Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Blokować, nie blokować?

To, co dla jednych bywa pożyteczne, dla innych jest zabójcze. Świetnym przykładem ze świata reklamy internetowej jest Adblock, czyli jedna z najpopularniejszych wtyczek do przeglądarek internetowych blokująca reklamy. Wtyczka filtruje treść strony, rozpoznając pliki, animacje i wyskakujące okna z reklamami. Szacuje się, że zainstalowało ją już 30% Internautów.

Choć wtyczka jest legalna, jej działanie znacznie uderza w rynek reklam. Na wojnę z twórcami Adblocka na Androida wystąpił Google, który stworzył platformę na ten system, zarabiającą głównie na reklamach. Usługa Adblocka i inne podobne zniknęły w efekcie z bazy oprogramowania na ten system.

Można zastanawiać się, czy Adblock jest dobry, czy nie i komu tak na prawdę służy. Jasne, nikt z nas nie lubi nachalnych reklam, wyskakujących okienek, których nie da się zamknąć. Z drugiej strony chętnie korzystamy z wielu portali i serwisów za darmo, nie płacąc za content, czyli treść, a często dochody z reklam są dla tych stron (również regionalnych, tak, jak np. dla OX.PL) jedynymi źródłami dochodów. Przyczyniamy się w ten sposób do upadku tych stron lub do zubożenia treści (wiadomo – mniej zarobku – mniej pracowników – mniej treści).

Firmy z branży reklamowej lub serwisy informacyjne, tematyczne itd. mają do wyboru (jeśli liczba użytkowników instalujących Adblocka będzie wzrastać) albo wprowadzić odpłatność za treści (tzw. paywall, czyli ograniczenie dostępności treści do osób, które wykupią dostęp) lub blokować dostęp do treści użytkownikom, którzy mają zainstalowaną wtyczkę (np. skrypty na stronie, które proszą o wyłączenie wtyczki). Tak właśnie dzieje się już w Stanach Zjednoczonych, gdzie serwisy wprowadziły blokadę dla Internautów z włączonym Adblockiem i Użytkownicy poczęli masowo odinstalowywać wtyczkę. Jeszcze dalej poszły Chiny, które od 1 września prawnie zakazały instalowania Adblocka i jemy podobnych, blokujących reklamy, rozszerzeń.

Wg naszych badań na Śląsku Cieszyńskim Użytkownicy korzystający z Adblocka to liczba niemal o połowę mniejsza niż na świecie (globalnie to ok 30%, na lokalnym rynku ok. 18%).

Jeśli uważamy Adblocka za wybawcę uciśnionych reklamami internautów, warto byśmy wiedzieli, że twórcy Adblocka wprowadzili coś, co nazywa się „białą lista”, czyli ni mniej ni więcej lista firm, która Adblockowi zapłaciły, by ich reklamy mogły się wyświetlać (nawet 2/3 zysku z reklam)… Komu więc służy Adblock? Czy Internautom, czy też firmie, która – pozyskując klientów wtyczek – próbuje wymusić na stronach i portalach haracz za wyświetlanie ich reklam…?

Nie chcemy wszechobecnej reklamy, ale z drugiej strony nie chcemy również płacić za treści. A inaczej się w większości przypadków (jeśli strona nie jest dotowana przez Państwo/Unię/Fundacje itp.) się nie da. Jeśli zainstalujemy wtyczkę, a korzystamy ze strony, na której ktoś zapracował na treść (zdjęcia, filmy, teksty), to tak, jakbyśmy najzwyczajniej uniemożliwili mu zarobek. Jakbyśmy odebrali należącą się mu zapłatę…

Warto zastanowić się, czy my chcielibyśmy być w ten sam sposób potraktowani przez naszych klientów…

A co Wy myślicie o blokowaniu reklam, płatnych serwisach czy reklamach internetowych? Zachęcamy do komentowania i udziału w naszej sondzie.
 

 

 

vdka

źródło: OX.PL
dodał: NG

Komentarze

5
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2016-08-12 16:09:49
funmark: Brakuje jeszcze tego : \"nie płacić za dostęp do serwisu i nie ogladać żadnych reklam\" . Rynek się sam wyczyści.
2016-08-13 08:04:43
qqłka: Bez Adblocka nie da się normalnie stron przeglądać. Bez niego zamiast się skupić na treści ciągle trzeba walczyć z wyskakującymi reklamami. Adblocka używam od lat, a jak ktoś myśli o wprowadzaniu opłat to są i będą inne portale z takimi samymi informacjami. Np. \&quot;parkiet.com\&quot; wprowadził opłaty 3zł + VAT za przeczytanie całego artykułu. Nie wiem jak cenne informacje byłyby tego warte. To samo na innych stronach mam za darmo. <br />
2016-08-13 08:43:15
Godefroy: Nie wyobrażam sobie przeglądania internetu bez adblocka, wszędzie gówniane reklamy, gównianych produktów, które tylko irytują i przeszkadzają w odbiorze treści.<br />Niestety winny temu jest dziki kapitalizm, gdzie na każdym kroku ktoś coś komuś próbuje sprzedać, reklamy są wszędzie, radio, internet, tv, w skrzynce pocztowej miliony zasranych ulotek, na widok których człowiekowi aż się przykro robi, że drzewa są wycinane po to, żeby jakiś kaufland czy lidl, oznajmiali co dwa dni, że mają promocje na kosze wiklinowe i pampersy, jadąc samochodem, nie można się skupić na drodze, bo wszędzie billboardy z reklamami, dobrze, że jeszcze po domach nie chodzą agenci z różnych firm i nie śpiewają piosenek z motywami z reklam.<br />
2016-08-13 19:58:33
ssijpaledziwko: \&quot;dochody z reklam są dla tych stron (również regionalnych, tak, jak np. dla OX.PL) jedynymi źródłami dochodów\&quot; ta a haracz za wystawienie ogłoszenia kto pobiera ?
2016-08-13 20:56:45
dyszol: \&quot;Jeśli zainstalujemy wtyczkę, a korzystamy ze strony, na której ktoś zapracował na treść (zdjęcia, filmy, teksty), to tak, jakbyśmy najzwyczajniej uniemożliwili mu zarobek. Jakbyśmy odebrali należącą się mu zapłatę...\&quot;. Okrutna bzdura. To, że ktoś stosuje się do tandetnej, nachalnej i prymitywnej reklamy na całą stronę ni mniej, nie więcej po prostu nie ma szacunku dla swojego klienta. Dobra reklama jest dyskretna i skuteczna. Rynek reklamowy sam się niszczy stosując te kretyńskie nachalne rozwiązania, bo są tanie i wygodne. Wybitnie widać podobną patologię w reklamie outdoorowej. Mądry content publisher nie ma tandetnych reklam, ma grono odbiorców i zarabia. Ox ostro bada ryneczek, coś jest na rzeczy.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: