Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Cieszyn: pokojowe zgromadzenie

Od dziś (8.04) codziennie między 12:00 a 16:00 odbywać się będą na rynku w Cieszynie pokojowe zgromadzenia osób, które popierają strajk nauczycieli.

- Strajk to przede wszystkim wspólna walka o przywrócenie godności, prestiżu, wartości tej mozolnej i odpowiedzialnej pracy. Strajk to też sprawdzian tego jak widzimy edukację - czy jako sektor, czy jako obszar, który ma wiele wspólnego z innymi obszarami przestrzeni społecznej, publicznej - uważa Joanna Wowrzeczka, przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych Rady Miasta Cieszyna, pracująca także na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie.

Radna zaprasza do uczestnictwa w zgromadzeniu młodzież, rodziców, nauczycieli i nauczycielki oraz wszystkie osoby, które popierają rozpoczęty dziś strajk nauczycieli. - Będziemy wspólnie czytać, dyskutować, debatować o szkole, jaką chcemy mieć w Polsce. Program będziemy codziennie ustalać zapraszając ludzi nauki, kultury, pracy. Strajk będzie naszą przestrzenią uniwersytetu zaangażowanego - dodaje.

KR/mat.pras.



Mapa szkół, które zadeklarowały udział w strajku

źródło: ox.pl
dodał: Krzysztof Rojowski

Komentarze

53
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2019-04-08 12:40:35
rainman: Czyli rozumiem, ze od teraz wszelkie obawy związane z likwidacją SP4 wreszcie mogą zniknąć.
2019-04-08 12:44:55
rainman: Bo przecież w gestii magistratu (i zatroskanej Pani radnej) nie jest udzielenie podwyżek - to sprawa rządu. Ale z pewnością w gestii magistrstu jest zagwarantowanie dalszego istnienia SP4.
2019-04-08 12:45:34
lusia33: żenada nauczycieli
2019-04-08 14:41:18
b.w.: Dwója dla tych nauczycieli, strajkować do Warszawy pod Sejm
2019-04-08 15:20:53
krzysztof.mm: PiS woli inwestować w krowy, świnie i radiomaryje - no zobaczymy, jak na tym wyjdzie
2019-04-08 15:23:10
krzysztof.mm: tak trzymać, panie i panowie - kaczyńskiemu rura mięknie tylko gdy silniejszego spotyka
2019-04-08 15:27:26
krzysztof.mm: "Nie ulegajcie szantażowi rządzących i pamiętajcie: to oni dają sobie kilkudziesięciotysięczne premie po uważaniu. Nie Wy."
2019-04-08 15:27:57
krzysztof.mm: I nie martwi ich wtedy los dzieci – na przykład tych, które z braku pieniędzy nie są odpowiednio leczone.
2019-04-08 15:28:14
krzysztof.mm: Będą Wam wmawiali, że Wasze problemy wymagają społecznego paktu dla oświaty, o którym nie można rozmawiać z pistoletem strajkowym przy skroni. Nie dajcie się zwieść. Dopóki wizja masowego strajku nie była bliska, o żadnym pakcie nie chcieli z nikim rozmawiać.
2019-04-08 15:28:32
krzysztof.mm: Będą krzyczeli, że przez ten strajk ósmoklasiści się bardziej zestresują. Niech Was tym nie zmiękczą. Nie martwił ich stres uczniowski, kiedy z oślim uporem wpychali dwa roczniki uczniów do pierwszych klas liceów.
2019-04-08 15:29:28
krzysztof.mm: Będą klepali w kółko, że to jest polityczny strajk. Nie przestraszcie się tego. To oni są politykami, którzy za publiczne pieniądze chcą sobie kupić polityczną władzę. Będą pokazywali, że przez Wasze żądania wywróci się budżet państwa. Nie wierzcie krokodylim łzom.
2019-04-08 15:29:42
krzysztof.mm: To oni od ponad trzech lat trwonią publiczne pieniądze na kupowanie banków, limuzyn, odrzutowców, ławeczek niepodległości i emeryckich głosów, na Misiewiczów, propagandę Kurskiego, korumpowanie swoich prokuratorów i sędziów.** Będą powtarzali, że państwo nie ma już pieniędzy. To ich zmartwienie. Znali Wasze słuszne żądania od dawna, więc mogli inaczej zaplanować wydatki.
2019-04-08 15:30:53
krzysztof.mm: Moje pokolenie pamięta, że strajk to nic przyjemnego. Ani dla strajkujących, ani dla tych, którzy przez strajk cierpią niewygody – w tym przypadku głównie uczniowie i rodzice. Dlatego zawsze musi to być broń ostateczna. Ale – także w demokracjach – władza czasem szkodzi tak bardzo, że dla wspólnego dobra obywatele muszą jej przemówić do rozumu. To jest taki przypadek. Wytrzymajcie! +++ http://wyborcza.pl/7,75968,24625731,zakowski-do-strajkujacych-nauczycieli-trzymajcie-sie.html
2019-04-08 15:54:05
Wiederholec: Pani Joasia jak zwykle by tylko dyskutowała, dyskutowała i dyskutowała. W tej konkretnej sprawie tematy dyskusji są nietrafione. Nauczyciele nie strajkują przeciwko systemowi, strajkują za poprawieniem swojego bytu.
2019-04-08 16:03:48
Wiederholec: Proponuję temat do dyskusji: O ile wzrośnie zaangażowanie nauczyciela po otrzymaniu podwyżki, o ile procent spadnie korzystanie ze zwolnień lekarskich i urlopów na poratowanie zdrowia. Ilu nauczycieli odejdzie z dodatkowego etatu by być w 100% zaangażowanych w pracę w jednej szkole a nie jak dziś biegać z jednej placówki do drugiej. I na koniec ilu z nich przestanie narzekać na swoją ciężką pracę.
2019-04-08 16:36:01
krzysztof.mm: Nie ulegajcie szantażowi rządzących i pamiętajcie: ☞ to oni dają sobie kilkudziesięciotysięczne premie po uważaniu. Nie Wy. ☞☞☞ Jeżeli dziś w nocy rząd Wam nie ustąpi, to nie dajcie się złamać. Będą Wam zarzucali, że kasa jest dla Was ważniejsza niż dzieci. Nie ulegajcie temu szantażowi. ☞☞☞To oni dają sobie kilkudziesięciotysięczne premie po uważaniu. Nie Wy. I nie martwi ich wtedy los dzieci – na przykład tych, które z braku pieniędzy nie są odpowiednio leczone. ☞☞☞ Będą Wam wmawiali, że Wasze problemy wymagają społecznego paktu dla oświaty, o którym nie można rozmawiać z pistoletem strajkowym przy skroni. Nie dajcie się zwieść. Dopóki wizja masowego strajku nie była bliska, o żadnym pakcie nie chcieli z nikim rozmawiać. ☞☞☞ Będą krzyczeli, że przez ten strajk ósmoklasiści się bardziej zestresują. Niech Was tym nie zmiękczą. Nie martwił ich stres uczniowski, kiedy z oślim uporem wpychali dwa roczniki uczniów do pierwszych klas liceów. ☞☞☞ Będą klepali w kółko, że to jest polityczny strajk. Nie przestraszcie się tego. To oni są politykami, którzy za publiczne pieniądze chcą sobie kupić polityczną władzę. ☞☞☞ Będą pokazywali, że przez Wasze żądania wywróci się budżet państwa. Nie wierzcie krokodylim łzom. To oni od ponad trzech lat trwonią publiczne pieniądze na kupowanie banków, limuzyn, odrzutowców, ławeczek niepodległości i emeryckich głosów, na Misiewiczów, propagandę Kurskiego, korumpowanie swoich prokuratorów i sędziów. ☞☞☞ Będą powtarzali, że państwo nie ma już pieniędzy. To ich zmartwienie. Znali Wasze słuszne żądania od dawna, więc mogli inaczej zaplanować wydatki. ☞☞☞ Będą tłumaczyli, że oni kiedyś dadzą podwyżkę, jeżeli wy się zgodzicie na podwyżkę pensum. Nie dajcie się zwieść. W polskich warunkach, pracując przy tablicy dłużej, będziecie pracowali gorzej. Nie możecie się godzić na podwyżki kosztem jakości kształcenia. ☞☞☞ Będą Was uspokajali, że podwyżka pensum nie spowoduje zwolnień. Zapytajcie, czy nie spowoduje też zahamowania dopływu do zawodu kolejnych roczników młodych nauczycieli, czy nie zaburzy naturalnej równowagi nauczycielskich pokoleń i czy nie wypchnie kolejnego pokolenia wykształconych Polaków na zachodnie zmywaki. ☞☞☞ Będą krzyczeli, że myślicie wyłącznie o sobie i swoich portfelach. Powiedzcie, że to kłamstwo. Nie tylko dlatego, że musicie też myśleć o swoich dzieciach, kredytach i emeryturach, ale również dlatego, że musicie walczyć o to, by mieć godnych następców. A o następców będzie jeszcze trudniej, jeżeli teraz pękniecie. ☞☞☞ Będą apelowali o Waszą cierpliwość i obiecają dowolne złote góry w następnej kadencji. Niezwykle cierpliwie obserwowaliście, jak przez trzy lata dewastowali oświatę. A w przyszłej kadencji budżet będzie w takiej sytuacji, że na żadne podwyżki nie starczy. ☞☞☞ Nieważne, jakie gruszki na wierzbie pani Szydło i pani Zalewska obiecają, nim się ukryją w Brukseli. Moje pokolenie pamięta, że strajk to nic przyjemnego. Ani dla strajkujących, ani dla tych, którzy przez strajk cierpią niewygody – w tym przypadku głównie uczniowie i rodzice. Dlatego zawsze musi to być broń ostateczna. Ale – także w demokracjach – władza czasem szkodzi tak bardzo, że dla wspólnego dobra obywatele muszą jej przemówić do rozumu. To jest taki przypadek. Wytrzymajcie! Jacek Żakowski, Gazeta Wyborcza, 7.4.2019 +++ http://wyborcza.pl/7,75968,24625731,zakowski-do-strajkujacych-nauczycieli-trzymajcie-sie.htmlv
2019-04-08 16:50:22
rainman: To jest wlasnie to przed czym przestrzegalismy w Cieszynie - przed nowym rodzajem zarzadzania. Zamiast rozwiazywac problemy - proponuje sie non stop debaty, seminaria i inne sposoby marnowania czasu. Gdyby ten czas poswiecic na obmyslanie ratunku dla SP4 to byloby cos wymiernego.
2019-04-08 17:19:29
krzysztof.mm: świetne - obmyślanie zamiast debaty, należy się Pisiacka Czcionka Tygodnia
2019-04-08 17:37:18
Wiederholec: Jak czytam to rozkazy z Czerskiej już poszły! Tak walczcie bo od nas nic nie dostaliście i nie dostaniecie!
2019-04-08 19:30:20
skuter66: krzysztof.mm do psychatryka.
2019-04-08 20:45:41
rainman: A jeśli już mówimy o Czerskiej to polecam wszystkim spamerom ten tekst: https://centrummedialne.pl/wydarzenia/w-2012-r.-publicystka-z-czerskiej-radzila,-by-zwalniac-nauczycieli-z-pracy.-a-dzi%C5%9B-zobaczcie-sami
2019-04-08 21:51:05
krzysztof.mm: coś niedobrego chyba stało się z wrocławską "jedynką" wyborczą PiS, lokomotywa partyjnej listy, genialną reformatorką polskiego szkolnictwa, panią minister Anną Zalewską - ktoś wie gdzie ją wcięło, i to w tak gorącym okresie?...
2019-04-08 21:54:57
mstudnicki: Kto zgadnie, czyje te złote myśli? : "Nauczyciele w szkołach publicznych powinni mieć normalny 40-godzinny tydzień pracy bez przywileju 18-godzinnego pensum (czas spędzony przy tablicy). Dziś spędzają bardzo mało czasu na lekcjach w porównaniu z kolegami z Unii Europejskiej. Poza tym mają rozmaite mieszkaniowe i wiejskie dodatki do pensji niezwiązane z wydajnością. Trzeba je zlikwidować podobnie jak roczne pełnopłatne urlopy na poratowanie zdrowia, które przysługują już po siedmiu latach pracy. I to trzy razy w ciągu całej kariery."
2019-04-08 22:14:22
krzysztof.mm: Pawłowicz, Zieliński, Waszczykowski - takie gwiazdy oferują swe usługi w charakterze nauczycieli w szkołach - ta pierwsza pewnie z kultury osobistej będzie wykładać, drugi - z organizowania deszczu konfetti, Waszczykowski to nie wiem czym zabłyśnie - ale na pewno nie dyplomacją
2019-04-08 22:48:11
Wiederholec: mstudnicki jak to mówiła Dominika z Czerskiej to była inna sytuacja. Nie było pieniędzy, Donek robił co mógł, walczył z wyłudzeniami VAT-u, Amber Gold, czyścicielami kamienic, zamrażał pensje, likwidował OFE, podnosił wiek emerytalny. Robił wszystko, żeby wszyscy mieli na godziwe wypłaty. A swoją drogą to, gdyby PiS nie obniżyło wieku emerytalnego to nauczyciele mogliby dłużej cieszyć się z podwyżki.
2019-04-08 23:03:20
tom lem: Wiederholec nie pomstuj tak na podwyżki dla nauczycieli bo jeszcze trochę a ukrainki będą polskiego uczyły a krzysztof.mm religii.
2019-04-08 23:47:35
jasper: Widerholec - i co z tego ,ze PiS obnzyl wiek emerytalny. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podaje, że na koniec 2018 roku w Polsce pracowało 742 tysiące emerytów, o blisko 53 tysiące więcej niż rok wcześniej.
2019-04-08 23:51:24
jasper: „ Rosnące koszty życia w połączeniu z niskimi – zwłaszcza jak na Unię Europejską – poziomem świadczeń wymuszają na starszych Polakach konieczność podjęcia pracy“ czytamy //. https://kraj.media/musza-dorabiac-emeryci-masowo-ida-pracy/
2019-04-09 00:12:15
jasper: Publiczne kłamstwo ministra Błaszczaka. "Ten człowiek w życiu słowa prawdy nie powiedział". Wiktoria Beczek @wiktoriabeczek "Był przecież posłem SLD" - mówi minister @mblaszczak o @Broniarz. Tym samym kłamie, bo to nieprawda“ . Co mozna sprawdzic w archiwum. Czy rzadowi przedstawiciele PiS nie klamiac potrafia cokolwiek powiedziec? . Widocznie taki jest przekaz dnia z Nowogrodzkiej. https://twitter.com/TOPTVPIN
2019-04-09 09:18:40
luizi: Kpiny, powinni im wręczyć dyscyplinarki za naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. Mydlenie oczu, że o dzieci im chodzi, o dzieciach nikt nie myśli. Niech walczą o swoje, ale w inny sposób. Jak mi płaca nie odpowiadała, to zmieniłam. Każdy może zrobić tak samo, nikt nikogo na siłę nie trzyma. NIE POPIERAM NAUCZYCIELI
2019-04-09 09:46:49
krzysztof.mm: oczy to chyba ty sam/a sobie mydlisz, luizi - pomysł z dyscyplinarkami to chyba prosto z twojej szuflady z partyjną legitymacją PZPR - strajk jest absolutnie legalną i prawem dozwolona formą protestu pracowniczego, ten zaś w szczególności - zaś o dzieciach to na 100% nie myśli PiS, bo dzieci na tę bolszewicką partie nie będą głosowały - ja też tak jak ty uważam, że najlepsza metoda na swój los to wziąć go we własne ręce - w tym przypadku dokładnie to właśnie robią nauczyciele - POPIERAM NAUCZYCIELI - jednocześnie gardzę tchórzliwymi łamistrajkami, co dziś dupskami trzęsą i podlizują się władzy, jutro wyciągną ręce po wywalczone podwyżki - ta grupa z cała pewnością ma wątpliwe kwalifikacje moralne do wykonywania zwodu nauczyciela
2019-04-09 10:56:45
jasper: Uczciwosc w tym kraju nie poplaca. Ok. 50 % policjantow poszlo „legalnie“ na L4, to bylo w porzadku luizi ? Dzieki temu dostali ok. 1200 zl podwyzki. Strajk nauczycieli jest sola w oku partii rzadzacej a judzenie jednych na drugich typowa bolszewicka metoda jaka znaja. Rezimowa mowi o ok. 20 % strajkujacych a w rzeczywistosci jest ok. 80 % jak i duzej czesci poparcia spoleczenstwa. Obecnie rzadzacy bez mrugniecia oka potrafia klamac a durna czesc spoleczenstwa lyka jak powietrze. Nie dziwie sie, ze coraz wiecej kleru zatradniaja w urzedach - jest klamstwo, jest spowiedz i rozgrzeszenie. I tak kazdy dzien.
2019-04-09 10:57:56
rainman: Mysle, ze najwyzszy czas aby ox.pl sprawdzil czy niektore posty nie sa nadawne z .ru
2019-04-09 11:40:30
jasper: rainman - czy pilicjanci poszli na L4 jako forma strajku ? Jaka dasz odpowiedz ? Wywalczyli w ten sposob podwyzki dla siebie - 1000 zl w grudniu, reszta od stycznia - ok. 200 zl - razem ok. 1200 zl ? Czy tvp mowiac o ok. 20 % strajkujacych szkol ( choc bylo 4 razy wiecej) mowila prawde ? Czy minister Blaszczak mowiac , ze pan Broniarz nalezal do SLD ( choc nie nalezal) mowil prawde ? Czy ksieza zatrudnieni w skarbowce zarabiaja wiecej czy mniej od nauczycieli ? Czy potrafisz rainman odpowiedziec ? czy masz zamiar dalej pisac bzdury.
2019-04-09 12:00:22
rainman: Probujesz ogarnac sytuacje ale tylko slizgasz sie po powierzchni ze zludnym poczuciem, ze widzisz wszystko. Dajesz przyklad policjantow i cyk - odkrylem hipokryzje rzadu. A tymczasem to nic nie znaczy - policja zostalaby potraktowana ulgowo przez kazda wladze. Sednem calej sprawy jest spoleczenstwo. To ono dyktuje to co wyprawiaja politycy. Jedna strona lubi ludzi poglodzic, druga podkarmi i tak w kolko. Nie dziwi Ciebie, ze PiS i PO bija sie tylko po kostkach? Dlatego mysle, ze komentarze to albo gimnazjum albo destabilizacja z .ru.
2019-04-09 12:34:53
lusia33: Tylko PiS a nauczyciele brać się do roboty gdzieś cię byli 5 lub 6 lat temu czemu nie strajkowali
2019-04-09 12:35:18
jasper: rainman, mowimy teraz o obecnej wladzy, o jej klamstwach, propagandzie i dzieleniu spoleczenstwa, jakiego do tej pory nie bylo. Dzis czytamy o kolejnym klamstwie telewizji publicznej - Wiadomości TVP muszą opublikować sprostowanie kłamstw. Orzeczenie jest prawomocne i natychmiast wykonalne" - napisał na Twitterze dziennikarz TVN Bertold Kittel o klamstwie na swoj temat . Te klamstwa tylko dlatego, ze smial napisac cos, co sie obecnej wladzy nie podobalo - „ w reportażu dziennikarz opisał możliwe powiązania lokalnych polityków PiS z przedsiębiorcami budowlanymi. Wszystko w związku z planowaną budową drogi S12. TVP, w materiale przedstawionym w "Wiadomosciach w 2018. ://-http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,24631175,wiadomosci-probowaly-zdyskredytowac-dziennikarza-teraz-musza.html#opinions.
2019-04-09 12:56:58
lusia33: PIS PIS PIS i tylko PIS brawo tak trzymać a jak się komuś nie podoba granice są otwarte i won
2019-04-09 13:14:42
rainman: Dzielenie spoleczenstwa bylo zawsze. Czesciowo podzial jest wkodowany i nigdy nie zniknie. Natomiast dla poszczegolnych grup jest mniej lub bardziej odczuwalny w zaleznosci od zwycieskiego emblematu. Ty tego wlasnie nie ogarniasz bo nie potrafisz wyjsc ze swojego pudelka tylko mowisz - moje nie jest na wierzchu.
2019-04-09 13:17:27
jasper: widac pisowskie trolle zaczynaja przed wyborami dzialac. Ile daja? czyzby wystarczajaco duzo, zeby sie zeszmacic ?
2019-04-09 13:26:49
rainman: Nie odebrales po prostu wystarczajacych nauk w szkole aby zdiagnozowac sytuacje i jedyne co pozostaje to potwierdzenie moich przemyslen przez obrzucenie innych blotem.
2019-04-09 13:32:00
tom lem: Widzisz rainman, jasperek może się zeszmacić, tylko dają zbyt mało na jego aspiracje.
2019-04-09 14:47:06
skuter66: Człowiek dziwny jest, większość wpisów przekonuje mnie, żeby głosować na PIS, może zacznę chodzić też do kościoła?
2019-04-09 15:03:39
luizi: krzysztof.mm strajk może i jest dozwoloną formą protestu ale za naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych grożą konsekwencje (kodeks pracy) i tak powinno być w tym przypadku. Strajk nie stanowi przyczyny odwołania zajęć w przedszkolu i szkole oraz jej zamknięcia. A co zrobili? I to jest w porządku?
2019-04-09 15:18:38
jasper: skuter66, kto zabrania ci chodzic do kosciola czy glosowac na PiS. Pisze o klamstwach i obludzie nie tylko obecnej partii rzadzacej ale i KK. W rezimowej o tym nie mowia :)
2019-04-09 15:26:48
jasper: Prezes Kurski od TVP nie na darmo mowil, ze ciemny lud wszystko kupi. Jak widac powyzej , to sie za bardzo nie pomylil :)
2019-04-09 15:39:40
tom lem: Wreszcie jasper-Q dociera, że lepiej rzecz obejrzeć przynajmniej dwustronnie niż tylko na płaskiej platformie TV
2019-04-09 17:19:23
krzysztof.mm: luizi, ty chyba nie czytasz tego co piszesz albo nie rozumiesz pojęcia strajk - za to raczej na pewno uwierzyłaś/eś w partyjną propagandę
2019-04-09 17:28:16
krzysztof.mm: @jasper - tym trollom nie płacą - po pierwsze PiS nie lubi płacić za robotę, po drugie za ten poziom tekstów to faktycznie się nic nie należy - wzrost aktywności tych pożal się boże PiS-kliwych grafomanów to rezultat ekstazy nerwowej jaka ich ogarnia w przeczuciu nadchodzącej klęski wyborczej pisiactwa i nieuchronności [słusznie] spodziewanych kar za przestępstwa masowo w ciągu ostatnich przeszło trzech lat popełniane przez PiSowską władzę i jej protegowanych
2019-04-10 05:50:07
bronek91: „Niech państwo stanie: wyłączmy rząd!” 2. Skuteczność wymaga zmobilizowania szerokich mas społecznych, a - zanim to nastąpi - wielu środowisk, których opór może sparaliżować funkcjonowanie państwa; wymaga to rozmów prowadzonych przez opozycję i czołowych działaczy społecznych z centralami związków zawodowych (w szczególności ZNP) i przedstawicielami biznesu (Polska Rada Biznesu, Business Centre Club, Konfederacja Lewiatan). Z pozdrowieniami od Bartosza Kramka... Oczywiście wszystko z myślą o dzieciach! O ile dobrze pamiętam, okolice CIAMAJDANU 16-12-2016r.
2019-04-10 11:03:48
rainman: Osobiscie nie sadze aby byly tutaj trole PiS, ale z pewnoscia sa tutaj ludzie ktorzy maja wyrzuty sumienia z powodu partyjnej legitymacji. I liczba archiwalnych egzemplarzy wyborczej na strychu nic nie zmieni. Proponuje - tak jak kilkanascie miesiecy temu - polozyc sie na plycie rynku, zrobic zdjecie i napisac na fb, ze w Cieszynie juz pałują.
2019-04-10 19:23:08
jasper: rainman, rozumiem, ze piszesz o sobie. Zaklinanie rzeczywistosci nic nie zmieni. Obluda, klamstwa, zaklamanie, hipokryzja, nepotyzm, falszywe interpretacje, misiewicze- wypisz, wymaluj PiS.
2019-04-10 19:48:24
bronek91: raczej cieszyńskie starostwo.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: