''Śląskie'' ma znaczyć ''dobre''
Minione dziesięć edycji konkursu organizowanego przez Zamek Cieszyn pokazuje, że w naszym województwie nie brakuje dobrych pomysłów i ich realizacji. Design dotyczy praktycznie każdej dziedziny naszego życia. Zgłaszają się zarówno producenci sprzętu ciężkiego, jak tokarki, obrabiarki, są i firmy produkujące wozy strażackie. Ale są również producenci specjalistycznej odzieży. Mamy zgłoszenia od projektantów stron internetowych czy twórców komunikacji wizualnej. - wyjaśnia Agnieszka Woszczyńska, specjalistka z Działu Wzornictwa Zamku Cieszyn.
„Śląska Rzecz” to jedyny regionalny konkurs dizajnu w Polsce. Nagrody i wyróżnienia są przyznawane w trzech kategoriach: produkt, grafika użytkowa (w tym komunikacja wizualna i multimedia) oraz usługa. W ciągu dekady do Zamku zgłosiło się ponad 414 firm i instytucji z 534 projektami. Cztery lata temu dołączyły do nich firmy, instytucje i projektanci wdrażający usługi.
Poszukiwane są dobrze zaprojektowane produkty, projekty graficzne i usług, które zostały wdrożone w województwie śląskim w 2015 roku. Organizatorzy konkursu stawiają na użyteczność i innowacyjność. Zapraszamy firmy, projektantów, instytucje publiczne (samorządy i instytucje kultury) i organizacje pozarządowe, które zmieniają na lepsze Śląsk i… codzienne życie mieszkańców regionu - dodaje Woszczyńska.
Laureaci oraz nominowani do ekspozycji są prezentowani na pokonkursowej wystawie, która wędruje po kraju. Każdej edycji towarzyszą dwujęzyczne katalogi, prezentujące nagrodzonych i wyróżnionych projektantów, firmy oraz organizacje. Zwycięzcy dołączają także do wyjątkowego grona uczestników stałej wystawy „Dizajn po śląsku. Laureaci konkursu Śląska Rzecz” w Zamku Cieszyn, która zostanie w tym roku otwarta w nowej odsłonie.
Laureatami w poprzednich edycjach konkursu zostali m.in.: Moho Design, Pracownia Sprzętu Alpinistycznego Małachowski, Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem”, Wydawnictwo Szkolne PWN, Wydział Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego czy Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach.
To właśnie oni i ich wdrożenia są wizytówką regionu, ukazując jego współczesne, niezwykle różnorodne oblicze. Pokazują Śląsk, na którym, dzięki współpracy firm i instytucji z projektantami, powstają produkty, projekty i usługi: funkcjonalne, dostępne, dobrze przemyślane i stworzone z myślą o użytkownikach. Tym samym symbolem Śląska staje się dobre wzornictwo, a „made in Silesia” oznacza wysoką jakość.
Dla nas najważniejsza w tym konkursie jest współpraca pomiędzy projektantem a firmą wdrażającą, instytucją czy organizacją pozarządową. Ważne, żeby to wdrożenie było z roku 2015 i firma, która to realizuje będzie z województwa śląskiego. Przyjmujemy to, co naprawdę działa, czego mieszkańcy Śląska mogą dotknąć, użyć, kupić. - zaznacza Agnieszka Woszczyńska.
Zgłoszenia do tegorocznej edycji Śląska Rzecz przyjmowane są do 18 kwietnia. Uroczysta gala i wręczenie nagród odbędzie się w połowie czerwca. Równocześnie połączone to będzie z otwarciem wystawy pokonkursowej. W sierpniu i wrześniu nagrodzone produkty będzie można oglądać w Muzeum Śląskim w Katowicach.
JB
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.