E-recepta w praktyce — co warto wiedzieć o receptach online
Telemedycyna a e-recepty
Każdy lekarz może zdecydować się na wystawianie recept online, jeżeli posiada odpowiednie certyfikaty. Ponadto może to zrobić specjalista zarówno w ramach świadczeń NFZ, jak i prywatnie. Jest to świetne rozwiązanie, gdyż e-receptę bez trudu uzyskamy poprzez skorzystanie z e-konsutlacji. Zaoszczędzimy dzięki temu czas i ominiemy kolejki, z którymi spotkalibyśmy się w przychodni. Ponadto z pomocą telemedycyny szybko uzyskamy poradę specjalisty oraz uzyskamy odpowiedzi na nurtujące nas pytania nawet w weekendy i święta.
Oczywiście do takiej wizyty również należy się odpowiednio przygotować. Powinniśmy zapisać na kartce wszystkie kwestie, które chcielibyśmy poruszyć w trakcie rozmowy z lekarzem. Ważne, aby przed e-wizytą specjalista miał dostęp do informacji na temat naszego dotychczasowego leczenia oraz przepisywanych dotychczas leków. W takim przypadku dużym ułatwieniem okazuje się IKP, na którym wszystkie te informacje bez trudu można znaleźć.
Telemedycyna to świetne rozwiązanie dla osób, które nie mogą wychodzić z domu lub mają utrudniony dostęp do środków transportu. Dodatkowo szybkość reakcji odpowiedniego lekarza specjalisty, jaką oferuje, jest nieoceniona w sytuacjach kryzysowych. Warto pamiętać, że z e-wizyty można także skorzystać w celu uzyskania e-zwolnienia lub skierowania na niektóre badania czy nawet rehabilitację.
Czym jest e-recepta?
E-recepta to recepta w formie elektronicznej. Jest odpowiednikiem jej tradycyjnej, papierowej wersji. Gdy przyjrzymy się jej zawartości, znajdziemy tam m.in.: dane pacjenta oraz osoby wystawiającej, datę wystawienia dokumentu czy datę ważności. Co najważniejsze muszą tam być ujęte szczegółowe informacje o przepisanych lekach, czyli ich nazwy, ilość, postać, dawka i sposób dawkowania. Jeżeli recepta jest niekompletna, nie uznaje się ją za ważną. Odczytanie jej jest banalnie proste, a charakter zapisków lekarskich w tym wypadku nie gra już roli.
Jak działa elektroniczna recepta?
E-recepta ma tę przewagę, że da się jej zgubić. Po wystawieniu przez lekarza trafia bezpośrednio na Internetowe Konto Pacjenta, z którego szybko i sprawnie można sprawdzić ilość przepisanego leku oraz daty, w których była ona zmieniana. To znacznie ułatwia posługiwanie się informacją dotyczącą lekarstw, ponadto jeżeli zapomnimy o zalecanych dawkach czy sposobie dawkowania z łatwością odnajdziemy te szczegóły na naszym koncie.
Po wystawieniu e-recepty jej zapis przekazywany jest poprzez system elektroniczny do farmaceuty oraz do Narodowego Funduszu Zdrowia, jeżeli dany lek ma być refundowany przez państwo. Dodatkowo w momencie, gdy to pacjent pokrywa koszt lekarstw, przed zakupem może zapoznać się z ich ceną, gdyż ją również zamieszcza się na recepcie.
IKP, czyli Internetowe Konto Pacjenta
Zanim udamy się do specjalisty, który korzystając z systemu elektronicznego, wystawi nam e-receptę, warto zapoznać się z Internetowym Kontem Pacjenta. IKP to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, do której dostęp ma każdy pacjent o nadanym numerze PESEL. Aby skorzystać z jej usług, należy się najpierw zalogować z użyciem profilu zaufanego. Osoby niezarejestrowane w trakcie wizyty powinny zgłosić to lekarzowi w celu uzyskania wydruku informacyjnego e-recepty.
Za pomocą Internetowego Konta Pacjenta każdy ma dostęp do informacji dotyczących przebytych chorób, toku leczenia, historii e-zwolnień oraz innych dokumentacji medycznych. Z łatwością dowiemy się również o kwocie świadczeń fundowanych przez NFZ. Dodatkowym atutem jest również możliwość uzyskania dostępu do historii leczenia naszego dziecka poniżej 18. roku życia czy osoby nam bliskiej, jeśli zostaniemy do tego przez nią upoważnieni. IKP ułatwia także kontrolę dawkowania oraz monitorowanie liczby wykupionych leków.
Jak zrealizować e-receptę?
Proces korzystania z e-recepty na tyle złożony, jakby mogło się wydawać. Lekarz po przeprowadzeniu pełnego wywiadu lekarskiego stawia diagnozę i wprowadza do systemu informacje dotyczące przepisanych leków. Warto pamiętać, aby przed wizytą aktywować swoje konto w Internetowym Koncie Pacjenta. Dzięki temu zaraz po zakończeniu konsultacji możemy udać się do najbliższej apteki w celu zrealizowania e-recepty. W momencie, gdy nie założyliśmy wyżej wspomnianego konta, powinniśmy zwrócić się z prośbą do lekarza, jeżeli odbywamy wizytę stacjonarnie, o wydruk informacyjny.
Będąc w aptece, możemy skorzystać z trzech sposobów realizacji e-recepty. Pierwszy z nich to podanie 4-cyfrowego kodu otrzymanego SMS-em oraz numeru PESEL (swojego lub osoby, dla której owe leki wykupujemy). Drugi natomiast polega na wykorzystaniu skanu e-recepty wysłanego za pośrednictwem aplikacji na naszego maila. Wystarczy podać farmaceucie telefon z widocznym kodem kreskowym. W przypadku, gdy mamy ze sobą druk informacyjny, przekazujemy go pracownikowi apteki, aby ten mógł nam wydać wypisane przez lekarza preparaty.
Data ważności e-recepty
Zarówno e-recepty, jak i tradycyjne ich odpowiedniki mają określoną datę ważności. Oznacza to, że mamy określony czas, w jakim możemy je zrealizować. W przypadku większości środków jest to 30 dni. Inaczej wygląda to w kwestii antybiotyków (7 dni), preparatów immunologicznych (120 dni) czy leków związanych z chorobami przewlekłymi (365 dni). Warto pamiętać, że istnieją również ograniczenia co do liczby opakowań lub dawek. Zależy to od tego, czy pacjent będzie potrzebował danego medykamentu w dłuższym okresie czasu. W takich sytuacjach jednorazowa ilość maksymalnie może pokrywać zapotrzebowanie na 180 dni. Po upłynięciu daty ważności należy zwrócić się do specjalisty o ponowne wystawienie e-recepty.
artykuł sponsorowany