SOiZ wiedza w praktyce, czyli pierwszy wyjazd do Grecji
Wyjazd dla wszystkich uczestników "Youth for toruism tourism for youth" był nie tylko wspaniałą przygodą, ale stworzył uczniom technikum obsługi turystycznej możliwość wykorzystania w praktyce wiedzy teoretycznej zawartej w programie nauczania, a także wyposażył wszystkich w niezwykle cenne umiejętności, była to też okazja sprawdzenia się w roli przyszłych przewodników, pilotów, pracowników biur podróży, rezydentów. Doświadczenia zdobyte podczas tej podróży z pewnością zwiększą szansę młodzieży na przyszłą pracę.
- Był to pierwszy wyjazd, a zarazem spotkanie zapoznawcze wszystkich uczestników projektu czyli szkół z Austrii, Włoch, Hiszpanii, Polski i Grecji – wyjaśnia Natalia Piekarek koordynator projektu - Podczas pobytu w Trikali uczniowie SOiZ mieli okazję podzielić się swoją wiedzą zdobytą na zajęciach z przedmiotów zawodowych i wziąć udział w study tour przygotowanym przez młodzież grecką. Każdy z krajów partnerskich promował przy okazji swój region i jego atrakcje turystyczne.
Wszyscy uczestnicy projektu brali udział w międzynarodowych warsztatach. - W czasie pobytu pracowaliśmy również nad kodeksem oraz słownikiem turystycznym, który zostanie wydany po zakończeniu wszystkich spotkań – dodaje Natalia Piekarek – powstaną również oferty turystyczne przygotowane przez młodzież, promujące dany region.
Warto podkreślić, że celem projektu jest między innymi spojrzenie na turystykę przez pryzmat młodzieży i jej potrzeb.
- W Grecji poznaliśmy także wyniki sondaży przeprowadzone przez młodzież każdego państwa na ulicach miast. Pytania dotyczyły wiedzy ogólnej oraz skojarzeń związanych z Grecją. Wyniki nie były zaskakujące, najczęściej Grecja kojarzy się Europejczykom z plażami, wyspami, ale także z kryzysem, który naświetlany jest przez media. Przebywając w Grecji nie zauważyliśmy pesymistycznych nastrojów. Restauracje i kluby nawet w ciągu tygodnia tętniły życiem, a sami Grecy chętnie pytali nas czy ich „wielki kryzys” jest zauważalny. Z całą pewnością możemy stwierdzić, że nie wpłynął on na ich „południowe” podejście do życia – wspomina Anna Chamot.
Program Comenius to również wyzwanie dla nauczycieli. - Koordynowanie projektu z pięcioma państwami nie należy do łatwych zadań. Dla opiekunów polskiej grupy (wicedyrektor Anny Chamot, Natalii Piekarek i Leszka Lipsy) była to lekcja uczenia się kompromisów i negocjacji. Zderzenie włoskiej i hiszpańskiej mentalności z austriacką i polską organizacją uświadomiło nam, że chociaż żyjemy w zjednoczonej Europie jesteśmy inni. Spotkania takie na pewno stają się okazją, żeby lepiej się poznać i zrozumieć – podkreśla Barbara Glet dyrektor Szkoły Organizacji i zarządzania w Cieszynie.
BsK
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.