Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Wypełni komunikacyjną lukę

W 2030 roku pierwszy pociąg ma przejechać linią 190 z Bielska-Białej do Skoczowa.  Samorządowcy z Bielska-Białej, Cieszyna i Skoczowa podkreślali dziś na konferencji prasowej, jak duże znaczenie dla rozwoju regionu ma odtworzenie tej trasy kolejowej. 

Entuzjazm samorządowców

 - Nie mam wątpliwości, że połączenie kolejowe musi być. Widzę, jak to działa w Czechach, jak wielu ludzi korzysta z kolei. Wiem, jak dobre możemy mieć połączenia, jeśli uda się to zrealizować. Mieszkańcy czekali na to 14 lat. Liczę, że za kilka lat z Cieszyna będzie można wszędzie dojechać. - podnosił Mieczysław Szczurek, starosta cieszyński.

 Mirosław Sitko, burmistrz Skoczowa podkreślił natomiast, że miasto jest obecnie zakorkowane. -  90 autobusów codziennie jeździło z Wisły i Cieszyna do Bielska-Białej. To ogromna ilość. Potem, gdy "zwinięto" tory ludzie kupowali stare samochody, by móc dojeżdżać do pracy lub szkoły. Nie ma już gdzie parkować. Przejazd przez Skoczów w weekend to koszmar. (…) Kolej może rozładować korki. - wyjaśnił.

Zdaniem burmistrza Skoczowa rozkład jazdy na odbudowanej trasie kolejowej powinien być stabilny, a nie zmieniany co kilka miesięcy. Zaapelował również, by przy okazji inwestycji, odrestaurować dworzec w Skoczowie.

Andrzej Płonka, starosta bielski zauważył, że  linia 190 z Bielska-Białej do Skoczowa jest łącznikiem między Cieszynem i Krakowem.  -  W boomie inwestycyjnym, z którym mamy do czynienia, są rzeczy ważne, które wybiegają w przyszłość nie na 5 czy 10 lat, ale na pokolenia. Kolej takie przesłanie niesie, niezależnie od tego, jak przebiegał będzie rozwój motoryzacji. - wyjaśnił.

 

Także Jarosław Klimaszewski, prezydent Bielska-Białej podkreślił, że miastu zawsze zależało na odtworzeniu linii, która jest niezmiernie ważna dla rozwoju regionu. - To sieć nie tylko subregionalna, ale też międzynarodowa w kierunku na Cieszyn i granicę z Czechami.

Nowe przystanki

Obecny na konferencji Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej  powiedział, że  modernizacja 22-km odcinka linii kosztować ma około 350 mln zł netto. 85 procent potrzebnej kwoty pochodziło będzie z Programu Kolej+. Resztę sfinansują samorządy, w tym województwo śląskie.

Według ministra na długości ponad 20 km zmodernizowane zostaną tory i sieć trakcyjna, przebudowanych zostanie kilkadziesiąt obiektów inżynieryjnych, przejazdów i przejść kolejowych. W przyszłości pociągi pojadą z większą prędkością, do 100 km na godzinę.

 Na trasie powstaną także nowe przystanki kolejowe. - Niektóre zostaną odbudowane. Możliwe są też drobne relokacje, bo czasy się zmieniły i nie wszędzie, gdzie niegdyś przystanki były, można je pozostawić. – wyjaśnił.

 Janusz Pierzyna, wójt Jasienicy dodał, że mieszkańcy Jasienicy chcieliby, aby obecny przystanek kolejowy przy ul. Cieszyńskiej, na granicy Jaworza i Jasienicy, przesunąć około 200 metrów w stronę Skoczowa. Z informacji, które mamy od wójta Jaworza wynika, że Jaworzanie nie chcą kolei. - wyjaśnił.

Wójt dodał, że ciężko będzie zlokalizować nowy przystanek w Farzynie, dzielnicy Jasienicy, która przylega do linii kolejowej. Bardziej prawdopodobne jest stworzenie przystanku na Begonii. 

 Wójt Jasienicy powiedział na konferencji, że „wszyscy pracowaliśmy przez wiele lat, żeby nie zapomniano o tej linii.  - Za Austrii, w 1881 roku, ktoś ją wybudował i ponad 130 lat kolej funkcjonowała. W 2009 roku zaczęło się wygaszanie linii,. W lutym 2013 roku pojechał ostatni pociąg. To było smutne. (…) Większość samorządów zadeklarowała wsparcie, także te, które nie są na trasie, jak Ustroń, Wisła, czy Goleszów. Aglomeracja musi oddziaływać na cały region.  - podkreślił. 

 Grzegorz Puda zaznaczył natomiast, że modernizacja linii wypełnia lukę komunikacyjną, ponieważ obecnie wielu mieszkańców podnosi, że praktycznie nie ma komunikacji zbiorowej. - Głównie obsługują ją prywatne firmy transportowe. Kolej stanie się alternatywą. Mieszkańcy będą mogli bezpiecznie i szybko przedostać się z Bielska-Białej do Cieszyna czy do Ustronia lub Wisły. - przekonywał.

(ach)

 

źródło: ox.pl
dodał: red

Komentarze

12
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2023-04-13 19:17:18
"tom": ... jak szybko można zmienić zdanie to tylko wypowiadający się w temacie zapominają, jeszcze niedawno bronili tezy, że dwupas do Bielska starczy. Najlepszy jest pomysł nowych przystanków od bani, których gęstość jest większa niż tramwajowych ;-)
2023-04-13 19:42:03
one: Proponuję zacząć od usprawnienia kolejki w wydziale komunikacji. Na załatwienie rejestracji czekałem ostatnio w kolejce 3 godziny
2023-04-13 20:41:56
edward pilich : Gratuluję tempa realizacji ale żeście błysnęli jak flesz
2023-04-13 21:54:38
Donek: To będzie miało sen jak kolej będzie tania. Bilet Cieszyn Skoczów linea dla emeryta kosztuje 5,60 a pociągiem 6,40, a samochodem 6,10, Każdy dzisiaj umie liczyć. Taka droga kolej będzie wozić pszczoły luzem niestety. Nie rozumiem takich drogich biletów kolei. Czym to jest podyktowane może mi ktoś odpowie.
2023-04-13 22:24:51
ciotka matylda: Gwarantem powodzenia ,tej naprawdę wyczekiwanej inwestycji, będzie minister od wyborów kopertowych czy może budowniczy IZERY? Domek!Zapomniałeś,że pociągu serwują kremówki,więc odlicz od ceny biletu około 4 złote .☹️
2023-04-13 23:40:55
Artur_z_bažin: 2030. Damian i spółka pójdą w zaparte, tak obstawiam.
2023-04-14 12:31:01
Ar--Ai: pic na wodę fotomontaż, obiecywanie dzisiaj że za 7 lat kilkanaście km torów łaskawie władza wyremontuje to z grubej rury prosto w ciemny lud wymierzony fejk
2023-04-14 12:33:19
Ar--Ai: prawdę powiedziawszy wstydzić się powinni ci co te wielkie plany ogłaszają, w XXI wieku, w UE, przy setkach miliardów euro co roku do Polski płynących
2023-04-14 18:50:39
św. Patryk.: Donek te bilety kolejowe co piszesz że są za drogie to i tak za friko w stosunku do kosztów, na naszym terenie gdzie dużo dobrych dróg i wszyscy mają samochody kolej nigdy nie będzie rentowna, pociągi jeżdżą puste a koszty olbrzymie
2023-04-14 21:17:49
RysiekK22: będzie rentowna po spełnieniu warunków absolutnie koniecznych o których nauczałem wielokroć : 1 restrykcje przeciw motopatologii, 2 transport naprawdę miejski/wiejski uzupełniający usługę kolejową
2023-04-17 05:11:40
Boska Adela: tu jest czarno na białym napisane dlaczego polskie koleje się pozwijały i dopóki pozostaną państwowe nigdy nie będą działały tak jak byśmy chcieli, o rentowności na trasach lokalnych szkoda nawet mówić - od czasu PRL-u nic się nie zmieniło w mentalności kolejorzy, na kierowniczych stołkach partyjne miernoty a na pracowniczych etatach tym bardziej wszystko wszystkim zwisa, pasażer jest tylko kłopotem - https://www.onet.pl/informacje/smoglabpl/tego-mozemy-zazdroscic-czechom-na-prowincji-zyje-sie-wygodnie/2w4t7sd,30bc1058
2023-06-13 21:20:50
blookerss: Edek Sale.. z Ogrodzonej kiedy Żonę przeprosisz !!
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: