Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

W Cieszynie chcą kupić autobusy, ale...

Pierwszy przetarg bez złożonych ofert, drugi - z jedną, ale powyżej zakładanej kwoty. W Cieszynie szukają dostawcy autobusów elektrycznych, ale na razie szczęścia nie mają.

Miasto Cieszyn od jakiegoś czasu stara się wymienić swój tabor autobusowy. W ostatnich latach w mieście pojawiło się już kilka nowoczesnych autobusów elektrycznych [Pisaliśmy: Elektryczne autobusy już w CieszynieZasilą szeregi elektryków].

Ostatnio jednak Gmina nie ma szczęścia – mimo otrzymanego dofinansowania [pisaliśmy: Kolejne elektryki w Cieszynie] w ogłoszonym w maju br przetargu nie spłyneła ani jedna oferta. Zaś w ogłoszonym później w sierpniu - jedna, ale przekraczająca ustaloną kwotę. 

Pierwszy przetarg, ogłoszony w maju 2025 roku, zakończył się bez rozstrzygnięcia – nie wpłynęła wówczas żadna oferta. Gmina Cieszyn ponowiła więc procedurę 26 sierpnia 2025 roku, wciąż z finansowym wsparciem z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Tym razem postępowanie przyniosło oczekiwany rezultat.

Na realizację zamówienia miasto zamierza przeznaczyć 15 050 772 zł brutto. Zgodnie z informacją z otwarcia ofert z 15 października 2025 roku, jedyną ofertę złożyła czeska firma SOR Libchavy spol. s r.o., proponując kwotę 17 124 559,38 zł brutto, czyli sporo powyżej planowanego budżetu.

Nowe autobusy o długości do 10 metrów mają być fabrycznie nowe, identyczne i wyprodukowane przez jednego producenta nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dostawą. Każdy z nich ma spełniać unijne wymogi bezpieczeństwa (GSR2 – General Safety Regulation 2) i być gotowy do rejestracji oraz eksploatacji w Polsce. Wykonawca ma udzielić co najmniej trzyletniej gwarancji całopojazdowej bez limitu kilometrów, ośmioletniej na powłoki lakiernicze, dziesięcioletniej na szkielet nadwozia i zabezpieczenie antykorozyjne oraz sześcioletniej na baterie. Producent zapewni również dostępność części zamiennych przez minimum 15 lat.

Przy ocenie ofert największe znaczenie w ogłoszonym przetargu miała mieć cena (60% punktacji), następnie parametry techniczno-eksploatacyjne (25%) i okres gwarancji (15%).

 

Nowe autobusy, które mają zastąpić sześć wysłużonych pojazdów z silnikami diesla, ograniczyłyby emisję gazów cieplarnianych o 137 ton ekwiwalentu CO2 rocznie.

 

Informacje szczegółowe o zakończonym przetargu znajdziecie TUTAJ

 

NG

źródło: ox.pl
dodał: NG

Komentarze

3
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2025-10-16 13:45:10
Afot: Super, że miasto chce przeznaczyć 15 050 772 zł brutto na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 137 ton rocznie. Od razu tak przyjemniej płacić tu podatki. /ironia/.
2025-10-16 16:54:32
Bugs: Ekologia dla idiotów, od 2026 r. bioodpady będą musiały być dzielone na dwie kategorie: bioodpady zielone (np. trawa, liście, drobne gałęzie), bioodpady kuchenne (np. resztki jedzenia, fusy z kawy, obierki). Szykujmy się na podwyżki za odbiór śmieci, bo na te drugie odpady będzie (obowiązkowy?) nowy kosz. "Zakup 80-litrowych pojemników na bioodpady kuchenne spadnie na barki mieszkańców. Te SPECJALNE KOSZE, wyposażone w otwory wentylacyjne, mają ograniczać nieprzyjemne zapachy i wspierać proces kompostowania". Śmieją się (z samych siebie) już tylko idioci.
2025-10-17 11:09:07
RysiekK22: do Afota :ograniczanie gazów cieplarnianych wogóle nie jest zadaniem władzy lokalnej . Ona ma dbać o usuniecie smogu z miasta. ------------ Poza tym uwaga ogólna : wybór pojazdów dla zbiorkomu to też jest zadanie przerastające władze lokalne . Zarówno pod względem możliwości intelektualnych tych ekip żądzących które nie rozumieją sie na transporcie, jak i tego że te władze nie mają wpływu na produkcje ( mogłyby, gdyby połączyły sie w grupy zakupowe i wymuszały określone parametry - to wniosek dla "aglomeracji beskidzkiej" )) --- REalizacja polityki transportowej powinna odbywać się na poziomie władzy centralnej, która może uchwalać prawo faworyzujące określone działania , a nawet wprost sterować produkcją tak by parametry pojazdów była zgodna z prowadzoną polityką transportową. Na przykład państwowa fabryka aut zamiast próbować robić luksusowe zabaweczki dla burżuji ( takie były ostatnie projekty Izery - na szczęście zaniechane ) powinna robić auta miejskie na taksówki , a zamiast wojskowych ciężarówek do realizacji obłędnych planów wojennych minibusy miejskie ( to apropo żałosnego końca rafaka )
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: