Skontrolowano dziecięce sprzęty
W tym roku Inspekcja Handlowa skontrolowała krzesełka do karmienia dzieci, w tym wolnostojące oraz te, które mocowane są do stołów i krzeseł dla dorosłych, a także sprzęty do picia – różnego rodzaju kubki, bidony. Nieprawidłowości wykryto tylko w przypadku 15,4 procent partii, co daje wynik dodatki na tle poprzednich lat, gdyż w 2014 roku zakwestionowano 26,8 procent partii, a w 2013 aż 38 procent partii. Sprawdzano wówczas m.in. bujaki, nosidełka i chodziki.
Nieprawidłowości były związane zazwyczaj ze złym oznakowaniem produktów. Zakwestionowano m.in. niepełne instrukcje obsługi, brak instrukcji użytkowania czy brak umieszczania na produkcie odpowiednich informacji i ostrzeżeń. Sporo liczba przedsiębiorców, u których wykryto wady lub nieprawidłowości, z własnej inicjatywy podjęła działania naprawcze.
Kilka porad dla konsumentów:
1. Krawędzie i narożniki krzesełka powinny być zaokrąglone oraz pozbawione nierównych elementów.
2. Krzesełko nie powinno mieć szczelin lub otworów, w których mogłyby uwięznąć palce lub całe kończyny dziecka.
3. Krzesełko powinno posiadać system pasów utrzymujących i zabezpieczających dziecko przed wypadnięciem. W przypadku wysokich krzesełek (wolnostojących) alternatywą może być w mocowanie w kroku i poziomy element, który zawiera dwa otwory na nogi dziecka.
4. Jeżeli krzesełko ma możliwość regulacji lub składania, powinno posiadać także mechanizmy blokujące, które zapobiegną niekontrolowanemu złożeniu się.
5. Butelka lub kubek nie powinny posiadać krawędzi, ani wystających elementów, mogących spowodować skaleczenie.
6. Maksymalna długość słomki w bidonach, gdy dotyka ona dna pojemnika od wewnątrz, powinna wynosić 100 mm, licząc od wieczka lub wylotu.
7. Nie możemy zwrócić do sklepu produktu, dlatego, że nie podoba się dziecku. Zgodnie z prawem, sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru zgodnego z umową i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Natomiast jeżeli produkt jest wadliwy, możemy złożyć w sklepie reklamację, żądając m.in. naprawy towaru lub wymiany na nowy. Prawo to przysługuje nam w ciągu dwóch lat od zakupu.
8. Zastrzeżenia co do bezpieczeństwa lub oznakowania produktów należy zgłaszać do Inspekcji Handlowej lub Departamentu Nadzoru Rynku w UOKiK.
red.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.