, czytaj ze zrozumieniem marx PKS-y sresy. Nieważne jak się firma nazywa, chodzi oto żeby firma np taka jaj DAS przejęła wszystkie połączenia a nie tylko dochodowe trasy. Co do stanu technicznego no to nie wiem kiedy jechałeś ostatnio tymi"wypasionymi" busami, tam jest dopiero cud miód. O pozostawionych pasażerach na przystankach nie wspomnę.
2022-01-12 08:40:29
danton: I tu się mylicie, jakość komunikacji publicznej na Śląsku Cieszyńskim już za czasów III RP diametralnie pogorszyła się na przełomie lat 2012 i 2013. To dopiero po tym okresie pojawiły się problemy z dostępnością do usług komunikacji publicznej, Cieszyn na parę lat pozbawiony został dworca. Wówczas busiki, które wcześniej podbierały klientów PKS stały się niepunktualne, zdarzało się, że w ogóle się nie pojawiały (po latach oszczędzę podawania konkretnych linii). Nie wspominam o stanie technicznym pojazdów sporej części prywatnych przewoźników, który już wcześniej budził słuszne zastrzeżenia. Portal OX swego czasu dość szczegółowo rozpisywał się o mankamentach lokalnej komunikacji publicznej w okresie po likwidacji PKS.
2022-01-12 08:42:54
danton: Dość specyficzna jest sytuacje, że osoby, które wówczas włodarzyły i miały jakiś wpływ na sytuację dziś wypowiadają się na temat pewnych ograniczeń, aczkolwiek nie kryję, iż słusznie. Po latach okazało się, iż wolny rynek okazał się nieskuteczny.
2022-01-12 12:05:50
Marx.: miriam toż ci to właśnie proponuję, załóż firmę transportową i przejmij "wszystkie połączenia a nie tylko dochodowe trasy" - widać że masz to tak jak epidemię covid doskonale poukładane w głowie, na pewno ci się uda, pochwalisz się za rok sukcesami - jak dożyjesz
2022-01-12 12:11:47
Marx.: żyjemy w czasach kiedy gros transportu mieszkańcy realizują własnymi samochodami, rzecz nie do pomyślenia za komuny, organizowanie za duże pieniądze z definicji deficytowej komunikacji publicznej dla paru rozkapryszonych pasażerów to kwestia bodaj jeszcze bardziej niemądra niż utrzymywanie przez samorząd koteryjnych ciepłych gniazdek typu ZBM czy teatr
2022-01-12 13:32:53
miriam11: Marx. brak obecnie takiego gracza na rynku . Co się stało to się nie odstanie. Nie wiń ludzi że zaczeli jeździć autami do roboty, jak niemają innej możliwości. Świat się zmienia. Rozdupili system 25 lat temu i tego nie naprawisz. Tera to se mogą odbudować ale elewacje na ratuszu.
2022-01-12 19:09:39
RysiekK22: do miriama : nie napisałem że tylko w transporcie publicznym ma być wolny rynek , ale w całości działania transportu i , uwaga przypominam , wolny rynek z kosztami ( wręcz karami finansowymi ) uwzględniającymi szkodliwości i przywilejami uwzgledniającymi społeczne użyteczności. Przykład dla nierozumijących : jeżeli pojazdy wykonujące usługi właściwe, zgodne z przyjętą polityką bedą korzystały z przywilejów fiskalnych , pierwszeństw drogowych i w dostępie do przystanków, A JEDNOCZEŚNIE poSUV patologowymi blachosmrodami będzie objęty opłatami karnymi ( np. za wjazd do fragmentów miast , za parkowanie w nich itp ) i innymi restrykcjami (uspokojenie ruchu , strefy zeroemisyjne) to automatycznie, nawet bez dotacji, rozwiną sie te właściwe usługi i statystycznie zmieni się dominujący sposób przemieszczania większości obywateli . Między tymi usługodawcami może kwitnąc "wolny rynek" o ile będą one działały w sposób narzucony Polityką Transportową. Te "wolne rynki" które były dotąd nie spełniały tego warunku wiec było "róbta co chceta" i nieskrępowany rozwój śmierdzącej motopatologii
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: