Nowy festiwal w Cieszynie?
Obecnie pomysł Festiwalu jest przedstawiany władzom i partnerom w Cieszynie oraz dyskutowany z osobami odpowiedzialnymi za wydarzenia kulturalne w naszym regionie. Ideą wydarzenia jest ukazywanie muzyki, szczególnie z okresu końca panowania Piastów cieszyńskich (połowa XVII w.), aż do klasycyzmu – do czasów związanego z Cieszynem ks. Leopoldem Szersznikiem).
Patronem festiwalu jest Jerzy Trzanowski i tytuł jego dzieła „Cithara Sanctorum”, kancjonału zawierającego ponad 400 pieśni. Szczególnie na Ziemi Cieszyńskiej ten zbiór pieśni jest znanym pojęciem, funkcjonującym w pamięci Cieszynian po obu stronach Olzy.
Festiwal ma za zadanie ukazywać piękno muzyki, zarówno protestanckiej, jak i katolickiej, by w atrakcyjnych miejscach w Cieszynie prezentować ambitną muzykę wykonywaną przez artystów specjalizujących się w interpretacjach muzyki dawnej. Muzykę zarówno tę znaną, jak i taką, która będzie odkrywana specjalnie dla tego festiwalu. Albowiem dodatkowym wyróżnikiem tego wydarzenia muzycznego będzie korzystanie z nieznanych dotąd szerszej publiczności zbiorów przechowywanych w Muzeum Protestantyzmu w Kościele Jezusowym w Bibliotece i Archiwum im. B.R. Tschammera w Cieszynie. Zbiory obecnie są katalogowane i stanowią doskonałą bazę do prezentowania muzyki pochodzącej prosto z Cieszyna, tutaj pisanej bądź znajdującej się w tutejszych archiwach. Namiastkę tego można było już usłyszeć w Cieszynie między innymi w roku jubileuszowym Reformacji.
Podczas festiwalu powinno znaleźć się także miejsce na prezentację twórczości Jerzego Trzanowskiego i promocję tłumaczenia dokonanego przez Zbigniewa Macheja, zdobywcy nagrody translatorskiej „Literatury na Świecie” (2017) właśnie za tłumaczenie na język polski wyboru pieśni Cithary Sanctorum. Ważnym miejscem festiwalowym stałby się również Dom Narodowy w Cieszynie, gdzie w dniu koncertów odbywałyby się spotkania, rozmowy melomanów z artystami, którzy podczas takich „podwieczorków muzycznych” mogliby więcej opowiedzieć o prezentowanej muzyce, stylach, czy kompozytorach. W ten sposób festiwal mógłby zapoznawać ze światem muzyki dawnej, zyskując również funkcję edukacyjną. Festiwal w zamierzeniach mógłby wyjść poza miasto Cieszyn i odbywać się także w Czeskim Cieszynie, czy w ogóle na terenie dawnego Księstwa Cieszyńskiego po obu stronach Olzy, stając się w ten sposób imprezą międzynarodową, polsko-czeską, prezentującą, zgodnie z ideą, barokową muzykę kościołów ewangelicko-augsburskiego i rzymsko-katolickiego.
Dyrektorem i pomysłodawcą Festiwalu jest Rafał Monita – teoretyk muzyki, menadżer kultury, krytyk muzyczny, wydawca, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a instytucją odpowiedzialną za festiwal jest fundacja Kulturalny Szlak, znana w Małopolsce z organizacji bardzo interesujących wydarzeń muzycznych takich jak festiwal muzyki dawnej Barok na Spiszu, promujący poprzez wydarzenia muzyczne zabytki baroku na polskim Spiszu, czy festiwal Muzyka nad Zdrojami w Szczawnicy. Fundacja bierze również udział w organizowaniu takich wydarzeń, jak m.in.: Kraków Bach Festiwal, czy Muzyczne Majówki w Ojcowie.
Co Państwo myślą o takim Festiwalu? Czy powinien znaleźć się na mapie kulturalnej Cieszyna? Zapraszamy do pozostawienia komentarzy.
J.P.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.