Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Nie dla Roku Reformacji

Śląsk Cieszyński zamieszkuję zdecydowana większość polskich ewangelików. W przyszłym roku odbywać się będą obchody 500-lecia Reformacji. Polski Sejm zadecydował, że 2017 nie będzie jej rokiem.

Komisja Kultury i Środków Przekazu Sejmu RP, która zdominowana jest przez polityków PIS, odrzuciła projekt uchwały, aby 2017 r. ogłosić Rokiem Reformacji. Zupełnie inaczej na taki wniosek zareagował Sejmik Śląski, który już w zeszłym roku ustanowił, że 2017 będzie Rokiem Reformacji na Śląsku. W uchwale włodarzy śląskiej ziemi - notabene za wprowadzeniem jej w życie głosowali także osoby z ramienia PIS - można m.in. przeczytać „Rok Reformacji na Śląsku jest szansą, by pokazać, jak należąc do różnych wspólnot, do różnych Kościołów, możemy szukać tego, co łączy, a nie tego, co dzieli”.

Ciekawym jest więc fakt, że do porozumienia mogło dojść na poziomie regionalnym, ale nie na poziomie centralnym. Sytuacja jest na pewno zastanawiająca na Śląsku Cieszyńskim, skąd pochodzą osoby wyznania ewangelickiego, które w dużym stopniu wpłynęły na rozwój polskiej kultury i tożsamość narodową mieszkańców naszego kraju.

Rok 2017 będzie obchodzony jako Rok Rzeki Wisły, Josepha Conrada-Korzeniowskiego, Tadeusza Kościuszki, Józefa Piłsudskiego oraz św. brata Alberta.

Mateusz Bielesz

źródło: mat.pras./ox.pl
dodał: MB

Komentarze

24
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2016-07-15 19:02:10
Cacy 3: Widać tą \'dobrą zmianę\' w sejmie która nadejszła. 1050 - tą rocznicę chrztu Polski też należało przesunąć o 2 lata, bo w tym roku będzie obchodzony jako Rok św. Kunegundy a przyszły będzie Rokiem Jana Sebastiana Mickiewicza. (-:
2016-07-15 20:30:11
lw09: Wiadomo,ważniejszy jakiś św. Albert,a nie Reformacja -gdzie ta Jedność Chrześcijan,tylko \"swoi\" się liczą, a inni najlepiej jakby nie istnieli albo się \"nawrócili\".
2016-07-15 21:00:15
rafaelp74: No i dobrze, że się Rząd nie zgodził bo od kiedy świętuje się rocznicę rozwodu.
2016-07-15 23:34:23
Marcjan Gepfert: Trudno dziwić się katolikom, że nie świętują dnia, w którym dokonał się rozłam Kościoła Katolickiego... To smutne dla nas... Ale nie tylko to jest przyczyną nie nadania tym obchodom charakteru państwowego - protestanci w Polsce są w mniejszości, nie slyszałem o tym, by fetowano w ten sposób jubileusze jakichkolwiek mniejszości religijnych. Tam, gdzie są protestanci - czyli między innymi u nas - na Śląsku Cieszyńskim - jest sens w takich obchodach, ponieważ mieszkają tutaj, pracują, więc ma kto świętować... Ale kto ma świętować tam, gdzie ich nie ma? Zatem dopatrywanie się w takiej, a nie innej decyzji sejmu podtekstu prześladowania religijnego jest nie na miejscu - można się tylko zastanawiać, jaki jest cel zamieszczania i udostępniania takich oszczerstw! Jakoś katolicy nie atakują protestantów, tylko z reguły muszą odpierać ich zaczepki... Po co jątrzyć?! Czy nie lepiej zastanowić się, w czym jesteśmy podobni i razem szukać możliwości pozytywnego działania dla naszej - wspólnej Ojczyzny. Marcjan Gepfert.
2016-07-15 23:38:22
elap: Tak, \"jedność Chrześcijan\" według Kościoła Katolickiego... Dziękuję! To dominacja, a nie żadna jedność. Dość tego mydlenia oczu i wmawiania, że ekumenizacja to jedyna słuszna droga. Inna sprawa, że protestanccy księża sami wspierają ten proces. Nie rozumiem, jak można jednocześnie świętować pamiątkę Reformacji i jednoczyć się z Kościołem Katolickim? Po to Luter wyzwolił się spod jego panowania żeby teraz wracać jako \"córka marnotrawna\"??
2016-07-16 05:27:27
as355: Mimo wszystko starajmy się doborze przeżyć powierzony nam czas \'\'\'Tak szybko mijają wspólne dni,
2016-07-16 08:46:52
ciamajda: Żeby mi rząd tylko nie przełożył rocznicy ślubu.
2016-07-16 09:52:30
Cacy 3: cyt. Marciana:<br />\&quot;... Ale kto ma świętować tam, gdzie ich nie ma?\&quot;<br />Zapytuję.....gdzie ich nie ma? Są w całej Polsce. Jest wiele kościołów i kaplic, tylko szanowny kolega nie chce o tym wiedzieć i woli zasłaniać się wyimaginowanymi historyjkami o zaczepkach i oszczerstwach protestantów. Takich pierdół już dawno nie słyszałem. <br />Przesyłam link gdzie można sobie sprawdzić ile i gdzie w Polsce znajdują się świątynie luterańskie : Przyjemnego klikania po mapie.<br />http://www.luteranie.pl/diecezja/diecezja_pomorsko_wielkopolska.html<br />
2016-07-16 10:31:29
pudel112: Witam <br /> jestem katolikiem i wstyd za takie wypowiedzi przepraszam Ewangelików . <br />ale czy można się czegoś innego spodziewać po naszej władzy <br />
2016-07-16 10:56:25
kredka800: Ja osobiście się cieszę z tej decyzji.Im mniej państwowości w naszym kościele tym lepiej.Wierzącemu do niczego to nie jest potrzebne.
2016-07-16 11:16:22
krzysztof.mm: \&quot;Tańcz, głupi tańcz...\&quot;<br />Szanownemu Marcjanowi tę parafrazę dedykuję, z sugestią, by do plasów się ograniczył - a już na pewno nie publikował, bo mu spod klawiatury gupoty wyskakują.
2016-07-16 14:36:42
brunet: Chrystus budując swój Kościół nie powiedział: \&quot;na tobie Lutrze\&quot;.<br />Zatem Luter nie se w piekle wozi szuter a bramy piekielne niech tego rządu nie przemogą.
2016-07-16 16:02:52
alouette: Poza osobami ze Śląska mało kto w Polsce wie, że jest coś takiego, jak Kościół Ewangelicki. Bez urazy, Bracia, ale co Was dziwi w odmowie?
2016-07-17 00:42:05
elap: Zgadzam się z kredka800. Skoro już uchwalili Rok Reformacji na Śląsku to na tym powinni poprzestać. I zupełnie mnie nie dziwi, że sejm odrzucił uchwałę. Bo czym jest dla nich reformacja? Niby sam prezydent Duda w ubiegłym roku uczestniczył w nabożeństwie reformacyjnym w Starym Bielsku, ale co z tego wynikło?? NIC<br /><br />@brunet<br />Nie porównuj kościoła założonego przez Chrystusa do obecnego Kościoła Katolickiego. Kto ma uszy do słuchania wie o czym mowa.
2016-07-17 00:48:56
krzysztof.mm: O lutrach od dawna wiadomo było, że u nich pis miał najsłabsze notowania.<br />No to co się faktycznie dziwić, że te uwłaszczone na wysokich stołkach rzewne chamy teraz przy byle okazji lutrom się odwdzięczają.
2016-07-17 16:15:54
cd minerwa: W skrocie - Luter zbuntowal sie naduzyciom wladzy papieskiej, w tym w sprawach odpustow jako swoistego handlu nimi aby zapelniac kase papiestwa. 95 tez przeciw papiestwu Luter przybił na drzwiach kosciola.<br />Zreszta papiez Franciszek mowi, ze Kosciol musi byc ubogi, by umiec odpowiedziec na dramat ubostwa a nie zyc jak \&quot;faraon\&quot;. <br />Kolejny podzial na gorszych i lepszych chrzescijan.<br />Dzieki postawie Piusa XI, ktory nie uznawal zadnych kompromisow w kwestiach religijnych, mamy nietolerancje a swiat splywal krwia obficie.<br />Do Mortalium animos Piusa XI mozna dodac jeszcze Syllabus Piusa IX, ktory potepial idee wolnosci religijnej czy rozdzial panstwa od Kosciola. Potepial racjonalizm oraz to, ze nauka nie moze stac ponad, a nawet byc na rowni z religia. Czy chcemy powrotu do sredniowiecza...?<br /><br />
2016-07-18 10:37:53
camel: to dlaczego 6.01 zrobiono świętem i zaznaczone jest w kalendarzu na czerwono? to przecież katolickie święto, dlaczego Wielki Piątek nie jest dniem wolnym od pracy? Właśnie widać jak rząd nie miesza kościoła z państwem. Buraki i tyle, a kaczorek skacze ...
2016-07-18 18:11:58
Marcjan Gepfert: Powtórzę to co wyżej napisałem \&quot;Trudno dziwić się katolikom, że nie świętują dnia, w którym dokonał się rozłam Kościoła Katolickiego... To smutne dla nas...\&quot;. Żaden rozłam nie jest dobry dla nikogo. Rozłam ten spowodował wiele nieszczęść i ofiar po obu stronach. Zgadzam się, że jest Tydzień Modlitwy o Jedność Chrześcian, że znacznie powiększyla się tolerancja i szacunek w stosunku do innych. Są też u nas wspólne spotkania i nabożeństwa - w których z przyjemnoscią uczestniczyłem. Wiele dobrego w tym zakresie zrobil też nasz Św. Jan Paweł II. Myślę, że teraz należałoby pójść dalej. A co by się stało jak by najmądrzejsi ludzie ze strony Kościola Ewangelickiego i Katolickiego spotkali się, zastanowili co było dobre u M. Lutra i w Kosciele Katolickim, a co było złe? A nastepnie w duchu prawdy pochylili się nad sobą i ... ZJEDNOCZYLI - po 500 latach rozdziału. TO BY BYŁO ŚWIĘTO !!! A jaki przyklad dla świata chrześcijańskiego! A Jaki przyklad dla całego świata! Niemożliwe? Jak ja, zwykły śmiertelnik mogę to zobaczyć, to nie mogą tego zobaczyć najwięksi duchowni Kościola Ewangelickiego i Kosciola Katolickiego? Przecież Boga mamy jednego. I nawet jeżeli nam się wydaje, że nie jest możliwe to co ludzkie, to na pewno możliwe jest to co Boskie. Z szacunkiem dla Wszystkich.
2016-07-18 18:57:32
lw09: Zgadzam się z -camel-,ale dlaczego zjednoczyć na katolicką stronę ,a nie ewangelicką
2016-07-18 19:39:20
krzysztof.mm: No tak, właściwie pora na zjednoczenie kościołów dobra.<br />Znajomi ewangelicy donoszą, że ich pastorom już też odbija, mamona na pierwszym miejscu, a z wiernymi zaczynają se pogrywać jak ich koledzy łacinnicy.<br /><br />Wampiry w sutannach wszystkich wyznań - łączcie się!
2016-07-19 00:42:18
elap: I ciekawe, jak mialoby takie zjednoczenie wyglądać w praktyce? Np.co będzie napisane na tabliczce, gdzie obecnie widnieje napis \&quot;Kościół ewangelicko-augsburski\&quot;. Kościół Chrześcijański? Czy może Powszechny? Będą w nim odprawiane nabożeństwa czy raczej msze? Będziemy się modlić do Boga za pośrednictwem Jezusa Chrystusa czy Matki Boskiej i wszystkich świętych??<br /><br />Nie łudźmy sie. My jako \&quot;lutry\&quot; nie będziemy tu mieć nic do powiedzenia.<br /><br />
2016-07-19 08:45:35
MichalFly: Ja uważam że źle się stało. Myślę że wynika to raczej z niewiedzy niż świadomego działania. My ludzie \&quot;stela\&quot; nauczyliśmy się przez te wszystkie lata żyć razem - ewangelicy i katolicy. Z kolei dalej nam np do prawosławnych, czy grekokatolików niż ludziom z lubelskiego czy białostockiego. Myślę że to właśnie w dużej mierze decydowało iż posłowie zdecydowali tak a nie inaczej. <br />Drogi/a ELAP, co do ekumenizmu - na tą chwilę masz rację ale za kilkanaście lat i ewangelickie i katolickie kościoły świeciły pustakami. W Zachodniej Europe już tak jest a do nas do dojdzie. Wówczas gdy ogólnie chrześcijanie staną się mniejszością, łatwiej będzie znaleźć nam wszystkim wspólny punkty i bardziej realne stanie się zjednoczenie chrześcijan w trudniejszej sytuacji niż teraz. <br />Kończąc chciałbym powiedzieć wszystkim braciom ewangelikom że przykro mi że rok 2017 nie będzie oficjalnie w całej Polsce rokiem Reformacji. Myślę że ludzie prawdziwej wiary, bez względu na przynależność kościelną, przynajmniej w swoim sercu przez chwilę zastanowią się czym była Reformacja i jeśli nasze wspólne relacje się choćby odrobinę jeszcze polepszą - to będzie większy sukces niż oficjalny slogan w Sejmie, którego mało kto w Polsce rozumie.
2016-07-19 14:14:05
krzysztof.mm: Są tacy pośród nas po dziś dzień fanatycy, którzy Reformację widzą jako \&quot;smutek rozłamu w kościele katolickim\&quot;. <br />Im do głowy zaczadzonej kadzidlanym dymem nie przyjdzie, że właśnie Reformacja uchroniła ewangeliczne nauczanie Jezusa przed utopieniem w szambie moralnej zgnilizny kleru XVI-wiecznego kościoła.<br /><br />To Luter i wielu jemu podobnych reformatorów tamtych czasów na nowo tchnęli życie w słowa Biblii. <br />To dzięki nim rozpasany do granic absurdu kler wraz z papieżami musiał pochylić głowę i chcąc nie chcąc, jako warunek przetrwania, podążyć śladami Wielkiej Reformy.<br />Kościół katolicki winien jest Reformacji wdzięczność i szacunek za swe własne życie.<br /><br />Zignorowanie jubileuszu to dowód ma zapiekłą małostkowość pisowskich politykierów, ale i polskiej hierarchii katolickiej - bo nie ma wątpliwości, że decyzje podejmowano z jej udziałem.
2016-07-19 23:04:11
charczek: wiekszosc komentarzy jest bez sensu wszystko wskazuje na to ze bedzie znowu jeden kosciol nie widzicie tego? zastanowcie sie nad tym jak wasze koscioly zmienily sie w ostatnich latach jak zblizaja sie do siebie szkoda ze tak sie dzieje praca husa lutra i innych reformatorow idzie na marne
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: