Wokół Święta Wniebowzięcia, czyli o Maryi w protestantyzmie
”Owe „wielkie rzeczy” nie są czymś innym, jak tylko faktem, że została Matką Boga. Otrzymała tak liczne i tak wielkie dobra, ze nikt nie jest w stanie tego pojąć. Oto w istocie źródło wszelkich zaszczytów i wszelkiego szczęścia. Dlatego też jest Ona osobą jedyną pośród całego rodzaju ludzkiego, osobą wyniesioną ponad wszystkich i nikt Jej nie dorównuje… Nikt, kto o Niej mówi czy zwraca się do Niej, nie może powiedzieć czegokolwiek większego, nawet gdyby miał tyle języków, co liści na drzewach, gwiazd na niebie czy piasku w morzu. Co znaczy być Matką Boga, trzeba przenikać także sercem. [… ] Należy Ją wzywać, by Bóg ze względu na Nią udzielił tego i to uczynił, o co Go prosimy.” – pisał przed wiekami w swoim „Magnificat” nikt inny, tylko sam Marcin Luter.
Niniejszy cytat z Ojca Reformacji może stać się inspirujący także z okazji zbliżającego się święta Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, kiedy piętnastego sierpnia cała Polska przeżywa kulminację i cel ruchu pielgrzymkowego.
Po wielu latach także teologowie katoliccy zauważają niedostrzegane uprzednio wątki duchowości Lutra. Ksiądz Stanisław Celestyn Napiórkowski, nie unikając problemów teologicznych i trudnej odmienności między wyznaniami docenia dziś „coś z głębi teologicznej intuicji, z celności słowa, dynamizmu i jędrności języka, szczerej pobożności, duszpasterskiego zatroskania i katechetycznego talentu”. Teolog pisze o tym, przytaczając również wypowiedzi Lutra o Maryi w artykule pt. „Przemiany katolickiego obrazu Lutra” w szóstym tomie zeszytów z cyklu „Z problemów reformacji” z r. 1993.
Niezależnie od różnic teologicznych, odmienności tradycji, nieakceptowania przez ewangelików dogmatów o niepokalanym poczęciu i wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny, należy odrzucić uproszczony obraz negatywnego stosunku do Matki Boskiej i zupełnego lekceważenia zagadnień maryjnych w tym kościele. Spośród reformatorów Marcin Luter poświęcał Maryi najwięcej uwagi, kultywując ducha tradycyjnej pobożności średniowiecza, ale także inni zauważali tę problematykę w kontekście wypowiedzi Nowego Testamentu. Luter podkreślał doniosłość znaczenia terminu Theotokos – Matka Boga zawartego w wyznaniu wiary z soboru w Efezie / rok 431/. Wielki reformator dostrzega postać Maryi w kontekście współegzystencji boskiej i ludzkiej natury Chrystusa.
O protestanckim rozumieniu problemów maryjnych na portalu ekumenizm.pl pisze Dariusz P. Bruncz. Maryja – Matka Boga zwana przez protestantów także Siostrą w Wierze jest również obecna w liturgii Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego, zwłaszcza podczas okresu bożonarodzeniowego, a Dzień Nawiedzenia Maryi przypada drugiego lipca.
Warto poszerzyć swoją wiedzę w tym temacie, szczególnie na Śląsku Cieszyńskim, aby w atmosferze szczerego szacunku budować niełatwy, ale konieczny dialog ekumeniczny.
Szymon Broda
Patrz portal www.ekumenizm.pl
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.