Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Urząd skarbowy z pomocą

Nowe narzędzia służące wsparciu i pomocy podatnika wprowadza wkrótce urząd skarbowy. Pojawi się m.in. asystent podatnika. Kto będzie mógł skorzystać z pomocy i na czym ona będzie polegać mówi Beata Matuszny, Starszy Komisarz Skarbowy z Referatu Obsługi Skarbowej Urzędu Skarbowego w Cieszynie.

Ciekawą informacją jest zapewne, szczególnie dla początkujących przedsiębiorców, możliwość skorzystania z pomocy asystenta skarbowego: - Od 1 września mikroprzędsiębiorca, na starcie działalność gospodarczej, będzie mógł skorzystać z pomocy asystenta podatnika. Nowe stanowiska pojawią się pilotażowo w 50 urzędach skarbowych uruchamiających centra obsługi, a od 1 stycznia 2016 r. we wszystkich urzędach. Instytucję asystenta podatnika wprowadza ustawa o Administracji Podatkowej. Jest to jedno z narzędzi Systemu Obsługi i Wsparcia Podatnika, którego głównym celem jest wzmocnienie usługowej roli Administracji Podatkowej i wsparcie podatników w ich indywidualnych sprawach – wyjaśnia Beata Matuszny.

Na czym ma polegać pomoc asystenta? - Obsługa podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą przez asystenta podatnika obejmować będzie przede wszystkim udzielanie informacji w zakresie wypełniania deklaracji podatkowych (także składanych elektronicznie), udzielanie pomocy i wsparcia w konkretnych sprawach podatnika, przekazywanie informacji na temat przepisów prawa podatkowego (a w tym uprawnień przysługujących podatnikom). Czynności wykonywane przez asystenta podatnika nie stanowią doradztwa podatkowego – zaznacza pracownica Urzędu.

Asystenta podatnika wyznaczy naczelnik urzędu skarbowego w terminie trzech dni roboczych od dnia otrzymania wniosku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej jako mikroprzedsiębiorca. Asystent podatnika będzie realizował swoje zadania przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej.

To nie jedyne udogodnienie przygotowana przez urząd skarbowy: - 1 września Administracja Podatkowa uruchamia centra obsługi. To nowe udogodnienie, dzięki któremu podatnicy będą mogli załatwić swoje sprawy nie tylko we własnym urzędzie, ale zrobią to także w wybranych miejscach na terenie całego kraju. Ponadto w centrach, oprócz spraw podatkowych, będzie można złożyć wybrane dokumenty z obszaru ZUS i akcyzy – tłumaczy Barbara Matuszny.

Dotychczas podatnik mógł załatwiać sprawy tylko w swoim urzędzie skarbowym, w zależności od miejsca zamieszkania lub siedziby. - Było to szczególnie uciążliwe dla tych, którzy pracują lub studiują z dala od domu. Uzyskanie np. zaświadczenia wymagało nawet kilkusetkilometrowej podróży.  Od września, wystarczy wizyta w jednym z 50 centrów obsługi. W centrach obsługi pracownicy Administracji Podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, jak np. deklaracje uproszczone z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U od samochodów osobowych lub pobrać potwierdzenie zapłaty akcyzy, złożyć dokumenty ubezpieczeniowe (zgłoszeniowe i rozliczeniowe ). Na stanowiskach komputerowych w centrach obsługi podatnicy będą mieli dostęp do portalu podatkowego Ministerstwa Finansów, ePUAPu oraz zarejestrują działalność gospodarczą - wymienia Starszy Komisarz Skarbowy.

Sposób działania centrów będzie zestandaryzowany co oznacza, że podatnicy w każdym z nich będą mogli skorzystać z takich samych rozwiązań i być obsłużeni według jednakowych standardów.

Centra obsługi będą działały od 1 września 2015r w 50 urzędach skarbowych w całym kraju. W województwie śląskim centrum obsługi będzie zlokalizowane w Urzędzie Skarbowym w Czechowicach - Dziedzicach, oraz w Urzędzie Skarbowym w Rudzie Sląskiej.
W ww. centrach obsługi od 1 września 2015r zostanie uruchomiona pilotażowo usługa asystenta podatnika. Zgodnie z ustawą o administracji podatkowej od 1 stycznia 2016r asystent podatnika rozpocznie funkcjonowanie we wszystkich urzędach skarbowych.

vdka/mat.pras.

źródło: OX.PL/mat.pras.
dodał: NG

Komentarze

2
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2015-08-30 22:24:46
przemek1981: Urząd Skarbowy pisze się z dużej litery jako nazwa własna!!! Błąd w nazwie referatu: taki referat nie istniej!!! Więcej rzetelności i dokładnych informacji, a nie pisania byle czego!!!
2015-08-31 08:21:58
Natasza Gorzołka: Dzień Dobry! Nazwa \"urząd skarbowy\" jako ogólne określenie urzędów jak najbardziej może być pisane małą literą (i tak jest w całym artykule - bo dotyczy wszystkich urzędów w Polsce (któryś z kolegów pospieszył się i niepotrzebnie zmienił), jeśli piszemy zaś o konkretnym - z dużej (i tak było w leadzie). Co do nazwy referatu - nazwę taką podaje pracownica cieszyńskiego Urzędu Skarbowego i myślę, że Pani ta bardziej orientuje się niż ja czy Pan, jakie wydziały czy referaty w nim istnieją. Pozdrawiam
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: