Nie wycinaj filtra DPF – możesz słono zapłacić
Filtr cząstek stałych ma postać przestrzennej struktury o bardzo dużej całkowitej powierzchni ścianek. Cząstki sadzy osiadają na porowatych ściankach lub włóknach, wykonanych z metalu, materiałów ceramicznych lub w przypadku filtrów jednorazowych specjalnego papieru. Wydajność prawidłowo działającego filtra zawiera się w przedziale od 85% do 100%, co oznacza, że do atmosfery przedostaje się nie więcej niż 15% pierwotnej zawartości zanieczyszczeń w fazie stałej.
Filtry cząstek stałych zaczęto stosować w silnikach samochodowych już 1996 roku (na początku wyłącznie w samochodach ciężarowych). Ich wprowadzenie pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Jednak dopiero wraz z wprowadzeniem normy EURO 4, każdy nowo wyprodukowany pojazd musi być wyposażony w DPF.
Jednak jak każda rzecz i filtr ma swoją wytrzymałość. Gromadzące się w filtrze cząstki sadzy powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. Zapchany filtr to spadek mocy pojazdu i zwiększenie zużycia paliwa. W pojazdach które nie informują użytkownika o wypalaniu DPF, rozpoznać że uruchomiła się procedura wypalania filtra, można po podwyższeniu obrotów na biegu jałowym oraz uruchomieniu najwyższych obrotów wentylatora chłodnicy.
I tu może pomóc regeneracja filtra. – Regeneracja filtra cząstek stałych polega na dokładnym oczyszczeniu z zalegających w nim: popiołu, sadzy, pyłów PM10, resztek oleju, ceru. Czyszczenie takie wykonujemy w specjalistycznym, najnowocześniejszym na świecie urządzeniu produkcji szwajcarskiej firmy FF Solution. Opatentowana technologia regeneracji polega na wielokrotnym płukaniu filtra w obu kierunkach na przemian gorącą wodą z dodatkiem specjalnie do tego stworzonych środków chemicznych, podawaną przez pompy o bardzo dużej wydajności, pod odpowiednim ciśnieniem tak, aby usunąć z niego wszystkie zanieczyszczenia, nie naruszając przy tym monolitu DPF– mówi Kazimierz Malec, właściciel firmy VAG-EKSPERT ze Skoczowa, która zajmuje się wykonywaniem tego typu usług. Co ważne regeneracja filtra jest do 80% tańsza, niż jego wymiana.
W niektórych krajach, takich jak Polska kierowcy masowo usuwają filtry cząstek stałych z samochodów z silnikami diesla, aby zaoszczędzić pieniądze za ich serwis, nie zważając na to że spaliny z samochodów bez filtrów DPF są trujące dla ludzi oraz wyjątkowo rakotwórcze. Te metody są nielegalne w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej. Dotychczas służby nie miały odpowiedniego sprzętu do badania zadymienia, a stacje diagnostyczne przymykały oko na jakość spalin. Coraz częściej można jednak spotkać wyrywkowe kontrole na drogach. Odbierane są dowody rejestracyjne i nakładane mandaty. Rząd zapowiada podwyższenie kar za usunięcie filtra cząstek stałych do 5 tyś. zł. Z kolei np. w Austrii za brak filtra zapłacimy 3500 euro. Warto wiec przemyśleć, czy aby taka praktyka jest opłacalna…
Kierowco! Pamiętaj każdy zapchany filtr cząstek stałych czy katalizator można skutecznie zregenerować przywracając w 98% parametry nowego filtra. Zadbaj o swoje zdrowie, uniknij kary mandatu, chroń środowisko.
Mechaniku! Nim zaproponujesz wycięcie filtra- zastanów się jakie konsekwencje może to przynieść tobie i twojemu klientowi. Skorzystaj z usług firmy VAG EKSPERT. Filtr odbiorą i dostarczą z powrotem do twojego warsztatu po regeneracji.
Więcej informacji na ten temat…… VAG-EXPERT
Artykuł sponsorowany