Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Dla małżeństw mieszanych

Na Śląsku Cieszyńskim nikogo nie dziwią związki małżeńskie mieszane wyznaniowo. To właśnie dla nich przygotowywane są specjalne rekolekcje, które odbędą się na początku maja.

Rodziny mieszane wyznaniowo, nie są nikomu dziwne w naszym regionie, ale ile wzajemnej tolerancji, szacunku i miłości wymagają, wiedzą tylko ci, którzy je tworzą. Z myślą o takich małżeństwach z całej Polski przygotowano specjalne rekolekcje, które odbędą się od 8 do 9 maja. Organizatorami rekolekcji są Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce oraz Archidiecezja Łódzka Kościoła Rzymskokatolickiego.

Program rekolekcji przedstawia się następująco:
8 maja godz. 18.00, rzymskokatolicka bazylika archikatedralna św. Stanisława Kostki w Łodzi – msza św.
kazanie bp Jerzy Samiec – zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP
rozważanie po mszy: ks. Peter Syfried – Wspólnota Chemin Neuf w Łodzi
9 maja godz. 16.30 kościół ewangelicko-augsburski św. Mateusza w Łodzi – nabożeństwo spowiednio-komunijne
kazanie abp Grzegorz Ryś – metropolita łódzki Kościoła Rzymskokatolickiego w RP
rozważanie przed nabożeństwem: ks. Michał Makula – proboszcz Parafii Ewangelicko-Augsburskiej św. Mateusza w Łodzi.

Ponadto, spotkania i wydarzenia ujęte w programie transmitowane będą na kanałach YouTube Archidiecezji Łódzkiej oraz Parafii Ewangelicko-Augsburskiej św. Mateusza w Łodzi.

Szczegóły na stronie luteranie.pl

KOD

źródło: ox.pl
dodał:

Komentarze

29
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2021-04-11 18:00:28
: Ja tam nie wiem, ale w Istebnej pewnie takie małżeństwa mieszane nie są tolerowane. Tam to musi być pijany chłop i pobita kobieta, żeby małżeństwo mogło zostać zarejestrowane w urzędzie i dostać błogosławieństwo plebana.
2021-04-11 18:01:02
: Ja tam nie wiem, ale w Istebnej pewnie takie małżeństwa mieszane nie są tolerowane. Tam to musi być pijany chłop i pobita kobieta, żeby małżeństwo mogło zostać zarejestrowane w urzędzie i dostać błogosławieństwo plebana.
2021-04-11 18:27:42
arcybiskup: W Istebnej tolerujemy małżeństwa mieszane. Najważniejsze, żeby dzieci były ochrzczone i wszystko zgadzało się księgach parafialnych. Problem mamy z nowymi kapłanami, nikt nie chce być teraz księdzem, większość młodych jedzie na porno i nie umie sklecić poprawnie zdania. Poziom inteligencji w społeczeństwie spada, wśród młodych klerów jest to aż nadto widoczne.
2021-04-11 20:46:34
sciemal: Najgorsze jest to że duchowieństwo nie ma nic wspólnego z inteligencją, owszem mają wykształcenie ale idą za "tłumem" i propagują święta pogańskie(praktycznie wszystkie kościoła katolickiego) bo taka jest tradycja i to jest piękne. Ludzie myślący a nie "odwalający wiarę" bo ochrzcili ich na katolików niestety odrzucają dzisiejszy kościół który pokazuje prawdziwe oblicze poprzez masmedia - zboczony, skorumpowany i patrzący tylko ile można wyssać z wiernych! Nie dziwota że tyle apostazji, ludziom otwierają się oczy po tysiącleciach ciemnoty(parafianin-ciemna masa według encyklopedii).
2021-04-11 21:44:00
censor: wojtoj=arcybiskup=sciemal=krzy-sio+
2021-04-11 22:43:08
św. Patryk.: donuś = gamoń
2021-04-11 22:50:09
św. Patryk.: protestanci/protestantki chcący wstępować w związek z katolicyzmem powinni zachować daleko idącą ostrożność - ok. 10% w tym kościele chrzczonych to naprawdę ciężkie przypadki: zaraza toruńska, psychoza smoleńska, genetyczne płaskoziemstwo, ciężkie aberracje seksualne to niejedyne przypadłości w tej grupie powszechne, często współistniejące
2021-04-11 23:48:17
censor: Patryk=wojtoj=arcybiskup=sciemal=krzy-sio+ krzewiciel nienawiści oraz fałszywych i krzywdzących stereotypów na tle wyznaniowym.
2021-04-12 04:55:24
inigo: Cytaty z Lutra: "„Dzieło i słowo Boże mówią nam jasno, że kobiety winny służyć małżeństwu lub prostytucji”. „Jeśli kobiety męczą się i umierają po licznych porodach, nic w tym złego; niech umierają, byle tylko rodziły: na to są”."
2021-04-12 06:43:13
Antykler Forte: „Pobieranie opłaty za sprzedaż swoich wdzięków jest wynalazkiem kobiety. W prostytucji pobiera ona opłatę jednorazową, w małżeństwie – rozlicza się w systemie akordowym. Między jednym i drugim można postawić znak równania.“ — August Strindberg pisarz szwedzki 1849 - 1912
2021-04-12 09:32:25
Antykler Forte: jednym i drugim ofiarom przymusowej indoktrynacji religijnej, zarówno tym spod znaku niemieckiego Lutra jak i tym spod toruńskiego Szatana, radzę spokojnym strumieniem moczu olać raz a dobrze te poniżające szamańskie rytuały jakim są od dzieciństwa w jednej i drugiej sekcie poddawani - ślubu najlepiej nie brać, a jeśli już do czegoś jest potrzebny na przykład do podatków to najważniejsza rada: koniecznie z notarialną rozdzielnością majątkową - przynajmniej połowa z was będzie się wcześniej czy później rozwodziła i przez lata będzie musiała się ze znienawidzonym byłym/byłą w sądach użerać o majątek, statystyki mówią to bardzo jasno - a teraz szczęść boże młodej parze i droga wolna, chcącemu nie dzieje się krzywda
2021-04-12 18:15:03
inigo: Kolejny cytat z reformatora: „Jeśli moja żona nie stosuje się do mojej woli w sensie seksualnym, to musi zastąpić ją służąca. Nie mogę uwolnić się od nierządu bo otrzymałem taką nature od Boga, że nie potrafię żyć inaczej niż zaspokajając swój popęd. Zatem niech nadejdzie służąca jeśli żona nie chce” – Marcin Luter, O rzeczach małżeńskich
2021-04-12 18:57:15
Antykler Forte: hahaha, inigo - ty się nie podniecaj tekstami Lutra sprzed 500 lat, jego koledzy po fachu tyle że z konkurencyjnej firmy "WATYKAN" już przed nim poszli znacznie dalej i kontynuują po dziś dzień - żon nie mają, gosposie im nie dają to do idą do zakrystii i salek katechetycznych, łapią pierwsze z brzegu dziecko i z nim zaspokajają swój popęd, "bo któż go nie ma", nieprawdaż?...
2021-04-12 20:33:27
Marx: Tutaj dochodzimy do czwartego wielkiego odkrycia Bachofena, a mianowicie odkrycia bardzo rozpowszechnionej formy przejściowej od małżeństwa grupowego do małżeństwa parzystego. To, co Bachofen przedstawia jako pokutę za naruszenie starych nakazów bogów - pokutę, przez którą kobieta zdobywa sobie prawo do czystości - jest w rzeczywistości mistycznym wyrazem pokuty, dzięki której kobieta wyzwala się z dawnej grupowej wspólności mężów i uzyskuje prawo oddawania się tylko jednemu mężczyźnie. Pokuta polega na ograniczonej prostytucji: kobiety babilońskie musiały oddawać się raz do roku w świątyni Mylity, inne ludy Azji Przedniej posyłały swoje dziewczęta przez całe lata do świątyni Anaitis, gdzie były obowiązane uprawiać wolną miłość z wybranymi przez siebie mężczyznami, zanim uzyskiwały prawo wyjścia za mąż; podobne obyczaje, przybrane w szatę religijną, są wspólne wszystkim niemal ludom azjatyckim między Morzem Śródziemnym a Gangesem. Ofiara ekspiacyjna staje się, jak to już stwierdza Bachofen, z czasem coraz lżejszą: “Co roku odnawiana ofiara ustępuje miejsca jednorazowemu świadczeniu, po heteryzmie matron następuje heteryzm dziewcząt, po uprawianiu go podczas małżeństwa — uprawianie go przed małżeństwem, po oddawaniu się wszystkim bez wyboru - oddawanie się określonym osobom" (“Mutterrecht", p. XIX). Fryderyk Engels Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa W związku z badaniami Lewisa H. Morgana
2021-04-12 20:35:37
Marx: U innych ludów brak tej szaty religijnej. U niektórych z nich, np. Traków, Celtów itd. w starożytności, u wielu pierwotnych mieszkańców Indii, u ludów malajskich, u wyspiarzy Oceanii i wielu Indian amerykańskich, po dziś dzień dziewczęta przed zamążpójściem korzystają z jak największej swobody płciowej. W szczególności jest tak prawie wszędzie w Ameryce Południowej, co może zaświadczyć każdy, kto zapuścił się tam nieco w głąb kraju. Oto co opowiada Agassiz (“A Journey in Uraził", Boston and New York 1868, p. 266) o pewnej bogatej rodzinie pochodzenia indiańskiego. Zapoznawszy się z córką spytał ją o ojca, sądząc, że jest nim mąż jej matki, który jako oficer brał wówczas udział w wojnie z Paragwajem. Lecz matka odpowiedziała mu z uśmiechem: nao tem pai, e filha da fortuna - ona nie ma ojca, ona jest dzieckiem przypadku. “W ten sposób bez wstydu i zażenowania kobiety indiańskie lub metyski mówią zawsze o swych nieślubnych dzieciach. Nie jest to bynajmniej coś niezwykłego, wyjątkiem zdają się być raczej fakty przeciwne. Dzieci... często znają tylko swoją matkę, gdyż na nią spada cała troska i odpowiedzialność - o swym ojcu nie wiedzą nic i kobietom tym, zdaje we, nie przychodzi -wcale do głowy, że one i ich dzieci mogą czegokolwiek od niego wymagać". To, co ludziom cywilizowanym wydaje się dziwne, jest według prawa macierzystego i w małżeństwie grupowym po prosta reguła, Fryderyk Engels Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa W związku z badaniami Lewisa H. Morgana
2021-04-12 20:37:06
Marx: U innych znów ludów przyjaciele i krewni narzeczonego albo też goście weselili korzystają podczas wesela z tradycyjnego prawa do panny młodej, przy czym na pana młodego kolej przychodzi dopiero na ostatku. Tak było w starożytności na Wyspach Balearskich i u afrykańskich Augilów, tak bywa dziś jeszcze u Bareów w Abisynii. U innych zaś ludów jakaś osoba urzędowa, jakiś naczelnik plemienia lub rodu, kacyk, szaman, kapłan, książę czy jak by się nie nazywał - jako reprezentant ogółu korzysta z prawa pierwszej nocy. Mimo wszelkich wysiłków neoromantyków, by wybielić ten fakt - ius primae noctis istnieje dziś jeszcze jako przeżytek małżeństwa grupowego u większości mieszkańców Alaski (Bancroft, “Native Races", I, 81), w plemieniu Tahu w północnym Meksyku (ib. p. 584) i u innych ludów. Przez całe średniowiecze istnieje ono przynajmniej w dawniejszych krajach celtyckich, jak np. w Aragonii, gdzie stanowi bezpośrednio pozostałość małżeństwa grupowego. Podczas gdy w Kastylii chłop nigdy nie był poddanym, w Aragonii panowało najohydniejsze poddaństwo aż do edyktu Ferdynanda Katolickiego z roku 148654. W dokumencie tym czytamy: “Postanawiamy i oznajmiamy, że wyżej wymienieni panowie" (seniorowie, baronowie) “...nie mogą też pierwszej nocy po zaślubieniu kobiety przez chłopa spać z nią ani też w noc poślubną nie mogą na znak swej władzy, gdy kobieta leży w łóżku, przestępować przez łóżko i przez nią; nie wolno także wyżej wymienionym panom posługiwać się córką lub synem chłopa wbrew ich woli, ani za zapłatą, ani bez zapłaty". (Cytowane według oryginału katalońskiego u Sugenheima, “Leib-eigenschaft", Petersburg 1861, p. 35). Fryderyk Engels Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa W związku z badaniami Lewisa H. Morgana
2021-04-12 20:38:50
Marx: Bachofen ma też bezwzględnie rację, twierdząc stanowczo, że przejście od tego, co nazywa “heteryzmem" lub “Sumpfzeugung" [płodzeniem w bagnie], do małżeństwa pojedynczej pary było w istocie dziełem kobiet. Im bardziej wraz z rozwojem ekonomicznych warunków życiowych, a więc z zanikaniem komunizmu pierwotnego oraz ze wzrastaniem gęstości zaludnienia, tradycyjne stosunki płciowe zatracały swój pierwotny, naiwny charakter, tym bardziej stawały się one dla kobiet upokarzające i uciążliwe, tym usilniej musiały one pragnąć, jako wybawienia, prawa do czystości, prawa do czasowego lub trwałego małżeństwa z jednym tylko mężczyzną. Postęp ten nie mógł być dziełem mężczyzn chociażby dlatego, że w ogóle nigdy, aż po dzień dzisiejszy, nie przychodzi im na myśl zrzec się wygód faktycznego małżeństwa grupowego. Dopiero potem, gdy kobiety dokonały przejścia do małżeństwa parzystego, mogli mężczyźni wprowadzić ścisłą monogamię, rozumie się tylko dla kobiet. Fryderyk Engels Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa W związku z badaniami Lewisa H. Morgana
2021-04-12 20:40:14
Marx: Rodzina parzysta powstała na granicy między okresem dzikości i barbarzyństwa, przeważnie już na wyższym stopniu dzikości, gdzieniegdzie zaś dopiero na niższym stopniu barbarzyństwa. Jest to charakterystyczna dla barbarzyństwa forma rodziny, podobnie jak małżeństwo grupowe dla dzikości, a monogamia dla cywilizacji. Ażeby rodzina parzysta mogła rozwinąć się w trwałą monogamię, niezbędne były inne przyczyny niż te, które - jak widzieliśmy - działały dotychczas. Grupa w małżeństwie parzystym została już zredukowana do najmniejszej swej jednostki, do dwuatomowej molekuły, do jednego mężczyzny i jednej kobiety. Dobór naturalny dokonał swego dzieła przez coraz dalsze wyłączanie ze wspólnoty małżeńskiej; w tym kierunku nic więcej nie pozostało mu już do zrobienia. I gdyby nie zaczęły działać nowe społeczne siły napędowe, nie byłoby przyczyny, dla której z rodziny parzystej powstać miała nowa jej forma. Ale te siły napędowe zaczęły działać. Fryderyk Engels Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa W związku z badaniami Lewisa H. Morgana
2021-04-12 20:43:24
Marx: Właśnie na gruncie tej prostytucji wyrosły wyjątkowe postacie kobiece, które - podobnie jak Spartanki swym charakterem - górowały swym umysłem i smakiem artystycznym nad ogólnym poziomem kobiet starożytności. Ale sam fakt, że trzeba było zostać wpierw heterą, by stać się kobietą, jest najsurowszym potępieniem rodziny ateńskiej. Ta rodzina ateńska z biegiem czasu stała się wzorem, według którego nie tylko pozostała część Jonów, lecz w coraz większym stopniu wszyscy Grecy metropolii i kolonii kształtowali swe stosunki domowe. Chociaż zamykane i strzeżone, Greczynki znajdowały jednak dość często okazję do oszukiwania swych mężów. Ci ostatni, dla których ujmą byłoby zdradzić się z miłością dla swych żon, uprawiali rozmaite miłostki z heterami. Poniżenie kobiet mściło się jednak na mężczyznach i poniżało również ich samych, aż pogrążyli się w ohydzie pederastii, a bogów swych i siebie samych zbezcześcili mitem o Ganimedzie. Takie było pochodzenie monogamii, o ile mogliśmy je zbadać u najbardziej cywilizowanego i rozwiniętego ludu starożytności. Nie była ona bynajmniej owocem indywidualnej miłości płciowej, z którą nie miała nic wspólnego, ponieważ małżeństwa pozostały jak dawniej małżeństwami z wyrachowania. Monogamia była pierwszą formą rodziny opartą nie na naturalnych, lecz na ekonomicznych przesłankach, mianowicie na zwycięstwie własności prywatnej nad początkową pierwotną własnością wspólną. Panowanie mężczyzny w rodzinie i płodzenie dzieci, które byłyby niewątpliwie tylko jego dziećmi i które miały dziedziczyć po nim majątek -oto wyłączny cel małżeństwa monogamicznego, jak to bez ogródek przyznawali Grecy. Poza tym uważali je za ciężar, za obowiązek względem bogów, państwa i własnych przodków, który musiał być spełniony. W Atenach prawo wymagało nie tylko wstępowania w związek małżeński, lecz i pełnienia przez mężczyznę pewnego minimum tzw. obowiązków małżeńskich. Fryderyk Engels Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa W związku z badaniami Lewisa H. Morgana
2021-04-12 20:47:39
Marx: Przez heteryzm Morgan rozumie istniejące obok małżeństwa pojedynczej pary pozamałżeńskie obcowanie płciowe mężczyzn z niezamężnymi kobietami. Jak wiadomo, kwitnie ono w różnych formach poprzez cały okres cywilizacji i staje się coraz bardziej jawną prostytucją. Ten heteryzm wywodzi się bezpośrednio z małżeństwa grupowego, z ofiary oddawania się kobiet, okupujących sobie tą drogą prawo do czystości. Oddawanie się za pieniądze było najpierw aktem religijnym, odbywało się w świątyni bogini miłości, a pieniądze początkowo -wpływały do skarbca świątyni. Hierodule73 Anaids w Armenii i Afrodyty w Korynde, podobnie jak tancerki - służebnice kultu przy świątyniach hinduskich, tzw. bajadery (nazwa ta jest przekręconym wyrazem portugalskim bailadeira - tancerka), były pierwszymi prostytutkami. Ów nierząd, będący pierwotnie obowiązkiem każdej kobiety, był później uprawiany w zastępstwie wszystkich innych kobiet wyłącznie przez te kapłanki. U innych ludów heteryzm wywodzi się ze swobody płciowej, z jakiej korzystały dziewczęta przed zamążpójściem - a więc jest to również przeżytek małżeństwa grupowego, tylko przekazany nam inną drogą. Wraz z powstaniem nierówności majątkowej, a więc już na wyższym stopniu barbarzyństwa, obok pracy niewolniczej występuje sporadycznie praca najemna, a równocześnie - jako konieczny jej odpowiednik - pojawia się prostytucja zawodowa wolnych kobiet obok przymusowego oddawania się niewolnicy. Tak więc dziedzictwo przekazane cywilizacji przez małżeństwo grupowe jest dwojakiej natury, podobnie jak dwojakiej natury dwuznaczne, rozdarte, wewnętrznie sprzeczne jest wszystko, co tworzy cywilizacja: z jednej strony monogamia, z drugiej heteryzm wraz z jego najskrajniejszą formą - prostytucją. Heteryzm jest właśnie taką samą instytucją społeczną jak każda inna. Podtrzymuje on dawniejszą swobodę płciową - na korzyść mężczyzn. Potępiany w słowach, heteryzm nie tylko faktycznie jest tolerowany, ale - i to głównie przez klasy panujące - chętnie praktykowany. Potępienie to zresztą w rzeczywistości nie dotyczy bynajmniej zainteresowanych mężczyzn, lecz wyłącznie kobiet. Kobiety te są pogardzane i wyrzucane poza nawias społeczeństwa, aby w ten sposób jeszcze raz proklamować jako podstawową zasadę społeczeństwa bezwzględne panowanie mężczyzn nad rodem kobiecym. Fryderyk Engels Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa W związku z badaniami Lewisa H. Morgana
2021-04-12 20:49:19
Marx: Małżeństwo jest uzależnione od klasowego położenia zainteresowanych i tym samym jest zawsze małżeństwem z wyrachowania. To małżeństwo z wyrachowania w obu wypadkach dość często staje się najordynarniejszą prostytucją - uprawianą czasem przez obie strony, o wiele częściej przez kobietę. Ta ostatnia różni się od zwykłej kurtyzany tylko tym. że twe ciało wynajmuje nie jak robotnica najemna - na akord, lecz sprzedaje je raz na zawsze w niewolę. Do wszystkich małżeństw z wyrachowania stosują się słowa Fouriera: “Jak w gramatyce dwa przeczenia dają twierdzenie, tak samo w moralności małżeńskiej dwie prostytucje dają jedną cnotę". Fryderyk Engels Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa W związku z badaniami Lewisa H. Morgana
2021-04-12 20:50:18
Marx: Mamy zatem trzy główne formy małżeństwa, które na ogół odpowiadają trzem głównym fazom rozwoju ludzkości. Dla dzikości - małżeństwo grupowe, dla barbarzyństwa - małżeństwo parzyste, a dla cywilizacji - monogamia uzupełniona przez cudzołóstwo i prostytucję. Między małżeństwo parzyste a monogamię na wyższym stopniu barbarzyństwa wkrada się władanie niewolnicami przez mężczyzn i wielożeństwo. Fryderyk Engels Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa W związku z badaniami Lewisa H. Morgana
2021-04-12 20:53:00
Marx: Ale im bardziej tradycyjny heteryzm zmienia się w naszych czasach pod wpływem kapitalistycznej produkcji towarowe) i przystosowuje się do niej, stając się niczym nie osłoniętą prostytucją, tym bardziej działa on demoralizująco. Demoralizuje on przy tym mężczyzn daleko bardziej niż kobiety. Prostytucja degraduje spośród kobiet tylko te nieszczęśliwe, które stały się jej ofiarą, i to bynajmniej nie w takiej mierze, jak to się zwykle sądzi. Natomiast wypacza ona charakter całej męskiej połowy ludzkości. Tak więc zwłaszcza długotrwały okres narzeczeństwa jest w dziewięciu wypadkach na dziesięć prawdziwym przedszkolem niewierności małżeńskiej. Jesteśmy obecnie w przededniu rewolucji społecznej, kiedy dotychczasowe ekonomiczne podstawy monogamii nieuchronnie znikną, tak samo jak jej uzupełnienie - prostytucja. Monogamia powstała ze skoncentrowania większych bogactw w jednym ręku, a mianowicie w ręku mężczyzny - i z konieczności przekazania tych bogactw w spadku dzieciom tego mężczyzny, a nie żadnego innego. Do tego była potrzebna monogamia kobiety, a nie mężczyzny, ta monogamia kobiety zatem absolutnie nie przeszkadzała jawnej lub ukrytej poligamii mężczyzny. Nadchodząca rewolucja społeczna przez przekształcenie we własność społeczną przynajmniej przytłaczającej większości trwałych, dających się przekazać w dziedzictwie bogactw - środków produkcji - sprowadzi do minimum całą tę troskę o dziedzictwo. Skoro zaś monogamia powstała z przyczyn ekonomicznych, powstaje pytanie, czy zniknie ona, gdy znikną te przyczyny? Można by nie bez słuszności odpowiedzieć: monogamia nie tylko nie zniknie, lecz wówczas dopiero zostanie urzeczywistniona w całej pełni, gdyż wraz z przekształceniem środków produkcji we własność społeczną zniknie również praca najemna, proletariat, a więc dla pewnej - statystycznie obliczalnej - ilości kobiet zniknie konieczność oddawania się za pieniądze. Prostytucja zniknie, monogamia zaś, zamiast zginąć, stanie się wreszcie rzeczywistością - także i dla mężczyzn. A więc sytuacja mężczyzn w każdym razie bardzo się zmieni. Ale i sytuacja kobiet, wszystkich kobiet, również ulegnie poważnej zmianie. Wraz z przejściem środków produkcji na własność społeczną pojedyncza rodzina przestaje być gospodarczą jednostką społeczeństwa. Prywatne gospodarstwo domowe przekształca się w przemysł społeczny. Opieka nad dziećmi i ich wychowanie stanie się sprawą publiczną: społeczeństwo będzie się opiekować wszystkimi dziećmi jednakowo - zarówno ślubnymi jak nieślubnymi. Tym samym odpada obawa przed “następstwami", która stanowi dzisiaj najistotniejszy moment społeczny - moralny i ekonomiczny - powstrzymujący dziewczynę od bezwzględnego oddania się ukochanemu mężczyźnie. Czy nie będzie to dostateczną przyczyną dla stopniowego powstawania nieskrępowanych stosunków płciowych, a przez to i większej tolerancji opinii społecznej odnośnie do czci dziewiczej i hańby kobiecej? I wreszcie, czy nie widzieliśmy, że w świecie współczesnym monogamia i prostytucja - to wprawdzie przeciwieństwa, ale przeciwieństwa nierozerwalne, to bieguny tego samego porządku społecznego? Czy może zniknąć prostytucja nie pociągając za sobą w przepaść również monogamii? Fryderyk Engels Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa W związku z badaniami Lewisa H. Morgana
2021-04-12 20:59:58
św. Patryk.: donuś założę się że jesteś ciepły
2021-04-12 21:42:50
Vito: Wojtoj, typowy wislanski Luter. Nienawiść do katolikow wyssana z mlekiem matki Ot cieszyńska tolerancja.
2021-04-12 21:52:28
Vito: Wojtoj, a co do pijanego chłopa bo widzę że nieoczytany jesteś. W statystykach w powiecie cieszynskim w pozycji alkoholizm, prym wiedzie "oswiecona" Wisła. No ale co oni mogą robić tam po tych lasach!? Lac w gardło i pocieszać się że w Istebnej to jednak są gorsi. Żałosne.
2021-04-12 23:58:28
inigo: Marx, dokonał tu właśnie "intelektualnego samogwałtu"
2021-04-13 08:39:59
św. Patryk.: vituś ciekawe te twoje statystyki policyjne, będziemy wdzięczni za podanie źródeł, mam nadzieję że nie zmyślasz pod publikę - przy okazji zwracam uwagę, że tu nie o alkoholizmie się dyskutuje tylko o małżeństwach międzywyznaniowych i modelach rodziny - wojtoj słusznie zauważył Istebna hołduje tym tradycyjnym i zgrabnie w paru słowach opisał to, co biskupom całe kazanie zwykle zajmuje (p.s. - i moim zdaniem wojtoj raczej nie jest ewangelikiem, raczej jak wielu w tym kraju wk^urwionym na swój obłudny i zakłamany kościół zdemoralizowanych, pysznych i chciwych biskupów przymusowym katolikiem, ale to tylko moja opinia na podstawie obserwacji i intuicji...)
2021-04-13 08:42:35
św. Patryk.: ...a ciepły donuś dokonał co najwyżej bełkotliwego kopiuj-wklej
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: