Kupując w sieci - pamiętaj o swoich prawach
Zakupy w sieci kuszą coraz więcej osób. Nic dziwnego, za pomocą internetu dzisiaj możemy kupić niemal wszystko i to bez wychodzenia z domu. Osoby, które korzystają z tej formy zaopatrywania się wymieniają zazwyczaj więcej plusów niż minusów zakupów online.
Trudno nie zgodzić się ze stwierdzenie, że handel w sieci rozwija się niezwykle dynamicznie. Według danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Polsce funkcjonuje około 10 tysięcy sklepów internetowych. Z ich ofert korzysta trzy czwarte użytkowników sieci. Niestety chociaż zakupy dokonywane przez internet są dla nas bardzo wygodną alternatywą niosą za sobą również wiele niespodzianek. Nie zawsze przyjemnych.
- Wylicytowałam na jednej z internetowych aukcji telefon. Niestety po otworzeniu przesyłki okazało się, że towar jest niezgodny z opisem. Telefon kosztował 350 złotych, a koszt przesyłki wyniósł 35 złotych. Mogłam zwrócić towar, ale znowu musiałam zapłacić za przesyłkę. Tym sposobem byłam już do tyłu 70 złotych – mówi Iwona Marek z Cieszyna – wyleczyłam się na jakiś czas z zakupów przez internet. Idąc do „realnego" sklepu widzę towar, na miejscu decyduję, czy produkt mi odpowiada. Wiem też, gdzie ewentualnie mogę zgłosić się z reklamacją i nie ponoszę z tego tytułu dodatkowych kosztów. Wcześniej myślałam, że zakupy przez internet pozwolą mi zaoszczędzić parę groszy... rozczarowałam się...
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina – Kupując w sieci – pamiętaj o swoich prawach. -Bezprawne obciążanie kosztami w związku ze zwrotem zakupionego towaru, skracanie ustawowego terminu na złożenie reklamacji - to niektóre z praktyk przedsiębiorców zajmujących się handlem na odległość – informuje UOKiK.
Zgodnie z prawem w przypadku zakupów przez internet, kupującemu przysługuje prawo zwrotu towaru w określonym terminie. Ponadto nie może być on obarczany dodatkowymi kosztami za rezygnację z umowy kupna-sprzedaży. Skorzystanie z tego przywileju możliwe jest w ciągu 10 dni od zakupu, jeśli złożymy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odeślemy towar. Przedsiębiorca w ciągu 14 dni powinien zwrócić nam całą wpłaconą kwotę. Zgodnie z prawem, każda witryna zakupowa powinna umożliwiać klientom dokonanie korekty w przypadku pomyłki podczas składania zamówienia. Wśród niezgodnych z prawem praktyk zakwestionowanych przez UOKiK w ciągu ostatnich tygodni jest również podawanie błędnych informacji dotyczących reklamacji.
Warto więc znać swoje prawa, bo oprócz rosnącej ilości sklepów rośnie również ilość składanych na nie skarg.
BsK
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.