Wiadukt z Wisły będzie zabytkiem?
W piśmie czytamy: „Śląski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Katowicach zawiadamia o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie wpisu do rejestru zabytków nieruchomych woj. śląskiego następującego zabytku: - wiadukt kolejowy nad ul. Turystyczną i potokiem Łabajów w Wiśle-Głębcach, murowany, z lat 30. XX w., zlokalizowany na działkach ewidencyjnych nr 5794/69, 5573/7, 5844, 5845, 5846/11, obr. 0002 Wisła, gm. Wisła, pow. cieszyński, woj. śląskie.”
Póki postępowanie się nie zakończy na obiekcie nie można dokonywać żadnych prac: "[...] od dnia wszczęcia postępowania w sprawie wpisu zabytku do rejestru do dnia, w którym decyzja w tejsprawie stanie się ostateczna, przy zabytku, którego dotyczy postępowanie, zabrania się prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych i podejmowania innych działań, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku. Zakazten dotyczy także robót budowlanych objętych pozwoleniem na budowę albo zgłoszeniem"
Wiadukt kolejowy w Wiśle Łabajowie to obiekt inżynieryjny liczący sobie 120 metrów długości i do 25 metrów wysokości. Budowla jest chętnie odwiedzana i fotografowana. Malownicza położenie przywodzi na myśl niemal szwajcarskie widoki.
Wiadukt powstał w latach 1931 – 1933 w trakcie budowania linii kolejowej do Wisły Jego budowniczym był inż. Ksawery Goryanowicz. Wiadukt jest zbudowany z betonu i ma siedem przęseł. Pod nim przebiega droga prowadząca do osiedla Łabajów oraz potok o tej samej nazwie. Początkowo zakładano, że linia kolejowa będzie poprowadzona dalej będzie – miał zostać wybudowany tunel pod Przełęczą Kubalonka aż do Istebnej i dalej linia miała ciągnąc się aż do Zwardonia. Niestety wybuch II wojny światowej pokrzyżował plany kolejarzy i do pomysłu już nie powrócono. Do dziś linia jest czynna i kursują na niej pociągi jadące do stacji Wisła Głębce.
Dwa lata temu obiekt przeszedł modernizację – była to część inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA na prawie 460 milionów, podczas której zmodernizowano ponad sto obiektów inżynieryjnych, w tym ten wiślański.
NG/mat.pras.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.