Przyjazne zakupy bez barier
Wąskie przejścia między alejkami, głośna muzyka w sklepach i trudności w komunikacji z obsługą – to tylko kilka ograniczeń w centrach handlowych, które dostrzegają osoby z niepełnosprawnościami na terenie całej Polski w tym powiatu cieszyńskiego. Rosnąca świadomość potrzeb osób niepełnosprawnych sprawia, że zarządcy obiektów handlowych zwracają większą uwagę na to, by każdy klient miał równe szanse w poruszaniu się po sklepie, centrum, galerii.
Głównym problemem w Centrach Handlowych jest brak udogodnień dla klientów z niepełnosprawnością wzroku i słuchu. Osoby niewidome i niedowidzące wskazują na potrzebę informacji głosowej, a także odpowiednich oznaczeń dotykowych. W niemal 70% z badanych obiektów brak było pętli indukcyjnych czy tłumacza języka migowego dla głuchych.
Ciężkim tematem jest dostępność w obiektach już istniejących bo niektóre rzeczy wymagają naprawdę ogromnych kosztów – np. prowadnice lub „jeżyki” doprowadzające niewidomych w wybrane miejsca. Natomiast jeżeli dany obiekt czy to sklepowy czy użyteczności publicznej dopiero jest projektowany to należy zwrócić uwagę na zastosowanie wszystkich możliwych udogodnień dotyczących osób niepełnosprawnych. Nie ma cpotrzeby poświęcać wielkich kosztów, a zamontować przy wejściu do sklepu „przycisk”, wywołujący obsługę sklepu do wejścia w celu pomocy osobie niepełnosprawnej np. w zrobieniu zakupów.
System „pętli indukcyjnej” na naszym terenie należało by najpierw sprawdzić - ile mamy osób korzystających z tej dostępności w poszczególnych gminach. Ta sama rzecz odnosić się będzie przy osobach niewidomych i słabo widzących. W wielu sklepach osoba niewidoma posługująca się białą laską, może zazwyczaj liczyć na pomoc obsługi. Jednak może warto się zainteresować montażem przy wejściu do sklepu „przycisku” dla osoby niepełnosprawnej.
AK
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.