Świecić czy nie świecić?
- Policjanci często spotykają się z zaskoczonymi kierowcami, gdy okazuje się, że używali świateł dziennych niezgodnie z przepisami. Nie w każdych warunkach wolno używać jedynie świateł do jazdy dziennej. Kiedy spada widoczność, trzeba włączyć światła mijania, by oświetlić auto także z tyłu, a o tym nagminnie zapominają kierowcy. Warto zapoznać się z obowiązującymi przepisami żeby uniknąć przykrych sytuacji na drodze – ostrzega podkomisarz Rafał Domagała, oficer prasowy cieszyńskiej KPP.
Zasady używania świateł zewnętrznych określone są w ustawie prawo o ruchu drogowym, która omawia zasady używania świateł do jazdy dziennej, świateł mijania, drogowych i przeciwmgłowych. - Policjanci zauważają, że jest z tym coraz większy problem. Światła do jazdy dziennej mogą być używane tylko w warunkach dobrej widoczności. Przy pogorszonej widoczności w dzień (opady, mgła) należy przełączyć je na światła mijania – podaje Domagała.
Przepisy w tej kwestii mówią wyraźnie – świateł do jazdy dziennej wolno używać zamiast świateł mijania, tylko w dzień i tylko w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. - Często kierowcy nie włączają świateł mijania po zmierzchu, albo gdy pada deszcz lub śnieg, jadąc z włączonymi światłami dziennymi. Takie postępowanie jest niedopuszczalne i stanowi wykroczenie za które policjant może nałożyć mandat i punkty karne – zauważa funkcjonariusz.
Zmniejszona przejrzystość powietrza może zostać spowodowana mgłą, opadami atmosferycznymi (deszcz, śnieg, grad) lub innymi przyczynami (dym, kurz). - W takich sytuacjach trzeba włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie – dodaje Domagała.
W pojazdach rejestrowanych po raz pierwszy od 1 stycznia 2010 roku światła do jazdy dziennej mogą być zapalane tylko z przodu. Taki pojazd jadący w warunkach zmniejszonej przejrzystości z włączonym światłami dziennymi jest mało widoczny nie tylko dla kierowców jadących z przeciwka lecz także dla poruszających się za nim.
- Użytkownicy samochodów z systemem automatycznego sterowania oświetleniem powinni pamiętać, że tryb „Auto” nie zawsze włącza światła mijania podczas opadów deszczu, śniegu czy też w czasie mgły. Czujnik zmierzchu na pewno włączy nam światła mijania po wjechaniu do tunelu, ale ten kto go nie posiada musi pamiętać aby zrobić to samemu – nadmienia oficer.
O konieczności włączenia świateł mijania trzeba pamiętać także podczas holowania – muszą zostać włączone w pojeździe holującym. - Pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, ma być oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma mieć ponadto włączone światła pozycyjne. Zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Niedopuszczalne jest używanie świateł awaryjnych! – podkreśla podkomisarz.
Przypominamy, że za jazdę bez wymaganych świateł w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza w ciągu dnia grozi mandat w wysokości 200 zł i dwa punkty karne.
Co warto wiedzieć o światłach LED do jazdy dziennej – policyjny poradnik kierowcy
red.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.










Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
