Kampania edukacyjna „Miej oko na drogę” dla kierowców.
Dobry stan techniczny samochodu wpływa na bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Podobnie jest ze zdrowiem i kondycją kierujących, u których kluczową rolę pełni wzrok – podstawowy narząd zmysłu. Wzrok odpowiedzialny jest za 90 proc. różnorodnych informacji z otoczenia. Pogorszenie wzroku czy uczucie dyskomfortu wynikające np. ze zmęczenia oczu, znacznie obniżają sprawność kierowcy. To może być niebezpieczne zarówno dla niego samego, jak i innych użytkowników ruchu drogowego.
Na potrzeby kampanii przebadano dwie grupy kierowców – niezawodowych i zawodowych. Okazuje się, że stan zdrowia ich wzroku nie jest najlepszy. Wśród tych badających wzrok w ciągu ostatniego roku wadę stwierdzono u 46 proc. kierowców niezawodowych oraz 58 proc. zawodowych. Różnica może wynikać m.in. z długotrwałego narażenia na jazdę w niesprzyjających dla oczu warunkach, w tym nocą. W ramach tego samego badania 25 proc. kierowców niezawodowych oraz 21 proc. kierowców zawodowych, którym zalecono korekcję wzroku przyznało się, że jej nie stosuje .
Oprócz wad wzroku większość (64 proc.) kierowców wskazuje na inne dolegliwości narządu wzroku takie jak: zmęczenie oczu, gorsza ostrość widzenia po zmroku, suchość oka, łzawienie oczu, niewyraźne widzenie, gorsze możliwości skupienia wzroku. Częste mruganie, długotrwałe wytężanie wzroku i wielość bodźców powodują wysychanie filmu łzowego, co objawia się pieczeniem, swędzeniem, bólem oczu i ogólnym dyskomfortem. To wszystko wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia pojazdów. Można doszukać się pewnej analogii: samochód do poprawnego funkcjonowania potrzebuje płynów eksploatacyjnych, i podobnie jest z oczami kierujących pojazdami. Aby się nie męczyły i umożliwiały należytą obserwację bez uczucia dyskomfortu, muszą być odpowiednio nawilżone.
Kampania skierowana jest zarówno do kierowców niezawodowych, zawodowych oraz ich pracodawców. Dbanie o zdrowie pracowników, szczególnie kierowców od których zależy też bezpieczeństwo innych jest kluczowe.
Dlatego wszyscy zainteresowani w tym firmy kurierskie, transportowe, taksówkarskie czy logistyczne, którym zależy na przekazaniu swoim pracownikom materiałów edukacyjnych związanych z dbaniem o narząd wzroku w trakcie jazdy powinni uzupełnić prosty formularz dostępny na stronie internetowej kampanii https://miejokonadroge.pl/
AK
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.