Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

Hażlach: Czy wydłużenie linii autobusowej nr 22 jest możliwe?

''Wydłużenie trasy linii autobusowej nr 22 nie wchodzi w grę'' - zaznaczył na posiedzeniu Komisji Komunalnej i Rozwoju Gospodarczego (15.04) Gminy Hażlach Prezes Zarządu Zakładu Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. Józef Szyguda. Przedstawiciele ZGK przedstawili radnym jednak inne propozycje.

Propozycja wydłużenia części kursów linii komunikacji miejskiej nr 22 z przystanku Hażlach Skrzyżowanie do sołectwa Brzezówka, pojawiła się na styczniowej sesji Rady Gminy Hażlach. Radna Barbara Kuchta odczytała wówczas pismo jednej z mieszkanek sołectwa Brzezówka poruszające tę kwestę. Czytaj również: z-brzezowki-do-cieszyna....html

Wójt Gminy Grzegorz Sikorski zaznaczył wówczas, iż zamierza porozmawiać w tej sprawie z Burmistrzem Cieszyna Ryszardem Macurą. W lutym br. wystosowano do włodarza Cieszyna odpowiednie pismo w tej sprawie w którym Sikorski podkreśla, iż pozytywna decyzja byłaby bardzo dużym ułatwieniem w zakresie dostępu do komunikacji publicznej dla mieszkańców Brzezówki, jak również Hażlacha. Pojawił się także pomysł by wydłużyć wybrane kursy linii 22 z przystanku Hażlach Skrzyżowanie do przystanku Hażlach Dęby. Na ostatnim (15.04) posiedzeniu Komisji Komunalnej i Rozwoju Gospodarczego sprawa wydłużenia linii komunikacji miejskiej nr 22 była jednym z ważniejszych tematów omawianych przez Radnych. Na posiedzeniu nie zabrakło również przedstawicieli Zakładu Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. Głos zabrał m.in. Prezes Zarządu ZGK Józef Szyguda. Komunikacja, która funkcjonuje na terenie Gminy Hażlach jest komunikacją, która działa na podstawie porozumienia z 2004 roku. Ta komunikacja odbywa się linią nr 30, 32 i 22. Linia 22 z przyczyn technicznych dojeżdża tylko do przystanku „Fukała” – mówił Szyguda.

Po przeprowadzeniu przez ZGK badania marketingowego pod kątem transportu komunikacji miejskiej nie tylko w Cieszynie ale również poza jego granicami okazało się, iż autobusy kursujące na linii 22 są jednymi z bardziej obciążonych. W tych autobusach przewozimy miesięcznie ponad 40 tys. pasażerów. Natomiast po Gminie Hażlach przewozimy 3,841 osób to stanowi 8,6 % łącznej liczby przewożonych osób na tej linii – zaznaczył Szyguda.

Prezes dodał jednak, iż wydłużenie wspomnianej linii 22 nie wchodzi w grę. Rozpatrywaliśmy różne możliwości i warianty aby pomóc w rozwiązaniu tego problemu. Bez dodatkowego porozumienia i poniesienia w jakimś stopniu kosztów przez gminę w tej chwili nie da się tego zrobić. Koszt jednego wozokilometra w komunikacji miejskiej to 6,33 zł. Choć kwota ta jest zmienna. Na pewno koszty w wozokilometrach komunikacji miejskiej są mniejsze niż w komunikacji międzygminnej – tłumaczył Prezes.

Rozumiem, że nie ma możliwości technicznych nawet jeżeliby Gmina wyraziła zgodę na dopłatę do wydłużenia tej linii ? - pytała Bożena Bury przewodnicząca Rady Gminy Hażlach. Józef Szyguda odpowiadając na pytanie Radnej podkreślił, iż nie ma opcji wydłużenia linii 22. Wskazał jednak możliwość wprowadzenia dodatkowego autobusu linii np. 23. Proponujemy osobny autobus (…) – mówił Prezes.

Radni pytali również o szacunkowe wyliczenie kosztów. Jednak Prezes zaznaczył, iż brak szczegółów tj.: liczba kursów, czy ich częstotliwość ma w tym przypadku znaczenie. Na dzień dzisiejszy nie mamy takich informacji. Gdybyśmy mieli 10 kursów do Hażlach Dęby i Brzezówka to wyniosłoby to około 200 tys. zł na rok – dodał Szyguda.

Jak zaznaczyła Bożena Bury autobusami w większości jeździ młodzież korzystająca z różnego rodzaju ulg. Czy nas interesuje ta nieopłacalność ekonomiczna na którą by trzeba było wygenerować środki z budżetu? Myślę, że nie o to nam chodziło. My chcieliśmy aby w jakiś sposób mieszkańcy mieli ten komfort i tam gdzie nie ma tej komunikacji ją stworzyć. Jeśli nie ma warunków technicznych, a przy tym pojawiłyby się problemy ekonomiczne to myślę, że nikt tutaj z Nas nie podejmie takiej decyzji żeby dopłacać 200 tys. zł – podkreślała przewodnicząca Rady.

Głos w tej sprawie zabrała również autorka wspomnianego pisma, które zostało odczytane na styczniowej sesji, mieszkanka Gminy. Jestem matką trójki dzieci w trzech różnych szkołach i nie jestem w stanie ich rano dowieźć na lekcje. Wydłużenie linii 22 znacznie ułatwiłoby życie nie tylko mnie ale również wielu mieszkańcom. Przede wszystkim chodzi nam o szybką możliwość skomunikowania się z miastem Cieszynem. Tak by dzieci mogły dojechać bez problemu na 8.00 do szkoły. Po drugie myślę, iż można by pomyśleć o  przywróceniu linii 20, która tylko jeździła do Pastwisk. Mogłaby obsługiwać mieszkańców Cieszyna. 22 niech zostanie wydłużone i obsługuje sąsiednią gminę. Myślę, że nowa linia, kolejny pracownik, dodatkowe koszty są nieuzasadnione – tłumaczyła.

Przewodniczący Komisji Komunalnej i Rozwoju Gospodarczego, Tomasz Bylok podsumowując spotkanie z przedstawicielami ZGK zadał pytanie, czy istnieje możliwość otrzymania szczegółowych informacji w momencie, kiedy radni przedstawią konkretne propozycje. Przedstawimy propozycje zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, nie chcemy przecież wozić powietrza. Czy wtedy jesteście w stanie udzielić nam odpowiedzi na jakiej zasadzie możecie to zrealizować i ile będzie to nas kosztować? – pytał Tomasz Bylok.Jesteśmy w stanie to zrobić – odpowiedział Szyguda. Tak, czy inaczej musiałoby być rozpisane porozumienie. Bez tego my nie możemy uruchomić licencji, zezwoleń na kursowanie tego autobusu – dodał.

Sprawa wydłużenia linii nr 22 stała się tematem długiej dyskusji wśród Radnych. Zastępca Przewodniczącej Rady Gminy, Józef Piekar zwrócił uwagę na prywatnych przewoźników. Czemu uparliśmy się na korzystanie z komunikacji miejskiej Cieszyna. Wójt Gminy powinien zrobić rozeznanie i spróbować ogłosić przetarg by wyłonić prywatnego przewoźnika. Może spróbujmy iść w tym kierunku - mówił.

Tomasz Bylok zaznaczył, iż trzeba się zastanowić nad tym jakie są potrzeby mieszkańców. Jeżeli będziemy mieć wyliczenie ZGK będziemy wiedzieć z jakiego poziomu startujemy. Można również ogłosić przetarg. Należy to z pewnością przemyśleć. Radni zaznaczyli, iż do tematu wydłużenia linii autobusowej nr 22 z pewnością wrócą.

 

MSZ

źródło: ox.pl
dodał: MSZ

Komentarze

2
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2015-04-18 00:17:25
pawełek111: To dopiero patriotyzm. Swoje 3 dzieci wysłać do Cieszyna - gmina Hazlach straciła na subwencji oświatowej ok. 50 tys. zł. rocznie, dodatkowo ma zapłacic 200 tys. zł. na autobus. Czy pogwizdowska szkoła jest gorsza od cieszyńskich? Reasumując 250 tys zl dać dofinansowania miastu Cieszyn....
2015-04-18 10:39:09
jojestelagalicyjok: Pani Przewodnicząca RG nie może zrozumieć, że działa w Gminie Hażlach i nic Jej do ZGK Cieszyn !!!<br />Jest inne wyjście;utworzyć; w Gminie Hażlach ZGK, kupić autobus i wozić po Gminie...powietrze.<br />Jak funkcjonował PKS , to okoliczne gminne \&quot;metropolie\&quot; i mieszkający na ich terenie mości hrabiostwo wiejskie, kupowało stare Fiaty 126p na dojazdy do pracy i dowóz dzieci do szkół. PKS-owi pokazywali tym sposobem gdzie mają ich usługi. Było za drogo. <br />Pani Radna musi zrozumieć kto tu stawia warunki, dla kogo powołano ZGK w Cieszynie. <br />To nie jest związek międzygminny.<br />Trochę skromności i powściągliwości-Pani Radna
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: