Z Cieszyna zniknie dawna strażnica graniczna
Miasto chce przypomnieć o tramwaju, który kursował 100 lat temu. Przebieg trasy upamiętni ślad. - Będzie to jeden podświetlany tor, biegnący wzdłuż całej niegdysiejszej trasy. Zaznaczone zostaną też miejsca, w których znajdowały się przystanki. W każdym z nich znajdą się informacje dla turystów przybliżające miejsce, w którym się znajdują, a także promujące okoliczne atrakcje– podkreśliła burmistrz.
W muzeum będzie prezentowana makieta tramwaju, a także pamiątki z nim związane: zdjęcia i pocztówki. Na razie miasto tworzy projekt, zgodnie z którym zrealizowany zostanie pomysł. Koncepcja ma być gotowa na wiosnę 2019 roku. - Aby go zrealizować, będziemy poszukiwali funduszy zewnętrznych, ponieważ jest to kwota rzędu ok. 20 mln zł – powiedziała burmistrz.
To oznacza raczej na pewno, że realizacja gotowej koncepcji nie rozpocznie się w przyszłym roku. Miasto ma bowiem ważniejsze inwestycje do zrealizowania. - Przede wszystkim musimy poczekać na "uciepłownienie" ul. Głębokiej, którą niegdyś wiodła trasa tramwaju. To zostanie zrealizowane w przyszłym roku. Liczę jednak, że do 2022 r. uda się sfinalizować projekt – mówiła burmistrz na konferencji.
Rok temu miasto zleciło specjalną analizę, czy możliwe jest przywrócenie tramwaju, który kursowałby trasą, którą jeździł 100 lat temu. Okazało się jednak, że jest to niemożliwe technicznie, a także zbyt kosztowne. - Polskie przepisy nie dopuszczają do ruchu tramwajów wąskotorowych, jakie kiedyś w mieście kursowały. Z kolei przy zastosowaniu współcześnie używanego rozstawu szyn wagony miałyby duże kłopoty na zakrętach dawnej trasy. Gdyby wytyczyć nową trasę, to też nie byłoby łatwo, bo Cieszyn jest miastem położonym na terenie górzystym – mówiła wiosną br. Renata Karpińska z cieszyńskiego magistratu.
Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Liczyła niespełna 1,8 tys. m. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodnią częścią, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn).
Tramwaj jeździł od ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez most na Olzie, główną ulicę współczesnego Czeskiego Cieszyna aż do dworca kolejowego. Linia istniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostało podzielone między Polskę i Czechosłowację, choć kontrola graniczna uniemożliwiała utrzymanie płynności. Ostatni raz podróżni jechali tramwajem w 1921 roku.
anszaf
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.