Szkoła oducza myślenia

Do takiego jak w tytule wniosku doszli prelegenci, którzy wygłosili swe referaty podczas zorganizowanej przez Koło Naukowe Edukacji Międzykulturowej działające przy Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie konferencji naukowej pod hasłem ''Idee na przekór schematom czyli myślenie lateralne''

Konferencja, w której wystąpiło dziewięciu prelegentów, pracownicy naukowi Uniwersytetu Śląskiego, studenci, oraz zaproszeni goście, miała na celu dostrzeżenie nowych możliwości oraz metod twórczego rozwiązywania problemów, eliminację schematów oraz sztywności w postrzeganiu świata i przestrzeni. Prelegenci wygłaszali swe referaty w otoczeniu prac plastycznych wykonanych przez dzieci i młodzieży z Rodzinnego Domu czasowego Pobytu „Sindbad” z Ustronia, które to prace wzbudzały do refleksji i emocji.

Przybyłych 12 grudnia do Auli Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie przywitała Katarzyna Zloch – Przewodnicząca Koła Naukowego Edukacji Międzykulturowej, inicjatorka zorganizowania konferencji. Dziekan Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji dr hab. prof. UŚ Zenon Gajdzica pogratulował studentom inicjatywy i otworzył konferencję.

Ciekawym wprowadzeniem do tematyki było wystąpienie dr Lidii Wollman, która opowiadała o twórczości w szkole. Zauważyła, że szkoła w formie, w jakiej obecnie u nas funkcjonuje, może zabić twórczość dziecka, podczas gdy zadaniem szkoły powinno być odnalezienie i rozwijanie talentów dziecka. Niestety w szkole mało jest miejsca na indywidualne podejście do każdego ucznia, stąd wszyscy wtłaczani są w ramy programu nauczania. Cytowała światowych naukowców zajmujących się tematem, którzy w swoich wykładach przytaczają przykłady jak ten, że John Lenon w szkole nienawidził lekcji muzyki… Zwróciła także uwagę na pozycję książkową „Cyfrowa demencja”, która powinna stać się obowiązkową lekturą wszystkich dorosłych, którzy mają wpływ na wychowanie dzieci, gdyż pokazuje, jak współczesna technologia może ogłupiać dzieci. – Szkoła oducza dzieci twórczości – stwierdziła dr Lidia Wollman przekonując, że choć system edukacji nie sprzyja temu, a nauczyciel tonie w morzu narzuconej mu odgórnie biurokracji, każdy pedagog może dbać o to, by realizując założenia programowe nie zabijać w dzieciach twórczego myślenia, rozwijania krytycznego myślenia. – I niekoniecznie trzeba wszystko wiedzieć, ale trzeba wiedzieć, gdzie czego szukać – dodała. Opisała także ilustrując zdjęciami i rysunkami, jak wygląda edukacja wczesnoszkolna w innych państwach europejskich.

Kolejnym prelegentem był mgr Łukasz Matusiak, którego temat brzmiał „Wykorzystywanie metod kognitywnych w nauczaniu języka polskiego”. Jako, że jest on studentem pedagogiki oraz członkiem Koła Naukowego Edukacji Międzykulturowej, postanowił rozważyć, dlaczego spotkanie z literaturą na lekcjach języka polskiego często jest dla uczniów nieciekawe i nudne. Zauważył, że już Witold Gombrowicz zwrócił uwagę na problem, tymczasem do dzisiejszego dnia nic się nie zmieniło, a nauczyciele dalej mają tendencję do brązowienia poetów i pisarzy. - Wpaja się nam, że my jesteśmy tacy malutcy w porównaniu z pisarzami, nie możemy więc robić tego, co oni, czyli tworzyć. Kolejna przyczyna jest narodowo-wyzwoleńczy charakter naszej literatury i patetyzacja języka używanego na lekcjach. Nic więc dziwnego, że w pojęciu większości uczniów twórcze myślenie zarezerwowane jest wyłącznie dla pisarzy, muzyków, a nie dla normalnego człowieka, przeciętnego użytkownika języka... – mówił Łukasz Matusiak - Poza tym uczy się takiego bardzo matematycznego uczenia o języku. Podzielę się z wami takim doświadczeniem. Kiedy pierwszy raz otworzyłem swój podręcznik do gramatyki współczesnego języka polskiego na zajęciach w uniwersytecie, to pomyślałem, że to jest podręcznik do matematyki i chemii. Były tam rozmaite wzory matematyczne i z kolegami śmialiśmy się, że to wygląda jak wzór bimbru… - wspominał Łukasz Matusiak

Kolejny referat dotyczył kreatywności w świecie sztuki. dr Bogusław Dziadzia omówił go przechodząc przez różne epoki kończąc na współczesności.

Mgr Agnieszka Pieniążek – Regionalna koordynatorka programu „PROJEKTOR” w Katowicach przytoczyła konkretne przykłady kreatywnego myślenia.

Z kolei studentka Elżbieta Kawka przybliżyła temat animacji filmowej, dzięki której można rozbudzać twórczość u dzieci.

- Zajęcia muzyczne mają być kreatywną formą działania nauczyciela i ucznia – stwierdziła dr Anna Trzcionka-Wieczorek przedstawiając przykłady zajęć muzycznych z dziećmi w młodszym wieku.

Kolejne wystąpienie należało do studenta Dawida Stańka, który podjął się dość nowatorskiego tematu: „Rewolucja czy ewolucja? Coach nauczycielem i nauczyciel coach'em” ukazując różnice między nauczycielem a coachem.

Dość ciężkim tematem zajęła się również mgr Jolanta Krzyżewska w referacie zatytułowanym: Twórczość: jak/dlaczego to "działa"?
Ostatnim prelegentem konferencji był dr Łukasz Kwadrans, który omówił „Twórcze myślenie w pedagogice resocjalizacyjnej”. Przedstawione zostały również Metody twórcze resocjalizacji, do których należy aktywność sportowa, drama, muzykoterapia oraz plastyko terapia.

(indi)

ZOBACZ FOTOREPORTAŻ>>>
 

źródło: ox.pl
dodał: ID

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
kontakt z redakcją