W centrum Istebnej nowych przejść dla pieszych nie będzie
Janusz Buzek, Radny Sejmiku Województwa Śląskiego, zaniepokojony brakiem przejść dla pieszych w centrum Istebnej, zwrócił się do Marszałka Województwa Ślaskiego, Mirosława Sekuły z prośbą o poprawę bezpieczeństwa pieszych na DW 941 w Istebnej. - Piszę w sprawie skrzyżowania drogi wojewódzkiej z drogą gminną, które znajduje się w centrum Istebnej nieopodal kościoła pod wezwaniem Dobrego Pasterza. Przy skrzyżowaniu nie ma przejścia dla pieszych. Sytuacja ta stwarza duże zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców - pisze w interpelacji radny: - Dowiedziałem się, że wybudowanie przejścia nie jest możliwe z racji obowiązujących przepisów prawa. Sytuacja jest paradoksalna, ponieważ przepisy regulujące budowę przejścia blokują wdrożenie rozwiązania podnoszącego bezpieczeństwo ruchu pieszych i pojazdów. Proszę o informację, czy istnieje możliwość innego sposobu wykluczenia zagrożenia, na przykład poprzez wybudowanie ronda albo/i progów zwalniających bezpośrednio przy skrzyżowaniu, względnie stworzenie przejścia dla pieszych kilkadziesiąt metrów od skrzyżowania w kierunku do Jaworzynki? Jeżeli takie możliwości istnieją, proszę o ich realizację bez zbędnej zwłoki.
Na razie przejść dla pieszych jednak nie będzie, bo to niezgodne z przepisami. Będzie jednak zmiana organizacji ruchu i parkowania w tym miejscu - zostało to postanowione już wcześniej, w styczniu w projekcie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach - Projekt [Zarządu Dróg Wojewódzkich] został zatwierdzony przez Marszałka Województwa Śląskiego pismem nr KT RIR.8022.11.2013.BAL z dnia 12 lutego 2013r. Projekt organizacji ruchu obejmował przede wszystkim uporządkowanie parkowania oraz ruchu pieszego. Przejście dla pieszych ww. projekcie organizacji ruchu nie zostało wyznaczone z uwagi na ukształtowanie terenu oraz istniejącą infrastrukturę w otoczeniu drogi (m.in. zatoki autobusowe). Z informacji przekazanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach wynika, iż wprowadzenie organizacji ruchu wg zatwierdzonego projektu i nastąpi niezwłocznie po podpisaniu umowy z wykonawcą, który został wyłoniony w trakcie procedury przetargowej. Po wprowadzeniu organizacji ruchu zgodnej z zatwierdzonym projektem będą prowadzone w dalszym ciągu obserwacje ruchu i zachowań zarówno pieszych jak i kierujących pojazdami, które pozwolą na podjęcie decyzji o ewentualnej kolejnej modyfikacji stałej organizacji ruchu w ramach obowiązujących zapisów prawnych - pisze w odpowiedzi Stanisław Dąbrowa, Członek Zarządu Województwa, dodając, że ze względu na ukształtowanie terenu oraz zabudowę niemożliwe jest również wybudowanie ronda.
Skrzyżowanie rzeczywiście jest dość trudne, znajduje się na wzniesieniu, a dodatkowo tuż przy drodze stoją budynki i - zarówno jadąc od strony Jaworzynki, jak i od strony Wisły - kierowcy mają ograniczoną widoczność. Z drugiej strony mieszkańcy doskonale wiedzą, że na tym skrzyżowaniu trzeba zachować szczególną ostrożność, więc uważają. W tym miejscu nie doszło ostatnio do poważnego wypadku, więc może - szczególnie dla osób przyjezdnych - wystarczy przed skrzyżowaniem umieszczenie znaku ostrzegawczego, np. A-30 wraz z tabliczką „Piesi”?
A jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do komentarzy.
Zobacz:
NG
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.