Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Kajto pojedzie "zerówką"

Kajto wraca na Śląsk Cieszyński – część oesów Rajdu Śląska właśnie będzie przebiegać przez nasz region. Ale Kajetanowicz nie będzie się ścigał tylko, pojedzie tzw. „zerówką”. O co chodzi? Czytaj!

Kajetan Kajetanowicz to najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy wraca do mistrzostw Europy – cyklu, w którym triumfował trzy razy z rzędu, by pełnić bardzo odpowiedzialną funkcję. Dla zawodnika z Ustronia ten powrót będzie miał szczególny wymiar, ponieważ Kajetanowicz pokona odcinki specjalne w regionie, z którego pochodzi. Kajetan, wraz z Maćkiem Szczepaniakiem, wsiądzie do Skody Fabii RS Rally2, czyli samochodu, jakim ściga się w mistrzostwach świata (WRC) i ruszy na trasę Rajdu Śląska (11-13 października) – finałowej rundy europejskiego czempionatu.

 

Kajetanowicz i Szczepaniak w Rajdzie Śląska nie będą jednak rywalizować ze stawką uczestników mistrzostw Europy. Reprezentanci ORLEN Rally Team przyjęli zaproszenie organizatora i wsiądą do Skody Fabii RS Rally2 – wyczynowej konstrukcji, którą startują w rundach WRC, by pełnić rolę załogi samochodu funkcyjnego, tzw. zerówki. Ta załoga w szybkim tempie pokonuje trasę bezpośrednio przed zawodnikami, by potwierdzić, że odcinki specjalne są gotowe na zaciętą rywalizację, która być może rozstrzygnie losy tytułu rajdowego mistrza Europy 2024.

"Nie mogę się doczekać powrotu do korzeni"

W rajdach liczy się nie tylko czas, jaki osiągamy na poszczególnych oesach, ale także to, jak wykorzystujemy ten czas między startami. Aktywność sportowa, zobowiązania wobec partnerów, członków mojego zespołu, a także najbliższych, nauczyły mnie umiejętnie zarządzać swoim czasem, dlatego też staram się łączyć przyjemne z pożytecznym. Start w ORLEN 80. Rajdzie Polski był dla mnie szczególny dzięki wsparciu i obecności niezastąpionych, polskich kibiców! To dzięki Wam mogę czerpać prawdziwą przyjemność z jazdy na odcinkach. Tym bardziej nie mogłem odmówić przyjęcia zaproszenia organizatorów Rajdu Śląska do pełnienia roli kierowcy samochodu funkcyjnego. Oprócz spotkania z najlepszymi kibicami na świecie i realizacji odpowiedzialnego zadania w rodzinnych stronach podczas finałowej rundy mistrzostw Europy, będzie to dla mnie podróż sentymentalna do początków kariery. To właśnie częściowo na tych trasach debiutowałem w mistrzostwach Polski podczas Międzynarodowego Rajdu Śląskiego w 2003 roku, zwyciężając w swojej kategorii. Nie mogę się doczekać powrotu do moich korzeni, choć wiem, że przede mną duża odpowiedzialność związana z prowadzeniem samochodu funkcyjnego – mówi Kajetan Kajetanowicz, rajdowy mistrz świata WRC2 Challenger.

Wsiądą do "zerówki"

Trudno wyobrazić sobie lepszą załogę „zerówki” niż Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Dla nas, organizatorów Rajdu Śląska, praca Kajetana i Maćka stanowi duże wsparcie i pomoc w bezpiecznym przeprowadzeniu finałowej rundy mistrzostw Europy. Jesteśmy wdzięczni, że tak doświadczony i doceniany kierowca przyjął nasze zaproszenie i podejmie się tego zadania. Z kolei dla kibiców to wyjątkowa okazja, by zobaczyć załogę ORLEN Rally Team w akcji na krajowych oesach. Myślę, że dla Kajetana udział w Rajdzie Śląska ma również emocjonalny wymiar. W jego rodzinnych stronach odbędzie się finałowa runda mistrzostw Europy – cyklu, w którym trzy razy był najlepszy – mówi Grzegorz Wróbel, prezes Fundacji Automobilistów, organizatora Rajdu Śląska.

Mistrzostwa Europy to drugi, po WRC, najważniejszy rajdowy cykl na świecie. W tym roku rozpoczął się 72. już sezon tej najstarszej serii świata, której historia sięga 1953 roku. Przez lata wiele polskich rajdów było zaliczanych do kalendarza tych prestiżowych rozgrywek, na czele z Rajdem Polski, czyli drugą – po Rajdzie Monte Carlo – najstarszą imprezą na świecie.

Kajetanowicz nie jest jedynym zawodnikiem z województwa śląskiego, który triumfował w europejskim czempionacie. Trzy tytuły zdobył także urodzony w Dąbrowie Górniczej Sobiesław Zasada.

W tym roku zaplanowano osiem rund FIA ERC. Do tej pory rozegrano trzy: Rajd Węgier (12-14 kwietnia, szuter), Rajd Wysp Kanaryjskich (2-4 maja, asfalt) oraz Królewski Rajd Skandynawii (Szwecja, 13-15 czerwca, szuter). Przed nami jeszcze rywalizacja w Rajdzie Estonii (5-7 lipca, szuter), Rajdzie di Roma Capitale (Włochy, 26-28 lipca, asfalt), Rajdzie Barum (Czechy, 16-18 sierpnia, asfalt) i Rajdzie Ceredigion (Wielka Brytania, 30 sierpnia – 1 września, asfalt). W elitarnym gronie ośmiu najważniejszych rajdów w Europie jest również Rajd Śląska, który zakończy sezon. Finałowa runda cyklu odbędzie się w dniach 11-13 października.

 

Rajdy zaliczane do mistrzostw Europy są transmitowane na żywo w kilkudziesięciu stacjach telewizyjnych na całym świecie, a także za pośrednictwem internetowej platformy Rally.TV.

 

red./mat.pras.

źródło: ox.pl
dodał: red

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: