Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Estakada: 171 milionów dla Skoczowa

To temat, który od lat elektryzuje mieszkańców Skoczowa. Co z estakadą na skrzyżowaniu DK 81 z Katowic do Wisły z ul. Bielską w Skoczowie? Są dobre wiadomości!

Mieszkańcy Skoczowa mają dość korków. To wiadomo od lat. Szczególnie problem nasila się w okresie ferii i wakacji, kiedy to duża liczba turystów ze Śląska chce dojechać do Wisły czy Ustronia. Mieszkańcy Skoczowa i okolic, którzy musza z tej drogi korzystać muszą czekać w długich korkach na zmianę świateł. Dlatego przebudowa DK81 niesie takie emocje.

Skrzyżowanie dróg krajowej 81 i wojewódzkiej 944 to newralgiczne miejsce. Skoczowscy włodarze chcą, żeby miejsce to zostało przebudowane, najlepiej by pojawiło się tam dwupoziomowe skrzyżowanie. Ruch „Wiślanką” miąłby być puszczony bezkolizyjnie estakadą, pod którą powstanie rondo, do którego będą zmierzały wjazdy i zjazdy z estakady, łączące ją z drogą wojewódzką”. Takie były plany już w 2021 roku, jeszcze w okresie sprawowania władzy w Skoczowie przez Mirosława Sitko. [Czytaj: Rewolucja na skrzyżowaniu w Skoczowie]  w marcu 2024 roku miasto chwaliło się wizualizacjami. Jednak sprawa nieco „ucichła”. 

Co dzieje się w temacie? O tym mówił na ostatniej (13.02.2025) sesji Burmistrz Skoczowa, Rajmund Dedio, dzieląc się z radnymi i mieszkańcami dobrymi wiadomościami:

- Otrzymaliśmy aneks, uzgodniony aneks do programu inwestycyjnego na budowę węzła drogowego na skrzyżowaniu właśnie drogi krajowej nr 81 z drogą wojewódzką 944 z zapewnieniem finansowania na 171 milionów 147 tysięcy i 453 zł. Jest on podpisany 7 stycznia 2025 roku z upoważnienia ministra – mówił burmistrz Rajmund Dedio.

- To jest bardzo dobra wiadomość, że jest ten aneks uzgodniony finansowy w tym aneksie. W tej kwocie jest około 10 milionów wkładu własnego gminy na projekt, na wykupy i na część tam dróg zjazdowych, tych, które są jakby tymi drogami typowo gminnymi - wyjaśniał Dedio.

Jak zauważył burmistrz procedura przygotowywania kolejnych etapów tego projektowania i zamykania tych etapów projektów trwa. Jest też określony harmonogram określony wstępnie w tym aneksie, ale burmistrz nie chciał go zdradzać:

- Wolałbym mówić wam o rzeczach, które są zatwierdzone, że mamy pozwolenie na budowę, że mamy etap, został ogłoszony przetarg i tak dalej, więc proszę o cierpliwość. Jak będą jakieś dobre wiadomości, że kończymy jakiś etap i rozpoczynamy następny, na pewno będę państwa informował, bo jest to bardzo bardzo cenna dla nas informacja. Cieszę się, że ministerstwo infrastruktury uzgodniło ten aneks i te pieniądze ostatecznie się znalazły, bo jak wiecie nie było tego finansowania wcześniej. Tak więc projekt był zagrożony, bo gdyby nie było tego aneksu musielibyśmy nawet przerwać prace – zauważył.

 

NG

źródło: ox.pl
dodał: NG

Komentarze

23
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2025-02-17 07:10:28
MILANELLO: Super bardzo potrzebna inwestycja dla wszystkich
2025-02-17 07:57:26
św. Patryk.: To jest dobra wiadomość. Wieloletnie rządy PiS w mieście ograniczały się do organizowania pseudo-patriotycznych capstrzyków, śpiewania Barki na Kaplicówce i rozdawania dzieciom cukierków na "trzech króli". Sorry, jeszcze afera obyczajowa była niezła, proboszcz i wice-burmistrzyni. Oraz zniknięcie urzędniczki miejskiej wraz z kasą autem itd. Także prawomocne skazanie pani Beaty, ówczesnej sekretarz miasta, i pana Tomasza, naczelnika Wydziału Organizacyjnego, za "żądanie korzyści majątkowej lub osobistej w zamian za zawyżenie rachunku zespołu występującego na Spartakiadzie Rodzinnej Sołectw i Osiedli Gminy Skoczów, podrobienie podpisu przedstawiciela kapeli na umowie o dzieło" itp. I to właściwie jedyne ciekawe punkty programu tamtych rządów dzięki którym zostaną zapamiętane na dłużej. Takimi duperelami jak korki w mieście ani tamten burmistrz ani ówczesna rada się nie przejmowali.
2025-02-17 09:44:47
RysiekK22: ten projekt jest bardzo szkodliwy i oby został zablokowany. nie uwzględnia potrzeb transportu publicznego, zwłaszcza miejskiego, a skorzystają głównie szybcy i wściekli na drodze 2pasmowej, którzy będą mogli szybciej zapier...ć furami i będzie ich więcej. --- o tym jak naprawdę dobrze przebudować ten węzeł nauczałem od dawna i projekty pokazałem. zarówno w wersji z estakadą jak i bez - bo tak też się da
2025-02-17 10:02:57
Anonimus: Co Ty Rysiek wiesz o transporcie publicznym? Stałeś kiedyś w korku na ul.Mickiewicza jadąc autobusem do Brennej, Bielska czy Pierśćca? I nie tylko autobusem. Koszmar!!!!
2025-02-17 10:21:54
one: Powinien powstać tunel a nie estakada.
2025-02-17 11:04:44
Bugs: RysiekK22: transport publiczny po tej przebudowie wreszcie będzie bezkolizyjny względem DK81, tak jak i cały ruch lokalny. I nie martw się tymi na DK81 bo oni pojadą tam gdzie chcą obojętnie czy teraz czy potem z tą różnicą, że potem nie będą blokować pół Skoczowa przez światła. Inna sprawa, że jedna przebudowa w Skoczowie nie spowoduje, że ruch na całej DK81 znormalnieje bo ta droga sama w sobie to obecnie porażka (ilość wjazdów/zjazdów/przejść/świateł/itd.)
2025-02-17 11:19:07
ktoś: Korkować się będzie już na rondach na Góreckiej i na Stalmacha. Może być nawet gorzej niż teraz, bo część kierowców uzna, że nie opłaca się już jeździć na węzeł w Harbutowicach i wzrośnie ruch w kierunku Bielska.
2025-02-17 11:28:02
ktoś: Autobusy w kierunku Bielska, Wisły i Katowic dalej będą zawracać na rondzie na Stalmacha.
2025-02-17 11:28:35
Bugs: Korkować chyba tylko przez tych którzy nie ogarniają ronda i np. czy trzeba czy nie zatrzymują się żeby sprawdzić czy coś nie jedzie. To rondo pod estakadą ma mieć zjazdy kierunkowe i dwa pasy więc o czym mowa, fakt dla lokalsów to może być szok bo czegoś takiego to w okolicy nie mają i zanim się nauczą obsługi trochę stłuczek pewnie zaliczą.
2025-02-17 11:31:33
Bugs: I na szczęście nikt nie wpadł na pomylony pomysł narobić jakiś przejść dla pieszych ze światłami tylko przejścia podziemne.
2025-02-17 11:33:47
ktoś: Biedronki nie ma. :)
2025-02-17 11:40:09
ktoś: Jednak jest. :)
2025-02-17 21:15:08
RysiekK22: do Anonimusa . Odpowiadam na pytania : 1 wiem o transporcie publicznym wystarczająco dużo by właściwie zaimplementować tę wiedzę Projektach. np takie rzeczy których Ty nie rozumisz: że transport publiczny jest na ogół niezbędny do likwidacji motopatologii ( np.. takiej jak w Skoczowie ), oraz że wymaga całego otoczenia infrastrukturalnego, organizacyjnego i inżynieryjno-ruchowego. Odp na pytanie 2: owszem stałem w korku na Mickiewicza i dobrze rozumiem konieczność zwiększenia przepustowości na końcu tej ulicy ( czego urzędowy projekt nie zapewni w odpowiednim stopniu ) oraz konieczności przerzucenia na zbiorkom większości osobników jadących tamtędy ałteczkami. do Onego: ostrożnie z żartami o tunelu bo znajdo się obłąkańcy którzy bedo chcieli go zbudować
2025-02-17 21:17:03
RysiekK22: do Bugsa : "bezkolizyjny transport publiczny" po wykonaniu urzędowego projektu będzie ino taki mijający To Miasto. Jakikolwiek autobus chcący sie tu zatrzymać nadal będzie miał przej##ane przeciskając sie w obecnym patologicznym układzie drogowym z pokraczną karykaturą dworca... a to minirondo co wstawią pod eskapadę za chwilę się zatka , wiec autobusom to się ino zmieni miejsce stania w korku. Poza tym nie przeczytałeś uważnie tego com napisał : NIE MA obsługi transportu miejskiego w tym projekcie, wiec tym bardziej opóźni to powstanie tego transportu katastrofalnie ograniczy funkcjonalność--- Natężenie hord blachosmrodów na DK81 ( jak wszędzie indziej ! ) jest funkcją tego jak bardzo im się ułatwi to zapier####nie po tej drodze więc nie piernicz że ta eskapada będzie bez znaczenia. Im bardziej uspokoi się ruch na DK81 , tym mniej ałteczek , głównie z GZMu będzie się tu pchać.
2025-02-17 21:17:59
RysiekK22: do Ktosia : całkowita racja o nieuchronnym korkowaniu tego nowego minironda. jedyni wielkie rondo , o średnicy ponad 100m ( w mym projekcie fi 120 m ) , położone obok eskapady ( w mym projekcie na terenie obecnego "dworca" i części parkingu i sięgające do banku ) obsługujące ulicę Stalmacha jako osobny wlot daje szansę na odkorkowanie na długi czas ..co nie znaczy że na zawsze gdyż kompleksowe rozwiązanie jest możliwe tylko po uruchomieniu sprawnego zbiorkomu przejmującego większość strumienia pasażerskiego... a w temacie "biedronki" czy innych sklepików obok to one wszystkie zmieściłyby sie w wielkim budynku centrum przesiadkowego które po ewentualnej likwidacji "Skotanu" mogłoby być długie na ok 300 m
2025-02-17 21:38:29
piotr186: św. Patryk Minął prawie rok rządów Dedio a estakady jak nie było tak nie ma. Co więcej jesteśmy na etapie... na jakim poprzednie władze były jakieś 3 lata temu.
2025-02-17 21:40:42
piotr186: Bugs Tylko jak się nie zatrzymać przed wjazdem na rondo, kiedy 90% kierowców nie włącza kierunkowskazu przy zjeździe z ronda?? Co do projektu estakady - mam nadzieję, że z projektu wylecą te ścieżki rowerowe prowadzące do nikąd i urywające się po kilkudziesięciu metrach.
2025-02-17 21:43:59
piotr186: RysiekK22 Poptrzebujemy po prostu drożnego skrzyżowania a nie jakiegoś centrum przesiadkowego. Bo kto by się tam miał przesiadać? Ludzie jadący z Katowic do Wisły albo z Cieszyna do Bielska? Bo na pewno nie miejscowi chcący dojechać z jednej strony miasta na drugą... Wystarczy to co mamy jeśli chodzi o transport publiczny.
2025-02-18 09:49:24
one: @RysiekK22: poza ryzykiem zalania podczas powodzi (nie wiem jaka jest w tym miejscu historia maksymalnego poziomu Wisły) czemu wariant z tunelem (wcale nie aż tak długim) jest do odrzucenia. Estakada dewastuje krajobraz tego miejsca.
2025-02-18 12:35:55
Bugs: one: wystarczy, że w stolycy mamy narodowy basen, a na S8 okresowo tory kajakowe, chcesz w Skoczowie kolejne?
2025-02-18 23:12:29
RysiekK22: do piotra 186: jesteś w całkowicie mylnym błędzie i otóż tłumaczę dlaczego : filozofia dążenia do "świętej przepustowości" dla ałteczek, bez radykalnych zmian w transporcie jest skrajnie błędna i prowadzi do katastrofy czyli rozrostu motopatologii. (dobrze widać to na zakorkowanych wielopasmowych "ałtostratach śródmiejskich" ) Liczba ałteczek i wszelkich innych pojeździków posiadanych przez obywateli rośnie i będzie wciąż rosła , co samo w sobie jest korzystne, ale tylko wtedy gdy będą zabezpieczenia przeciw inwazji hord tych pojazdów w obszary krytyczne w centrach miast- bo inaczej obywatele zachęcani ułatwieniami do wjazdy w jakiś obszar robią to i jest ich wciąż więcej.. Zabezpieczenia przed tym szkodliwym zjawiskiem muszą być : 1 inżynieryjno-ruchowe ( limitowanie sygnalizacja strumieni wlotowych ), 2 wymuszające krótkość pojazdów używanych w miastach celem oszczędzania miejsca na miejskich ulicach, 3 uprzywilejowujące efektywniejsze formy własnościowe ( taksówki i car-rentingi zamiast prywatnych ałteczek ), 4 : uprzywilejowanie zbiorkomu celem jeszcze większego wzrostu efektywności przestrzennej i energetycznej---- Wykonanie zadania 4go wymaga infrastruktury dla zbiorkomu i to jest wystarczające uzasadnienie dla konieczności budowy CP przy DK81 --- Odpowiadam na pytanie jakie grupy podróżnych korzystałyby z tegoż CP: 1 Mieszkańcy miasta i okolic chcący jechać gdzieś autobusem międzymiastowym (dojechaliby do CP transportem miejskim lub własnym pojazdem i go tam zostawili ) , 2 przyjeżdżający do miasta drogą DK81 autobusami międzymiastowymi lub własnymi ałteczkami i dalej jadący w miasto transportem miejskim , w szczególności osoby udające się do dworca kolejowego który niedługo będzie ważnym węzłem kolejowym obsługującym duże masy pasażerskie, 3 obywatele z miasta i poza niego udający się do sklepików umieszczonych w budynku CP. 4 turyści jadący w kierunku Wisły chcący po drodze odwiedzić Skoczów (dla nich mógłby być bezpośredni zjazd do budynku DK81->CP i wyjazd CP->DK81 na poziomie eskapady , bez konieczności jazdy przez rondo 5 miejscowi chcący przemieszczać miedzy różnymi stronami miasta -oni też, biorąc pod uwagę że główne linie zbiorkomu powinny zbiegać się w tymże CP . ----- Zdaniem "wystarczy to co mamy jeśli chodzi o transport publiczny" pokazujesz całkowite niezrozumienie tego czym ten transport może i powinien być- a powinien zaspokajać podstawowe potrzeby większości obywateli docelowo zapewniając dowóz "od drzwi do drzwi"
2025-02-18 23:12:51
RysiekK22: do onego : Tunel miałby tę samą wadę co urzędowy projekt czyli brak połączenia z przystankami transportu publicznego , z tym że byłby jeszcze trudniejszy ( właściwie niemożliwy ) do naprawy w tym względzie
2025-02-19 23:12:32
Gigi13: Rysiu nie spamuj :) a inwestycja mega potrzebna... Byleby nie trwała lata!!!
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: