Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Kajetanowicz przed szutrowym festiwalem prędkości

W zbliżającym się Rajdzie Estonii (15-17 lipca) Kajetanowicz i Baran będą bronić prowadzenia w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy. Czeka na nich 16 odcinków specjalnych - łącznie 211,5 km ścigania na ekstremalnie szybkich szutrowych drogach Estonii.

Równe i szerokie szutrowe odcinki specjalne, liczne hopy, po których rajdówki przelatują w powietrzu nawet 40 metrów, mnóstwo niewidocznych zakrętów przez szczyty, a do tego rekordowe prędkości – tym charakteryzuje się najszybsza batalia w sezonie FIA ERC, czyli nadchodzący Rajd Estonii (15-17 lipca). Z 1. numerem startowym powalczą w nim Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran, którzy rok temu fantastycznie zadebiutowali w tej imprezie. W 2015 roku, aktualni liderzy klasyfikacji FIA ERC, otarli się w Estonii o zwycięstwo i objęli prowadzenie w klasyfikacji cyklu, którego nie oddali aż do końca sezonu. W szóstej tegorocznej rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy reprezentanci LOTOS Rally Team zmierzą się z 44 załogami, wśród których aż 13 dysponuje samochodami klasy R5. 9 ekip wystartuje w samochodach grupy N, które nadal są bardzo konkurencyjne na estońskich szutrach, dzięki temu, że rozwijają wyższe prędkości maksymalne niż samochody R5 – nawet do 213 km/h.

Wymagające odcinki specjalne Rajdu Estonii nie należą do zbyt gościnnych. Na liście zwycięzców tej imprezy jest tylko dwóch zawodników spoza Estonii. W 2012 roku zawody wygrał Norweg Mads Ostberg, który ma na swoim koncie niemal 100 rund WRC. Z kolei w ubiegłym roku zwyciężył mistrz Estonii z sezonu 2014, czyli doskonale znający estońskie oesy Rosjanin Aleksiej Łukjaniuk.

Rywalizacja o zwycięstwo w 6. rundzie FIA ERC rozegra się na 16 odcinkach specjalnych o łącznej długości 211,5 km, przy czym niemal 40 proc. tego dystansu wiedzie po drogach niewykorzystywanych w ubiegłorocznej edycji zawodów. Bez zmian pozostała za to baza rajdu, która ponownie będzie zlokalizowana w Otepaa – miejscowości uznawanej za zimową stolicę Estonii i jednym z ulubionych miejsc treningów Justyny Kowalczyk. Także ceremonia startu i mety odbędzie się w tym samym miejscu, co rok temu, czyli w Tartu – drugim co do wielkości mieście Estonii.

Tym co najbardziej fascynuje i emocjonuje zarówno kibiców, jak i zawodników ścigających się w tym rajdzie, jest niesamowite tempo, jakie rajdówki osiągają na szutrowych drogach używanych na co dzień przez mieszkańców Estonii. W swoim ubiegłorocznym debiucie, Kajetanowicz aż 76,1 proc. dystansu odcinka Urvaste (14,82 km) pokonał na piątym – najwyższym biegu. Dzięki temu Polak nie tylko wygrał ten oes, ale także osiągnął także rekordową średnią prędkość – 141,6 km/h. W sezonie 2015 tak szybkiego odcinka nie było nawet w Mistrzostwach Świata, w których zawodnicy mają do dyspozycji auta WRC – mocniejsze o około 35 KM, a co za tym idzie szybsze od samochodów klasy R5.

Podczas emocjonującej walki, która w tegorocznej edycji Rajd Estonii będzie się toczyć w równie szybkim tempie, załoga LOTOS Rally Team będzie bronić prowadzenia w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy. W czterech tegorocznych startach Kajetanowicz i Baran wywalczyli 92 punkty i przed 6. rundą cyklu mają ich o 15 więcej niż zajmujący drugie miejsce Łukjaniuk i Arnautow. LOTOS Rally Team lideruje także w klasyfikacji zespołowej europejskiego czempionatu – w tej punktacji polska ekipa wywalczyła aż 38 punktów więcej niż kolejni rywale.

Kajetan Kajetanowicz: - W tym rajdzie tylko lewa noga ma nieco mniej roboty niż w pozostałych rundach Mistrzostw Europy, ale inne części ciała – przede wszystkim prawa noga i głowa – nie mają chwili wytchnienia. Nie znam rajdu, w którym tak często i długo trzyma się gaz wciśnięty do samej podłogi. Wysiłek umysłowy zaczyna się jednak już od zapoznania z trasą. W trakcie rekonesansu na najwyższe obroty wchodzi wyobraźnia. Gdzie skręcić, w którym miejscu zahamować, jak ustawić auto przed zakrętem? Na te wszystkie pytania odpowiadamy sobie, jadąc z dozwolonymi na zapoznaniu prędkościami rzędu 50-60 km/h. A odpowiedzi muszą być bezbłędnie precyzyjne, bo kilka dni później, w tych samych miejscach, będziemy walczyć o ułamki sekund mając na liczniku 180 km/h, a czasem nawet i więcej. Dlatego w Estonii tak trudno o punkty, a tak łatwo o błąd. To świetny rajd – bardzo emocjonujący, bo tu do sukcesu potrzebne są doświadczenie, odwaga, wiara w swoje umiejętności, pewność siebie, jak najszybszy samochód, doskonały opis i jak zawsze – szczypta szczęścia. Wygrywa ten, kto wymiesza te składniki w idealnych proporcjach trzymając przy tym gaz wciśnięty do końca.


Harmonogram Rajdu Estonii – 6. rundy Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 (godziny wg czasu polskiego):

piątek, 15 lipca (1 odcinek specjalny, łącznie 1,33 km):

09:00 – odcinek testowy
12:00 – odcinek kwalifikacyjny (2,95 km)
17:00 – wybór pozycji startowych (Tartu)
18:00 – ceremonia startu (Tartu)

19:00 - OS 1 - Tartu City (1,33 km)

sobota, 16 lipca (9 odcinków specjalnych, łącznie 127,14 km)

07:46 – serwis A – 15 min. (Otepaa)
08:30 – OS 2 – Kengu 1 (13,53 km)
09:10 – OS 3 – Raiga 1 (10,48 km)
10:55 – OS 4 – Kengu 2 (13,53 km)
11:35 – OS 5 – Raiga 2 (10,48 km)
13:01 – serwis B – 30 min. (Otepaa)

13:49 - OS 6 - Rua 1 (29,97 km)
14:58 - OS 7 - Arula 1 (8,76 km)
15:50 – serwis C – 30 min. (Otepaa)

16:38 - OS 8 - Rua 2 (29,97 km)
17:47 - OS 9 - Arula 2 (8,76 km)
19:00 - OS 10 - Elva (1,66 km)

niedziela, 17 lipca 2016 (6 odcinków specjalnych, łącznie 82,98 km)

08:09 – serwis D – 45 min. (Otepaa)
09:15 - OS 11 - Ristimae 1 (20,32 km)
09:56 - OS 12 - Vissi 1 (13,32 km)
10:23 - OS 13 - Saverna 1 (7,85 km)
11:28 – serwis E – 30 min. (Otepaa)

12:19 - OS 14 - Ristimae 2 (20,32 km)
13:00 - OS 15 - Vissi 2 (13,32 km)
13:27 - OS 16 - Saverna 2 (7,85 km)
14:22 – serwis F – 10 min. (Otepaa)
16:00 - ceremonia mety (Tartu)

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 przed Rajdem Estonii:

1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 92 pkt.
2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 77 pkt.
3. Ralfs Sirmacis (Łotwa) 41 pkt.
4. Craig Breen (Irlandia) 38 pkt.
5. Freddy Loix (Belgia) 38 pkt.
6. Ricardo Moura (Portugalia) 37 pkt.
7. Jaromir Tarabus (Czechy) 33 pkt.
8. Kris Princen (Belgia) 28 pkt.
9. Lambros Athanassoulas (Grecja) 27 pkt.
10. Wojciech Chuchała (Polska) 26 pkt.

Klasyfikacja zespołowa Rajdowych Mistrzostw Europy 2016 przed Rajdem Estonii:

1. LOTOS Rally Team 83 pkt.
2. C-Rally 45 pkt.
3. Tlustak Racing 42 pkt.
4. Botka Rally Team 37 pkt.
5. Sports Racing Technologies 35 pkt.
6. T&T Czech National Team 30 pkt.
7. Tiger Energy Drink Rally Team 26 pkt.
8. Peugeot Belgium Luxembourg 25 pkt.
9. Lacaris Foundation Team Greece 18 pkt.
10. Auto Laca Competition 18 pkt.

red.

źródło: OX.PL/mat.pras.
dodał: NG

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: