Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

  Cieszyn potrzebuje parkingu

Cztery firmy chcą doradzać cieszyńskiemu Ratuszowi przy m.in. wyborze partnera prywatnego, który w przyszłości miałby wybudować w mieście wielopoziomowy parking.

Oferent, którego propozycja zostanie wybrana, będzie odpowiadał także za konsultacje dotyczące kwestii prawnych, ekonomicznych, finansowych oraz technicznych dla gminy Cieszyn przy przygotowaniu analizy w ramach oceny efektywności. 

Ratusz przeznaczył na ten cel ponad 256 tys. złotych. Każda ze złożonych ofert jest droższa. W przetargu wystartowały dwie firmy z Katowic. Pierwsza zaproponowała ponad 335 tys. złotych. Propozycja drugiej jest najdroższa ze wszystkich, bo opiewa na ponad 1 mln złotych.

Doradztwem chce się zająć spółka z Gdańska, która podała kwotę ponad 366 tys. zł., oraz firma z Warszawy, której oferta jest najtańsza – 270 tys. złotych.

Wstępnie wytypowano trzy lokalizacje parkingu wielopoziomowego – za starym  amfiteatrem, przestrzeń przy ul. Michejdy oraz teren w okolicy ulicy Luburni, w okolicach Miejskiego Zarządu Dróg.

Gabriela Staszkiewicz, burmistrz Cieszyna wyjaśniła, że parking miałby powstać w systemie partnerstwa - publiczno prywatnego. - Miejsc parkingowych w mieście jest za mało. - powiedziała. - Tym bardziej, że mamy zamknięte centrum. Dużo ludzi przyjeżdża do nas pociągami m.in. z Katowic, czy też Rybnika, ale jest też sporo osób, które docierają samochodami. - dodała.

O budowie parkingu wielopoziomowego w Cieszynie mówi się od wielu lat. O tego typu rozwiązaniach wspomniano już w Strategii Rozwoju Miasta Cieszyna na lata 2010-2020. Na lokalizację parkingów strategicznych wskazano również w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Cieszyna w 2013 roku.

Wykonywane były wówczas opracowania i koncepcje parkingów w konkretnych lokalizacjach m.in. takich jak: teren poniżej kościoła „Elim” przy ul. Michejdy (parking na około 96 miejsc, szacunkowy koszt budowy około 7 mln zł), teren byłego amfiteatru (parking na około 126 miejsc, szacunkowy koszt budowy około 9 mln zł), parking u zbiegu ul. Miarki i 3 Maja.

Warto dodać, że dziś budowa takiego parkingu to koszt kilkudziesięciu milionów złotych.

(ach) 

źródło: ox.pl
dodał: red

Komentarze

18
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2023-05-16 20:25:16
pół_Sasina_z_Wiślicy: ratusz się zainteresował parkingiem bo urzędnikom amfiteatr odpada - i taka jest niestety prawda o tej akcji
2023-05-16 21:07:12
Dzony12: Po co parkingi za nie długo pojedziemy tramwajem wystarczy dołożyć drugi tor.
2023-05-16 22:50:41
Selma: "Parking na około 96 miejsc, szacunkowy koszt budowy około 7 mln zł, teren byłego amfiteatru, parking na około 126 miejsc, szacunkowy koszt budowy około 9 mln zł". No tak, zaszalejmy. Na pewno się zwróci. Szkoda, że miasto chce brnąć w drogę donikąd, zamiast efektywnie rozwijać komunikację miejską i z powiatem - powiatową. Zwłaszcza że mamy te miliony na parkingi...
2023-05-16 23:25:45
Gigi13: Fajna miejscówka na atrakcje turystyczną lub imprezy muzyczno plenerowe ale co ja tam wiem mi za to nie płacą...
2023-05-17 08:11:02
jim: Trend ma być taki: wycofanie samochodów spalinowych i zastępowanie ich elektrycznymi, nie każdego będzie na nie stać i dlatego ważne jest rozwijanie komunikacji publicznej. Czy warto wydawać miliony na coś co za 20 lat może być bezużyteczne. Miasta, które dbają o swoich mieszkańców starają się odzyskać dla nich przestrzeń zieloną a w Cieszynie nie ma szans poruszać się rowerem, dzieci strach wypuścić na chodniki i wszędzie trzeba je dowozić: pod szkołę, pod basen, pod boisko. Wiem, że to trochę niewygodne, bo sam nie jestem w stanie dotrzeć do pracy jednozmianowej komunikacją publiczną - na dojazd straciłbym ponad 2 godziny a koszt porównywalny co też jest absurdem.
2023-05-17 09:04:25
pagor79: Doradztwo za darmo: za te pieniądze zrobić parking na małej łące (pewnie jakieś działki zostały miastu) i kupić małego busa który będzie jeździł na wahadło w godzinach szczytu parking-centrum. Te kilkanaście milionów złotych pozwoli na kilkanaście lat funkcjonowania takiego rozwiązania, tak jak parkingi w Pyrzowicach pod lotniskiem.
2023-05-17 10:15:45
miriam11: Zlikwidować cały tyn Miejski Zarząd Dróg. Skoro do wyboru firmy/ wykonawcy potrzebny jest zewnętrzny DORADCA!!! to znaczy że w MZD zasiadają niekompetentni pracownicy ( czytaj darmozjady)
2023-05-17 13:55:40
suski: jim czemu się boisz dzieci wypuścić na chodniki w Cieszynie? może się naoglądałeś za dużo horrorów albo telewizji toruńskiej?
2023-05-17 13:57:53
suski: miriam masz rację co do MZD podwójnie - raz że niekompetentni, dwa że niepotrzebni, od siebie dodam że doradca jest potrzebny jako dupochron, ale to chyba oczywiste dla wszystkich
2023-05-17 14:02:11
suski: Cieszyn miał bardzo dobrych burmistrzów i ratuszową administracje do 1918 roku, potem długo, długo czarna rozpacz na zmianę z hibernacją aż do kadencji J. Olbrychta w III RP, po nim już ewidentny obsuw aż do przydennego poziomu R. Macury i tam wyhamowanie, aktualnie hibernacja
2023-05-17 14:02:11
Bugs: Na państwowym stołku szczebla miasta/gminy urzędnik siedzi dla świętego spokoju, pewnej pensji i dodatkowych nagród, a nie żeby sobie odpowiedzialnością za decyzje psuć humor. Po to bierze się firmy zewnętrzne, aby to na nich spadała odpowiedzialność, jak to powiedział kiedyś powiedział sejmowy poseł, gdyby urzędnicy musieli brać na siebie odpowiedzialność za decyzje to nikt by nie chciał być urzędnikiem.
2023-05-17 14:56:17
zebra12: Niedługo Cieszyn i i inne polskie miasta będą wyglądać jak Bangladesz. Niech zainwestują w tanią komunikację publiczną. Uwolnić Miasto od samochodów!!
2023-05-17 17:15:03
"tom": ... to ciekawe???? na Michejdy miejsce parkingowe 72 916 zł, na 3maja 71 428 a na wolnym rynku garaż na własność można dostać za 40 do 50tyś. Ciekawe? ile będzie kosztowała godz. parkowania lub miesięczny abonament w tych prywatno gminnych przybytkach ;-)
2023-05-17 18:35:42
RysiekK22: Uwaga ogólna : plan budowy tam parkingu to kolejny dowód na to że obecna władza realizuje patologiczną wizję rodem z Detroit lat 50 - -----a teraz do adremu: do pagora79 : parking przejmujący ruch samochodowy od północy powinien być w północno-zachodnim kwadrancie skrzyżowania Frysztacka-Langera-Łączna na tym wielkim polu przylegającym do torów. W przyszłości parking ów powinien być zmieniony w centrum park&ride przylegające do wielkiego ronda (powstałego na miejscu tego małego ) . Linia zbiorkomu stamtąd powinna jeździć ulicami Frysztacką i Liburnia do przystanku położonego obok dworca kolejowego, ale na północnym brzegu Bobrówki ( w miejscu obecnego parkingu marketu )--- Kwoty piniendzy, te milijony , o których się pisze starczyłyby na budowę parkingów na obrzeżach miasta wraz z przystankami zbiorkomu łączącymi je z dworcem. Jest to dowód na to, że Słuszne Koncepcje w tym temacie, o których tu wielokroć nauczałem nie są blokowane przez brak środków ino przez złą wolę władzy.
2023-05-17 20:32:03
Mach: 1.Historycznie miasto Cieszyn jak i inne miasta polskie czy europejskie rozwijały się na podstawie decyzji gospodarza miasta tj. burmistrzów i ich rad miejskich po konsultacjach z naczelnym architektem miejskim ,który był na etacie i nie wydawano lokalnych podatków na firmy konsultacyjne, doradcze ect. bo pieniądz publiczny był szanowany a ludzie reprezentujący miasto mieli mandat od społeczeństwa do podejmowania każdej decyzji leżących w ich kompetencjach, które RM zatwierdzała- więc po co te kosztowne firmy doradcze- które za doradzanie chcą ok.300 tys. zł i więcej nie biorąc za to odpowiedzialności bo i tak RM musi taki wydatek jakim jest budowa garażu zatwierdzić w budżecie, a potem wielokrotnie podnosić wartość inwestycji ciągnącej się latami poprzez kolejne poprawki budżetowe- kompletny bezsens. Czy miejskie wydziały inwestycyjne są od inwestycji czy tylko od kontrolowania inwestorów zastępczych, doradczych itp. 2. Amfiteatr jest potrzebny Cieszynowi podobnie jak parkingi samochodowe. Czas by Cieszyn stał się jednym z gospodarzy kultury beskidzkiej skoro robi to Oświęcim nie mający z nią wiele wspólnego. Więc lepiej już w obszarze istniejącego amfiteatru kosztem o wiele niższych nakładów jest w interesie miasta jego modernizacja wraz z jego zadaszeniem na wzór tego ustrońskiego i niech te 256 tys. zł przeznaczone na konsultacje stanowią własny wkład gminny 10% wartości kosztów modernizacji a o pozostałe środki niech miasto wystąpi do UE lub funduszy norweskich. Parking na 150 sam. os. już macie na targowisku przemysłowym, którego powierzchnia w dni targowe jest wykorzystywana w 30 % zaś w pozostałe dni jest pusty. Wystarczy by przez plac za każdym razem przejeżdżała komunikacja miejska. Drugi parking na tę samą ilość samochodów jest pod wałką gdze obecnie darmowo zatrzymują się autobusy "Wispolu" i "Dasa" i puściutkie przemierzają Aleje Łyska do pierwszego mostu koło Celmy. -myślenie nie boli wystarczy się dobrze rozejrzeć, pomyśleć nad skomunikowaniem i macie zaoszczędzone kilkadziesiąt milionów złotych na poprawę nawierzchni wszystkich chodników .miejskich.
2023-05-17 21:12:06
Marx.: czy ktoś zna dane dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej w Cieszynie - koszty, wpływy z biletów, frekwencja itp? nie mam nic przeciwko nawet darmowej komunikacji publicznej w mieście, ale tak się składa, że o "uwolnienie miasta od samochodów" pohukują najgłośniej mieszkańcy i właściciele kamienic w centrum, ci z praktycznie darmowymi abonamentami na parkowanie pod domem
2023-05-17 22:37:39
"tom": ... dobre pytanie Marx. czy ktoś zna dane dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej w Cieszynie? Obawiam się że chociaż powinni tę wiedzę posiadać prezes ZGK i Szanowna Pani Burmistrz, wiedza ta nie jest im potrzebna do wypuszczania kaczek przedwyborczych, o działaniach zmierzających do przeświadczenia wyborców o planach na następną kadencję. Takie pytania przedstawia się w oficjalnym piśmie ( którego bezradni radni nie potrafią sklecić ) a na odpowiedź poczekasz przynajmniej 30 dni, jeśli urzędnik nie uzna, że potrzebuje więcej czasu na zebranie danych. Możesz też dostać odpowiedź że to tajemnica przedsiębiorstwa, które z założenia jest spółką handlową. Nieważne, że pomysły są szkodliwe, a w następnej kadencji można wydawać miliony ( np. montowanie bezużytecznej szyny), byleby mówiono i znalazły się zewnętrzne środki ;-)
2023-05-18 10:29:10
RysiekK22: w temacie parkingu na Alei Łyska to faktycznie ten istniejący powinien przejmować większość ruchu od strony Puńcowa , z tym że dowozić stamtąd do centrum ( a konkretnie do dworca kolejowego ) nie powinny autobusy pozamiejskie ( je należy z miasta exmitować ) ino linia zbiorkomu miejskiego. Docelowo miejscem przesiadkowym w tamtym rejonie powinno być oczywiście centrum park&ride powstałe na miejscu po dawnej fabryce "Las" ---- Co do parkingu na targowisku to projekt wysoce szkodliwy gdyż ruch do niego będzie obciążał ulice Katowicką i Stawową ( a być może też Frysztacką i Liburnia ) -a ruch na nich powinien być typowo miejski. Zamiast tego należy te parkingi zlokalizować powyżej cmentarza komunalnego i przy nowym rondzie Bielska-Stawowa --- Co do samego amfiteatru to zabudowa nie powinna być zwykłym zadaszeniem ino efektowną budowlą widoczną z daleka, zwłaszcza od czeskiej strony
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: