Tramwaj wróci nad Olzę
Najwierniejsza kopia
Renata Karpińska, koordynator projektu „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju - rozwój transgranicznej turystyki” wyjaśniła, że replika wagonu tramwajowego ma być możliwie najwierniejszą kopią oryginału. - Cieszyńskie tramwaje wyprodukowano w 1910 r. w zakładach F. Ringhoffera w Smíchowie w Pradze. – powiedziała.
Urząd Miasta dysponuje archiwalnymi dokumentami, w których widnieją szczegóły konstrukcji pojazdów, którymi początkiem ubiegłego wieku można było przejechać od dzisiejszej ulicy Bielskiej, przez Rynek i ulicę Głęboką, następnie przez most na Olzie, dalej główną ulicą obecnego Czeskiego Cieszyna, aż do tamtejszego dworca kolejowego.
Ile miasto będzie musiało wydać na ten cel - tego jeszcze nie wiadomo. Prawdopodobnie rozstrzał cen jest duży.
Koordynator dodała, że mieszkańcy i turyści będą mogli wejść do tramwaju, usiąść i zapoznać się z krótką prezentacją, która wyświetlana będzie na umieszczonych w pojeździe monitorach. Prawdopodobnie oglądnąć będzie można krótki film, ukazujący przejazd tramwaju w latach 20 ubiegłego wieku.
W specyfikacji przetargowej czytamy, że oryginalne wagony wyposażone były w sprzęt elektryczny firmy AEG, z odbierakiem lirowym. - Podwozie było dwuosiowe, ze składanymi kratami ochronnymi; karoseria zawieszona na resorach piórowych miała półzamknięte pomosty, na których było łącznie ok. 12 miejsc stojących. Wejścia zamykały kratowe drzwi. Pomosty wyłożone były drewnem, elementy wyposażenia motorniczego były mosiężne. – wyjaśniono.
Skrzynia wagonu była drewniana, do połowy wysokości obita blachą, a dach płócienny. - Wagony były pomalowane na czerwono i biało. Dolna część skrzyni wagonu na czerwono, od linii okien na biało. Dach i podwozie były jasnoszare. Przedział pasażerski zamykany był drewnianymi drzwiami. Po bokach zainstalowano po 4 nierównej wielkości okna zewnętrzne węższe, 2 środkowe szersze; nad każdym z nich znajdowało się jedno lub dwa okna wentylacyjne. – napisano. W przedziale było 18 miejsc siedzących.
Wagon ma mieć elektryczne grzejniki ogrzewające przedział pasażerski, dostosowane do obecnych przepisów przeciwpożarowych, możliwie wiernie przypominające grzejniki stosowane oryginalnie.
Atrakcja na Moście Przyjaźni
Replika tramwaju będzie jednym z elementów przestrzeni ekspozycyjnej przy Moście Przyjaźni. Obecnie, w miejscu gdzie istniała dawna strażnica graniczna, trwa budowa Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej. Na dachu będzie taras. Turyści wejdą na niego z poziomu ulicy Zamkowej.
Wagon ustawiony zostanie na specjalnie zamontowanych szynach tramwajowych.
Tramwaj cieszyński przestał kursować 2 kwietnia 1921 roku. Był to efekt podziału miasta w 1920 roku na dwie części polską i czeską. Kontrole graniczne skutecznie blokowały sprawną komunikację.
(ach)
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.